Barnsjukdomar GPz750/900R -83 till -91?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har jag gått och snöat in mig på en äcklig vattenkokande Kawasaki.

Återstår att se om det blir något utav det hela men jag har sett ut ett hyggligt objekt med 5000 mil att bygga en lämpligt busig racehoj som man har råd att "använda". Något åt det här hållet.

main-1.jpg

Objektet i fråga just nu är en -85:as 750, men jag är mest ute efter en 900:a då det finns mer trim till dom (högkompskolvar, mer kubik, osv).

Jag har hört att dom haft problem med toppen i alla år och smörjningen till kammarna. Detta har då lett till missljud och att kammarna blivit skrot med dyra reparationer som följd. Ska dock gå att fixa med extra toppsmörjning som enkelt kan tillverkas själv eller köpas färdigt.

Vad är det i övrigt man bör hålla koll på med den här modellen? Några allvarliga kända fel (bortsett från skrammel från toppen)?

All info uppskattas!

EDIT: Jag är dum i huvet. Tråden ska givetvis ligga i teknikforumet. Flytta den gärna. :gnissla :huvet

Last edited:
Inte helt säker på hur minnet är, men gammla kawasaki har väl en tendens till att äta ventiler?

Och just gpz900 hade väl nåt problem med vevhusventilationen/smörjningen, vid bakhjulsåka eller bus tempo vilket kunde sluta i rasad motor/hål i blocket och krökt vevstake. Finns nån bild i en gammal tråd på just det..

Inte helt säker på hur korrekt mitt minne är just nu, men är nåt att luska vidare i iaf:rolleyes:

Ventiler/ventilsäten
Oljesystemet i toppen inte absolut 100 å äter ibland kammar & vippor
Oljesystemet vev/ramlager inte helt 100
Kamsträckaren inte alltid 100
långt slag på växelpedalen

Men leta på en nyare ZZR eller GPZ1100 wassercooler och gör nått skoj av i ett äldre gpzeeta chassi :-)

Det finns iallafall en hel del reservdelar till de här på nätet, jag har ioförsig en 750 från 83 luft/oljekyld men det finns rätt mycket eftermarknadsdelar ganska billigt förmodligen ännu mer till 900:an. Packningssats köpte jag för typ 8-900 kr för alla packningar i hela motorn, rätt ok. Nya bromskivor, 1300 för två stycken. Kolvringsset för 250? pix. Kolvbultar för 35 kr styck hos Beviks! :confused:

Jag är lite sugen på att göra något av min i höst istället för att sälja men vi får väl se. Lite för många cylindrar och lite för tung för att göra en flattrack men med en schysst nyare framgaffel, krona och styre kunde man göra en gammal superbike :banana

Ventiler/ventilsäten
Oljesystemet i toppen inte absolut 100 å äter ibland kammar & vippor
Oljesystemet vev/ramlager inte helt 100
Kamsträckaren inte alltid 100
långt slag på växelpedalen

Men leta på en nyare ZZR eller GPZ1100 wassercooler och gör nått skoj av i ett äldre gpzeeta chassi :-)

Tack Pelle! Fick ungefär samma info av en kille på ett brittiskt forum.

Tanken vid eventuellt köp är att göra en total översyn med renovering av topp och allt sånt. Försöker hitta en senare årsmodell där felen enligt uppgift ska vara lindrigare / halvt åtgärdade. ZRX1100 / 1200 snurrorna passar också att stoppa in. :tummenupp

Ord!

Varför inte snöa in på en modell som "fungerar" istället? =)

För det är ju så ballt att köra något som inte alla andra har, även om det strider mot bättre vetande! :D

En minst 20 år gammal hoj borde väl haft barnsjukdomarna vid det här laget? :rolleyes::)

Varför är någon alltid före? :D

En så gammal hoj borde mer sannolikt lida av lätt demens, endast gå i 40 och automatiskt ligga mitt i vägen hela tiden?

Varför är någon alltid före? :D

En så gammal hoj borde mer sannolikt lida av lätt demens, endast gå i 40 och automatiskt ligga mitt i vägen hela tiden?

Precis. Det är väl egentligen information om typiska ålderskrämpor som efterlyses i denna tråd? :)

Nä, nu ska vi inte vara dumma. Kör du på med en Kawa Viktor L. Men vi kräver att du gör färdigt Suzukan innan du får börja på något nytt! :)

Last edited:
Måste erkänna:

Bilden på Kawwan i orginalinlägget är SJUKT läcker!

900R Problem
84-89 Anti-Dive brukar krångla, 16"/18" hjul - utbytet av däck är inte längre det största. -90 och framåt har ingen Anti-Dive och 17" hjul.
Soppakranen kan djävlas men det är lätt åtgärdat.
Stödbrytaren sitter väldigt utsatt.

Visst är det en gammal och tung cykel men dom är otroligt trevliga att köra och går faktiskt att vrida ur ganska bra, spöade en RG500 vid en inspirerad körning genom Sollefteå för ett antal år sedan (faan va jag mådde bra efter det :) )

Hör av dig om du behöver hjälp, manual och/eller microfish, haft min GPZ i 22år nu så jag känner till dom ganska bra.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park