barros och son.

valmers skrev:
Ingen minns en F3000-mästare. Alla minns en F1-mästare.
Ingen minns en Grupp N-mästare. Alla minns en WRC-mästare.
Ingen minns en 250-mästare. Alla minns en MotoGP-mästare.

De är likväl världsmästare.

Det där är helt rätt. Som föregående skribent påpekat: om vi svenskar inte vore så överdrivet överbeskyddande så skulle vi ha haft MÅNGA fler konkurrenskraftiga förare i Sverige. Ungar behöver inte skydd. De behöver någon som lär dem hur världen fungerar. Och varför skulle inte en unge få köra i 150? Vad är det som kan hända? Eller jag kanske skulle skriva såhär: varför skulle roadracing vara farligare än cross?

Men, jag tror inte att Lucas är någon framtida världsmästare. Han börjar alldeles försent. Rossi började när han var tre! :)

Nyteknik skrev:
Tänker du på alla dessa pappor till knappt blöjfria crossförare som skriker sig hesa för att deras avkommor ska köra fortare?

Hehe, "crosspappor" är generellt sett hemskt vidriga :fakta
Stackars barn.

Nyteknik skrev:
Tänker du på alla dessa pappor till knappt blöjfria crossförare som skriker sig hesa för att deras avkommor ska köra fortare?

Där är det ju attityden det är fel på och inte själva aktiviteten. Du kan slå dig halvt fördärvad av att spela hockey också, eller bara genom att vara ute och cykla, eller klättra i träd eller annat som ungar gör. Alla ungar utsätts för risker. Världen är sådan. Det kan vara farligt att åka på semester i Thailand också. Självklart ska barnen ha ordentlig skyddsutrustning och få goda instruktioner och börja med att lära sig köra hoj innan de ger sig ut i 150 km/h, men att inte tillåta barn att göra något eftersom det finns en liten risk att det kan vara farligt blir orimligt.

Macho Woman skrev:
Där är det ju attityden det är fel på...att inte tillåta barn att göra något eftersom det finns en liten risk att det kan vara farligt blir orimligt.
Att köra 150 km/h innebär troligen mer än "en liten risk" för de flesta åttaåringar.
:rolleyes:

Det är nästan alltid bra att föräldrar är varsamma och beskyddande i förhållande till sina barn. Det har på senare tid skrivits en del intressant litteratur om hur 60- och 70-talister är en generation föräldrar som i betydligt större grad än tidigare generationer abdikerar från föräldrarollen och vill vara sina barns kompisar; fortsätta att vara barn trots att åldern säger att man sedan länge är vuxen.

valmers skrev:
Ingen minns en F3000-mästare. Alla minns en F1-mästare.
Ingen minns en Grupp N-mästare. Alla minns en WRC-mästare.
Ingen minns en 250-mästare. Alla minns en MotoGP-mästare.

Undrar varfor alla snackar om Biaggi om man inte minns en 250-mästare ? :tungan

Nyteknik skrev:
Att köra 150 km/h innebär troligen mer än "en liten risk" för de flesta åttaåringar.
:rolleyes:

Det är nästan alltid bra att föräldrar är varsamma och beskyddande i förhållande till sina barn. Det har på senare tid skrivits en del intressant litteratur om hur 60- och 70-talister är en generation föräldrar som i betydligt större grad än tidigare generationer abdikerar från föräldrarollen och vill vara sina barns kompisar; fortsätta att vara barn trots att åldern säger att man sedan länge är vuxen.

Varsam och beskyddande när det gäller rätt saker, ja. När det gäller föräldrarollen är din beskrivning den av en kompisförälder, vilket självklart inte är någon bra roll, men att inte låta sina barn utsätta sig för kontrollerade risker beskriver snarare en curlingförälder. Olika undersökningar visar olika resultat, men det finns sådana som visar att barn till curlingföräldrar blir osäkra och har svårt att ta itu med problem...

Macho Woman skrev:
Varsam och beskyddande när det gäller rätt saker, ja. När det gäller föräldrarollen är din beskrivning den av en kompisförälder, vilket självklart inte är någon bra roll, men att inte låta sina barn utsätta sig för kontrollerade risker beskriver snarare en curlingförälder. Olika undersökningar visar olika resultat, men det finns sådana som visar att barn till curlingföräldrar blir osäkra och har svårt att ta itu med problem...

Äääh... Pedagogtjafs.

Jag vet, jag bor ihop med en... :rolleyes:

Ähh.. Låt lill-killen åka.

