Bara tvungen att skriva av mig lite

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag kan inte få in i min skalle vad meningen med att blåsa på i 180-200 på en tungt trafikerad led (E6:an) och pendla i samma hastighet fram och tillbaka mellan 3 filer (och tät trafik) för att sen tappa bort folk på transportsträckan till de "roligare" vägarna. 4st (av runt 10-12st) försvann i början ifrån dagens tur pga vissa drog på som tusan på E6:an. 2 av dom kom till rätta sen, efter en 10 minuters väntan men 2 kom aldrig till rätta. Jag tycker de vore bättre att ta det lite lugnt på transportsträckan så -alla- hinner med istället för att dra på som fan och sen få stå och vänta. Alla gillar nog inte att ligga i 200 med en massa bilar runt sig. Vet vissa jag inte känner för att köra med igen iaf. Aldrig varit med om tidigare att tappa folk på detta viset (inte ö.h.t faktiskt). Förhoppningsvis händer det inte igen.

Vet inte vad de 2 som försvann heter här på forumet men hoppas dom fick en fin tur i solen iaf. Riktigt råkigt att det blev som det blev. Det roliga med dagens tur försvann lite för mig.

Rör nog upp en och annan nu så jag kommer inte skriva något mer i denna tråd. Vill någon berörd säga mig något, ta det i PM så man slipper att det ballar ur.

Aha, så när jag kör så skall jag sänka tempot vart vi än befinner oss till ett tempo som alla är villiga att köra i?
Alla kör i det tempot dem själva vill.
När vi tankade på shell så kollade jag med i princip alla förutom just dessa två, som stod en bit ifrån oss om vart vi skulle. Pratade även om att vart vi skulle på Götaplatsen innan vi drog iväg.

När alla vet vart man ska så får man ta sig dig bäst man vill. Ingen tvingade DIG att köra som en dåre. Kör i din egna fart, vi väntar såklart.
Jag kör inte i någon hastighet jag inte vill köra i bara för att hinna ifatt. Jag vet att gruppen väntar.

Att vi nu tappade bort två för att dem inte var med o lyssna när vi prata om vår destianion TVÅ gånger kan inte vi andra rå för.

Men visst, bär upp allt ansvar på oss andra. Varför åkte inte du som visste vart vi skulle i en hastighet som de andra kände sig bekväma i, och på så sätt hade vi aldrig tappat bort dem.
Alla hade lika mycket ansvar precis som du i att se till så att alla hörde vart vi skulle.

Skål på dej & svara gärna, inga hard feelings :)

Tycker det låter intressant att ni lyckas tappa bort folk på era turer...

Under alla de turer som jag varit och med och kört från GP så har jag aldrig varit med om att någon inte hängt med. (Kanske för att jag oftast är ohjälpligt sist :rolleyes: )

Utan att veta vart vi skulle så har vi ganska enkelt kunnat hålla ihop gruppen genom att i början på turen (på väg ut ur stan) hålla ett sådant tempo att alla kommit med genom korsningar och rödljus. Sen när landsvägarna börjar breda ut sig så väntar man helt lugnt in gruppen vid varje korsning där man byter riktning.

Tyvärr går det väl inte att komma ifrån det faktum att vildhjärnor som ska köra på sitt eget sätt antingen blir borttappade eller tappar bort sig själva.

Det är inte så att de två som inte kom till rätta valde att avvika utan att säga nåt? Sådant händer ju också...

Hoppas iaf att ni haft det trevligt idag, själv har jag suttit med näsan ner i jobb-papper hela dagen. :näsblod

Just detta är varför jag i princip slutade åka på gruppkörningar med fler än 5 pers. Så jäkla tråkigt att stå att vänta eller att andra får stå och vänta.

Det ska fikas, rökas och pinkas och sen kör nån ut i skogen.

Nä tacka vet jag banåkning då kommer man tillbaks till favoritkurvan hela tiden inom nån minut och så kan man bada i lecakulorna då och då :)

edit; särskrivning, jag borde veta bättre :mad:

Last edited:
Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, trist att det blev som det blev men vem ska man skylla på? Kanske var det lika bra att det blev som det blev eftersom dom två vi nu tappade bort (sorry) antagligen inte hade uppskattat dagens tempo nåt vidare ändå. Trist att det uppmärksammades på detta vis dock.

