Baselement

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Är det någon som har ett gammalt baselement (6", 8", 10") liggandes som jag skulle kunna få.
Det gör inget om det är spräckt eller om upphängningen är trasig.

Jag ska göra en "buttkicker" till min hemmabio, och kommer således ändå skära bort hela konen.


OBS. Den ska finns i närheten av Eskilstuna/Köping.

Mvh Ola Jacobsson
073-6164320
 
Va sjutton e en buttkicker? :confused:

Jag har en 12" som e trasig som du kan få... men det är ju lite långt och fel tum med för den delen. ;)
 
Va sjutton e en buttkicker?

vill oxå vet...


slängde precis en 10" bas som jag sprängde idag... en phet pyramid 10:a...
bor ju i göteborg dessutom så d ju en bit å skicka...

men som sagt vad är en buttkicker??
 
juha01 skrev:

Jo det blir bra om man har rätt grejjer och driver det rätt. Nu kör jag en äkta bk som fungerar riktigt bra, och liten är den också. Skitbra om man inte vill ha arga grannar mitt i natten men ändå vill att soffan ska skaka.
 
Dee_cati skrev:
Jo det blir bra om man har rätt grejjer och driver det rätt. Nu kör jag en äkta bk som fungerar riktigt bra, och liten är den också. Skitbra om man inte vill ha arga grannar mitt i natten men ändå vill att soffan ska skaka.

Ok, jag köper det, men en bas är alltid en bas! Jag tänkte mest om nån köper en sån istället för en bas...
 
Skeebum skrev:
Är det någon som har ett gammalt baselement (6", 8", 10") liggandes som jag skulle kunna få.
Det gör inget om det är spräckt eller om upphängningen är trasig.

Jag ska göra en "buttkicker" till min hemmabio, och kommer således ändå skära bort hela konen.


OBS. Den ska finns i närheten av Eskilstuna/Köping.

Mvh Ola Jacobsson
073-6164320

Hur hade du tänkt bygga en sån av en trasig bas?
Posta gärna instruktioner, bilder osv om du vill :)

Hade varit ballt o västa i fotöljen :D
 
juha01 skrev:
Ok, jag köper det, men en bas är alltid en bas! Jag tänkte mest om nån köper en sån istället för en bas...

Jag var lat och köpte en riktig direkt. Fungerar klockrent men visst får du ut mer kräm om du bygger en själv.

Till er andra:

http://www.jockeshometheater.com/index_swe.htm

Finns massvis av fler bra instruktioner, men det är iaf inte svårt att bygga en och det duger med vilken högtalare som helst så länge den är stor nog och att magneten fungerar. Funderar på att bygga en stor jävel av en "jbl monster" men det får bli efter att vi har flyttat, pensionärerna här under här nog så ilskna :(
 
Hmm....skulle vara kul att få uppleva en dylik pryl.
Just nu är jag skeptisk, jag är väl av den åsikten att bas är ngt som ska spelas inte vibrera.
Kan iofs tänka mig att det höjer känslan i en film, men kan ändå inte släppa tanken på att det måste vara oerhört lätt att få missljud kring en dylik konstruktion?
//Tobbe
 
Dee_cati skrev:
Jag var lat och köpte en riktig direkt. Fungerar klockrent men visst får du ut mer kräm om du bygger en själv.

Till er andra:

http://www.jockeshometheater.com/index_swe.htm

Finns massvis av fler bra instruktioner, men det är iaf inte svårt att bygga en och det duger med vilken högtalare som helst så länge den är stor nog och att magneten fungerar. Funderar på att bygga en stor jävel av en "jbl monster" men det får bli efter att vi har flyttat, pensionärerna här under här nog så ilskna :(

Hmm... konstruktionen ser ju jävligt krasslig ut, men vem vet.. det kanske funkar bra :)

Gillar dock inte den köpta version av buttkicker som har en obalanserad klump kopplad till en motor som sen snurrar.
Eftersom den snurrar så borde den försätta soffan i en cirkelrörelse iställetför linjära skakningar.

Just my 7 yens
 
Hmmm, vet inte vad det är för modell som snurrar, den har jag misst. Jag har dock en köpt klump under soffan, med en magnet och nån sorts stötstång, fungerar prima för sin storlek. (15cm diameter, 10cm tjock och jag driver den med ett bryggkopplat 2x65w-steg)

Den versionen som ser krasslig ut säger många fungerar alldeles utmärkt om inte förvånansvärt bra. Och det är ju inte en ersättning av baslådan utan mer ett komplement.

tobbeviking, basen ska väl mera kännas än höras, annars är det ingen höjdare. Kör med två baslådor i varsin del av rummet och sen bk'n under soffan, och när allt är justeras perfekt så känner man bara basen och den "dånar" inte. Nu har jag iofs tröttnat på att hänga tavlor rätt för jämnan och kör bara min ena baslåda under filmtittande, Räcker till med 12" + 4st 10". När allt inte är justerat och man hör basen så låter det rent utav sagt skit.
Lite bas och mycket klang ur högtalarna är en 10 gånger bättre upplevelse än "epatraktor"-bas.
 
Dee_cati skrev:
Hmmm, vet inte vad det är för modell som snurrar, den har jag misst. Jag har dock en köpt klump under soffan, med en magnet och nån sorts stötstång, fungerar prima för sin storlek. (15cm diameter, 10cm tjock och jag driver den med ett bryggkopplat 2x65w-steg)

Den versionen som ser krasslig ut säger många fungerar alldeles utmärkt om inte förvånansvärt bra. Och det är ju inte en ersättning av baslådan utan mer ett komplement.

tobbeviking, basen ska väl mera kännas än höras, annars är det ingen höjdare. Kör med två baslådor i varsin del av rummet och sen bk'n under soffan, och när allt är justeras perfekt så känner man bara basen och den "dånar" inte. Nu har jag iofs tröttnat på att hänga tavlor rätt för jämnan och kör bara min ena baslåda under filmtittande, Räcker till med 12" + 4st 10". När allt inte är justerat och man hör basen så låter det rent utav sagt skit.
Lite bas och mycket klang ur högtalarna är en 10 gånger bättre upplevelse än "epatraktor"-bas.
Jo det var väl det jag menade med att bas ska spelas, när den spelar rätt så finns den bara, man vet inte vart den kommer ifrån, den finns bara där.
Men som sagt så lär det ju inte vara fullständigt vansinne eftersom folk uppenbarligen gillar att ha massage i röven :D
Min första tanke var just Epatraktor att ha buttkicker.
Just därför blev jag nyfiken på hur upplevelsen är.
Hellre BRA ljud än mycket ljud är ett bra resonemang! :tummenupp
//Tobbe
 
Buttkicker är mest irriterande, men man ska ha ett fjärrstyrt relä till den i så fall så man kan slå på den exakt i rätt tid när man ser på skräckfilm så tjejerna studsar upp i taket ;)
 
Min är fjärrstyrd :) Eller nåja, förstärkaren som driver den styrs av min pronto neo, väldigt behändigt om det skakar för mycket om röven. Sen att förstärkaren är bredvid soffan och att jag inte orkar sträcka mig för att sänka/muta är en annan femma :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top