150 Km/t på den hojen på en stor GP banraka med riktiga skydd är väll inget problem. Hade han gått av så hade han ju bara glidit lite.. Han låg ju knappast i 150 i kurvorna. Sen hade de förmodligen ambulans på plats också.. så jag tror riskerna var minimala.

Men tittar man på bild 2 så der det ju nästan ut som att lill-killen wheelar precis som Pappa. "Dutti ponke!" :)

F*n vad avundsjuk man blir. Jag skule vilja ha haft det där i den åldern.

Last edited:
Yngsta Svensk dom deltog i samma race är 9år men han körde samma tävling förra året som 8 åring men då på Valencia banan. :)

Macho Woman skrev:
Där är det ju attityden det är fel på och inte själva aktiviteten. Du kan slå dig halvt fördärvad av att spela hockey också, eller bara genom att vara ute och cykla, eller klättra i träd eller annat som ungar gör. Alla ungar utsätts för risker. Världen är sådan. Det kan vara farligt att åka på semester i Thailand också. Självklart ska barnen ha ordentlig skyddsutrustning och få goda instruktioner och börja med att lära sig köra hoj innan de ger sig ut i 150 km/h, men att inte tillåta barn att göra något eftersom det finns en liten risk att det kan vara farligt blir orimligt.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv :tummenupp Men så är ju du skribent eller vad det heter? :tummenupp och jag är bara en gammal eländig pappa :lol Jag tror att min 16-åriga dotter gjort sig lika mycket "illa" som Robban under hans snart 9 år på asfaltsbanorna. Hennes intressen är sång & killar. :lol
Åter till huvudinlägget: Det är verkligen kul när det kommer lite "idoler" och hejar på grabbarna under deras aktivetetsutövningar. Många som stod länge i kö för en keps & autograf :tungan Men vi ska som sagt inte glömma att Sverige är på väg uppåt med stormsteg vad det gäller RR, Eric Lindroth, Michaela sille´n, Robert Gull & Jimmi Hansen Representerade Sverige den omnämnda tävlingen :banana

Anders G skrev:
Men vi ska som sagt inte glömma att Sverige är på väg uppåt med stormsteg vad det gäller RR, Eric Lindroth, Michaela sille´n, Robert Gull & Jimmi Hansen Representerade Sverige den omnämnda tävlingen :banana
Ullis här på forumet verkar i mina ögon vara den starkast lysande stjärnan på den svenska RR-himlen.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Ullis här på forumet verkar i mina ögon vara den starkast lysande stjärnan på den svenska RR-himlen.

Hon är en av dem men Robert Gull, Nikola, Sjöström och Cajback är minst lika lysande tycker jag.

Det verkar som att vissa på Forumet, predikar HUR man skall uppfostra sin son/dotter. Om föräldern i detta fall Barros, tycker att det är ok att sonen VILL köra i 150km/h. Ska han väl få gjöra det. Med tanke på att fadern själv säkert låg och pressade i samma ålder. Man skall aldrig glömma hur man själv var eller vad man ville. Jag fick inte skaffa hoj för mina föräldrar därför tog det till jag var 25 innan jag tog A kort. Tänk om jag hade blivit introducerad vid 10 års ålder.....då hade Sverige haft en väldsmästare i RR.....( läs med ironi)

Goodstuff skrev:
Hon är en av dem men Robert Gull, Nikola, Sjöström och Cajback är minst lika lysande tycker jag.

Det kommer gå bra för Ullis det är jag helt övertygad om...men tyärr så är detta en Materialsport och pengasport. Så har man vissa förutsättningar så blir allt bra mycket enklare.... :tummenupp

Hur coolt som helst.
Kolla in skinnstället.
Bara en sån sak.
Pappa Alex kan ju lära honom ett och annat. Bl.a att bromsa senare än någon annan.

Jag är redigt avundsjuk (hade själv gärna haft dom förutsättningarna när jag var liten), men inte så att jag missunnar honom de. De hade varit riktigt roligt om han blev en ny Rossi.

Beträffande Biaggi så lär de dröja länge innan någon (insatt) glömmer honom.
Han ÄR en av dom bästa som någonsin funnits inom RR. Även inom den stora (500/moto gp) klassen. I mina ögon så är de bara Rossi som är värre just nu (vill bl.a därför att Rossi ska gå vidare och byta motorsport).

Nyteknik skrev:
Att Barros är "The latest of the late brakers" är en kommentator-kvarleva från mitten på 90-talet som stämmer ganska illa 2005.
Visst, men han är bevisligen en duktig bromsare.

*/ ?>
Back