Hade det vart gruppkörning med 25-30 hojar hade jag vart beredd att hålla med i ditt missnöje med dagens tempo, transportsträcka som det som sagt var.

I nuläget tycker jag inte det är hela världen, vi som körde i dagens grupp uppskattar tydligen högre tempo än vissa andra. Trist som sagt att det slutade som det gjorde.

I min mening så kan jag docka tycka att det är lika bra att man splittras i början än att nån annan ska känna sig pressad och köra snabbare än vad man egentligen vill bara för att resten av gruppen ska slippa vänta.

Självklart är det då bättre att personen ifråga säger till vid första stoppet och meddelar gruppen att han/hon avviker från sållskapet. Varför dom två saknade idag inte kom till första stoppet vet jag inte, trodde alla var informerade om vart vi skulle :).

Ja, det gick fort idag på motorvägen till Lindome. Men alla bär lika ansvar att veta VART man skall åka. Är jag osäker så frågar jag vart vi skall.
Jag ser likadant på transportsträckor som landsväg(kurvigt). Alla kör i sitt egna tempo. Med samling vid nästa bestämda stopp, alt. korsning eller liknande.

Vi tre i täten körde som dårar & visste precis vart vi hade varandra, vi räknade inte med att andra skulle köra som oss. Utan vi var berädda att vänta in övriga.
Cykelstyre höll snudd på samma tempo som oss i täten & vi hann inte mer än stänga av hojarna innan han var på plats. Så som sagt, vem skall man skylla på om man nu måste?

- Är du osäker på vart nästa stopp är, fråga!
- Håll ditt egna tempo.
- Samling vid nästa "stopp" och allt vad det innebär.

Nu får du ge dig cykelstyre ..'
Alla får köra hur dom Vill.
Som sakt nu va inte äns tanken på att vi skulle dra en runda Det va ni som hängde på oss ..
Då får ni ta reda på infon som gäller ..
Ni drog ju inte äns iväg innan vi startade cyklarna .
JAG E SÅ TRÖTT PÅ MÄNNISKOR SOM E BLYGA Å SEN KAN SKYLLA PÅ ANDRA å stackars mig jag hängde inte på för jag jag visste inte var jag skulle herregud människa VÄX UPP ta eget intiativ du e vuxen .

Sen hur man kör e ju upp till alla . Vill du köra snabbt så kör du snabbt det e la fan ingen som klagade på att du kom sist idag , eller att vi fick vänta på dig cykelstyre .. (AllA KÖR I SITT EGNA TEMPO )
Så enkelt e det bara .INGEN DÅLIG KRITIK PÅ HUR DU KÖR SÅ TA DET INTE FEL .

Sen en annan grej med dessa jävla moraltantor ursäkta stavningen jag e så jävla full.Bryr e er inte om hur jag kör min hoj eller hur jag kör på gatan ,det e jag som har betalat för min hoj och det e jag som betalar för min försäkring BRYR ER INTE OM HUR ANDRA E .. det e ju ändå dom som drabbas i slutändan . Fattar inte hur man kan lägga ner energi på att skriva än massa inlägg om hur andra ska köra eller hur andra tappar bort varandra ... Jag har tappat bort farfar många gånger . Förra året när jag va ganska ny i gänget så ville jag hänga på men jag lyssna inte så mycket på vad farfar sa utan prata med andra .När det va dags att köra så kom jag bort å visste inte var fan jag skulle , utan försökte hänga på hahahha det gick ju jätte fint 2 utav 3 gånger men till slut så fick ju jag bli lite delaktig i det hela .....

Vad jag försöker säga e att det va ju synd att dom inte kunde hänga på .
Men man får ju vara lite hörsam när det gäller vissa saker helt enkelt ...

Last edited:
Att folk kommer bort innan första stoppet tror jag mer beror på att den/dessa har varit ouppmärksam på var första uppsamlingsstoppet är.

