Batteri dåligt?

Är det den här, 21066?

Nzc2NDA-6b612abe.png
 
Hur testar jag den?
Enligt servicemanualen (börja läs på avsnitt 16-33).

 
Hur testar jag den?
Svår att testa Regulatorn. Det finns två möjligheter:
Kass Regulator
Kass Stator
Genom att testa statorn och komma fram till att statorn är OK
kan man dra slutsatsen att det är Regulatorn som är Kass
Testa statorn se #14.
Kontrollera att det inte är avbrott i lindningarna, lågt motstånd ca 1 Ohm
Kontrollera att det inte är kortis mellan lindningarna och motorn högt motstånd mer än 100000 Ohm 100k Ohm. Gärna mer än 1000000 Ohm eller 1000k Ohm. se #14

Ytterligare ett test är att starta motorn utan inkopplad regulator och mäta växelspänningen mellan ledningarna från Generatorn / Statorn
Ska vara omkring 70 VAC, växelström alltså, vid 4000 RPM
Lika mycket vid alla 3 möjligheterna mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3.

Ett tuffare test för det drar ström är att koppla in en H4 75 / 70 W 24V så att glödtrådarna ligger i serie
och se att den lyser lika mycket mellan L1 och L2, L1 och L3 samt L2 och L3.
Och att den inte lyser inkopplad mellan L1 och batteriets Minus.Varför 24 V ? För generatorn ger så mycket utan regulatorn att en vanlig 12V lampa kan brinna av direkt och slockna.
Tänk på att vid 4000 RPM kan du ha 70 Volt AC och min GSX1300R klarar 14,3 Volt till batteriet på tomgång.
Därför H4 75 / 70 W 24V med glödtrådarna kopplade i serie för 48 Volt.
En H4 75 / 70 W 24V med glödtrådarna i serie klarar tomgång på ZX-10R utan att brinna av och lyser om Statorn / Generatorlindningarna är OK.

På fotot en H4 60 / 55 W 12 Volt med glödtrådarna kopplade i serie för 24 Volt, matad med 6V.
Lyser rätt bra tycker jag.
Så är generatorn OK på din ZX-10R kommer en H4 75 / 70 W 24V också lysa rätt bra redan på tomgång.
Att använda en lampa istället för Multimeter hittad jag på Lelles hemsida för många år sedan. :)

PS Genom att kolla generatorn / statorn på min SV650S kom jag fram till att det var regulatorn som var kass. Och med ny regulator till SV650S, inga problem med laddningen. DS
 

Bifogat

  • H4-12Volt-Seriekopplad-vid-6V-spänning.jpg
    H4-12Volt-Seriekopplad-vid-6V-spänning.jpg
    193 KB · Visningar: 14
Last edited:
Steg 1. Med avstängd motor. Koppla loss generatorsladdarna från "regulatorn likriktaren"
Mät motståndet mellan sladdarna. Jag kallar sladdarna L1, L2, L3.
”mellan sladdarna”, kan du på en 3-årings nivå visa vad du menar?
Så här ser det ut från statorn, den andra likadan fast svart.
 

Bifogat

  • 02BF348B-DAB0-4F08-96E0-3739B41109EE.jpeg
    02BF348B-DAB0-4F08-96E0-3739B41109EE.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 3
Förhoppningsvis funkar det med två flatstift Biltema 44-0030. Du trycker in flatsstiften i två av springorna och sedan kan du med en multimeter mäta motstånd mellan två av sladdarna från generatorn.
Ska vara lågt ca 1 Ohm eller lägre. Obetydligt högre än med Multimetersladdarna ihoptryckta.
Och mellan respektive sladd och Minuspolen på batteriet. Ska var högt motstånd. Gärna oändligt dvs multimetern visar samma som med sladdarna bredvid varandra men inte ihop.

Sedan så flyttar du ett flatstift till det lediga hålet och gör samma sak på nytt.
sedan kan du med en multimeter mäta motstånd mellan två av sladdarna från generatorn.
Ska vara lågt ca 1 Ohm eller lägre. Obetydligt högre än med Multimetersladdarna ihoptryckta.
Och mellan respektive sladd och Minuspolen på batteriet. Ska var högt motstånd. Gärna oändligt dvs multimetern visar samma som med sladdarna bredvid varandra men inte ihop.

Sedan flyttar du det flatstift du inte flyttat till det lediga hålet och gör samma sak på nytt.
sedan kan du med en multimeter mäta motstånd mellan två av sladdarna från generatorn.
Ska vara lågt ca 1 Ohm eller lägre. Obetydligt högre än med Multimetersladdarna ihoptryckta.
Och mellan respektive sladd och Minuspolen på batteriet. Ska var högt motstånd. Gärna oändligt dvs multimetern visar samma som med sladdarna bredvid varandra men inte ihop.
 

Bifogat

  • 210418-Mycket-Högt-Motstånd-Över-2000000-ohm-eller-2000k-ohm.jpg
    210418-Mycket-Högt-Motstånd-Över-2000000-ohm-eller-2000k-ohm.jpg
    271.8 KB · Visningar: 8
  • 210418-Högt-Motstånd-här-675000-Ohm-eller-675k-Ohm.jpg
    210418-Högt-Motstånd-här-675000-Ohm-eller-675k-Ohm.jpg
    227.2 KB · Visningar: 8
  • 210418-Lågt-Motstånd-här-0k5-ohm.jpg
    210418-Lågt-Motstånd-här-0k5-ohm.jpg
    265 KB · Visningar: 8
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top