Batteri - till ramen?

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare! Ska dra igång en husaberg 470 åt en vän. Köpt nytt batteri och jag vill bara dubbelkolla så jag kopplar rätt nu.
Enligt service manualer. Går + till start solenoiden och - till vad som ser ut som jorden. Ni som kan mer om el stämmer detta?

Bara och koppla - till ramen eller? :oDSC_0110.jpg
 
Jepp, minus direkt till ramen. :tummenupp
Nu är jag kanske petig, men...
"Minus", jord, ram, motorblock skall elektriskt sett vara samma pol.
Vid starthjälp/laddning placerar man lämpl "minus" på motorblocket
Detta betyder att har man en multimeter och ställer den på t ex 200mV (0.2V) skall man kunna sätta testproberna varsomhelst på dessa delar och multimetrn skall visa noll Volt
Tycärr är så sällan fallet, t ex bilar har i allmänhet en kabel ( ibland flera!) mellan motorblock och kaross av just denna anledning.
Ännu knepigare blir det om man räknar in gaffeln i "ram", då går det ofta att hitta riktigt fina spänningsdifferenser.
På gaffeln sitter ju t ex belysning, som drar en hel del ström och som inte tål några större spänningsfall.
På vissa hojar saknas t ex jordförbindelsekabel ram-gaffel, man litar på att wirar och liknande räcker som jordledare.
Var det för mycket? Se det som del 1 i "el för mc-ister"...:D
 
På vissa hojar så finns det en "minuskabel" i härvan också för att undvika potenialskillnader. Kolla om den finns, bör ju ha en placering nära batteriet.
 
Nu är jag kanske petig, men...
"Minus", jord, ram, motorblock skall elektriskt sett vara samma pol.
Vid starthjälp/laddning placerar man lämpl "minus" på motorblocket
*phulkvåt*
Bara för att flika in lite, men varför är det lämpligt att lägga minus på annat än batteriet?
Brukar köra båda kablarna direkt på batteriet både vid laddning och starthjälp :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top