Ibland kan det vara väldigt många cyklar på GP och en del dyker kanske bara upp för att säga hej eller titta på hojar, kan vara svårt att veta exakt hur många som hänger med till första stoppet.

Ett råd till de som är nya och kanske är med första gången kan ju vara att försöka vara där tidigare så att man får ni chans att presentera sig för de första som anländer. Enklare att skaka tass med 2-3 stycken i början än 20 om man är sen :)

Som nämnts innan så kör alla i sitt tempo och under sitt ansvar, kan dock hålla med cykelstyre att tempot från GP ibland är väldigt uppskruvat.
Tycker personligen att det är lite onödigt att exponera sig på det sättet där risken/chansen att bli uppmärksammad är så mycket högre än ute på "landet".

Det pågår en ganska tråkig debatt om faran med sporthojar i medierna idag och bakhjulskörningar, sicksack körningar på mororvägen i 150-180 hjälper kanske inte till att minska fokusen på oss.

/BW

När man ska ut ur stan finns två alternativ.
Antingen så håller man ett riktigt lågt tempo oach väntar in ALLA vid VARJE korsning/rödjus.
Eller så bestämmer man en ny samlingsplats utanför stan och så får alla ta sig dit i sitt eget tempo. Det senare tycker jag är att föredra då det går VÄLDIGT trögt att komma ur stan om man ska hålla ihop hela gänget.
Om sedan en del väljer att köra hårt på transportsträckan är ju helt upp till dom.

Sen att tappa bort folk
Denna kritiken slår ju åt bägge håll.
Dels på turledare som inte fick fram informationen och dels på dom som inte intresserade sig om vart man skulle hän.
För dom som är nya kan jag ju rekommendera att kolla runt lite och presentera sig. Fråga om folk vet hur det brukar fungera osv.
Vart ska vi hän och vem blir turledare??
Är egentligen inte så avancerat:)
/BiB

Japp det berodde nog mest på att alla inte visste vart vi skulle. Kollar man på förra veckans åkning när vi samlades på Statoil i Kungälv så anlände folk gruppvis just för att alla visste var vi skulle återsamlas. Det är skitviktigt att man vet det. Vad som helst kan ju hända som gör att man blir avhängd från de andra (stoppljus eller vad som helst), så information är viktigt som fan.

Sen kan man ju ha åsikter om tempot igår. Personligen gick det lite för fort för mig på småvägarna runt Lygnern. Jag fick köra lite över min förmåga för att ens hänga med hyffsat, och då kan det bli lite obehagligt i kurvorna ibland. Men då är det bara att sänka tempot lite så väntar de framförvarande in resten vid nästa stopp. Inga konstigheter.

Edit: när vi kom till Lindome så märkte vi ju att vi tappat bort han på Horneten och han på den röda Kawan, men ingen hade något mobilnummer till dom. Det var trist att det blev så.

Last edited:
Personligen gick det lite för fort för mig på småvägarna runt Lygnern. Jag fick köra lite över min förmåga för att ens hänga med hyffsat, och då kan det bli lite obehagligt i kurvorna ibland. Men då är det bara att sänka tempot lite så väntar de framförvarande in resten vid nästa stopp. Inga konstigheter.

Yep, det är väldigt enkelt.
Alla kör i sitt eget tempo och dom snabbare väntar in:tummenupp
Detta är ju även en mkt viktig säkerhetsdetalj. Om vi tappar bort nån ute på småvägarna så åker vi tillbaka och letar.
Kan inte nog understryka att man MÅSTE tala om om man lämnar gruppen

Jag var en av dom som försvann från körningen i lördas.
Visste vart vi skulle?jo då inga problem,men jag avstår rödljuskörning
mitt i stan.Sen är det inte lika roligt att försöka köra kapp i 200+
med en hornet med en jävla massa bilar omkring en.Jaja,skit samma om ni vänta eller inte,en trevlig tur blev det iallafall för min del även att jag var ensam,dock mötte jag er 2ggr.

Den borttappade röda kawan e jag:-)

För min del så fastnade jag bakom några bilar vid rödljusen vid Ullevi redan. Så efter det fick jag inte ngn kontakt med övriga gruppen.
Jag trodde att jag skulle kunna hänga med gruppen på motorvägen till första stoppet och därför va jag inte så noga med att veta exakt var det skulle bli. Dumt av mig att inte tog reda på mera exakt så hade jag hittat.
Jag körde iallafall hela vägen till motet efter Kungsbacka utan att se er andra någonstans. Då vek jag av på gamla Kungsbackaleden och for hemåt.

Innan vi åkte ifrån GP så kändes det inte riktigt som att de va så uppstyrt av ngn körledare. Hur det brukar vara vet jag inte.
Då jag bara varit med på turen ut på Orust som va helgen innan och då tyckte jag att allt fungerade hur bra som helst och alla verkade vara nöjda.
Som sagt jag vet inte hur det brukar gå till.
Självklart kör alla i olika tempo...jag själv e nybörjare och vågar inte gasa på lika mkt i kurvorna som många andra.

Jag hoppas iallafall på flera turer liknande den på Orust förra helgen då vi va 17 hojar.

Peter...

Last edited:
Den borttappade röda kawan e jag:-)

Jag körde iallafall hela vägen till motet efter Kungsbacka utan att se er andra någonstans. Då vek jag av på gamla Kungsbackaleden och for hemåt.

Innan vi åkte ifrån GP så kändes det inte riktigt som att de va så uppstyrt av ngn körledare. Hur det brukar vara vet jag inte.

Peter...

:hej

Nån av oss hade ju kunnat stanna precis innan avfarten mitt på motorvägen & vinkat in folk.. Dock skulle jag aldrig göra det efter alla gånger jag sett på amerikanska snut program på tv. Livsfarligt ju:skrämd

Kan inte annat än säga att så var det.. zajtar, pinky & jag hade tänkt göra en trio körning.. Men vi blev fler o kom överens om en destination och bara körde.. Ingen ledde körningen, utan vi bara körde.

Att cykelstyret inte vill åka med oss i fortsättningen som han säger är väl bara bra för alla. Han slipper förgylla våran vardag med det kulturella moralgnället.
För att inte tala om alla minutrar som går åt för att skriva av sig och föra diskussioner med folk om hur andra kör som :hojraket & hur det bidrar till höjda premier :notme

Jag var en av dom som försvann från körningen i lördas.
Visste vart vi skulle?jo då inga problem,men jag avstår rödljuskörning
mitt i stan.Sen är det inte lika roligt att försöka köra kapp i 200+
med en hornet med en jävla massa bilar omkring en.Jaja,skit samma om ni vänta eller inte,en trevlig tur blev det iallafall för min del även att jag var ensam,dock mötte jag er 2ggr.

Tyckte väl att det var dej vi mötte :D Först i vid sätila & sen vid tostared ungefär väl?
Rödljuskörning? Vart? Vi i täten körde inte mot något rödljus :tummenupp

Ses på vägarna :squid

Då jag bara varit med på turen ut på Orust som va helgen innan och då tyckte jag att allt fungerade hur bra som helst och alla verkade vara nöjda.
Som sagt jag vet inte hur det brukar gå till.
Självklart kör alla i olika tempo...jag själv e nybörjare och vågar inte gasa på lika mkt i kurvorna som många andra.

Jag hoppas iallafall på flera turer liknande den på Orust förra helgen då vi va 17 hojar.

Peter...

Det är det som är skillnaden. Förra veckan var en klockren gruppkörning och det var målet med hela turen. Mer organiserat, lägre tempo, ja helt enkelt mer en samåkning och stoppen som blir är sociala stunder då man snackar lite skit och diskuterar vägen man precis kört etc. Såna turer är trevliga och som jag nämner i mitt tidigare inlägg i tråden så har jag inget emot att ta lite mer ansvar för att alla kommer med osv vid såna här tillställningar som förra helgen.

Gårdagen var annorlunda (även om du nu inte var medveten om det kanske). Igår handlade det mer om att köra hoj (vanligtvis i mindre grupper eftersom det underlättar för alla närvarande, finns ingen direkt körledare som du var van vid helgen innan) och skippa den sociala biten som infinner sig vid större körningar. Vanligtvis högre tempo och nåt enstaka stopp då man äter en bit mat eller liknande, vänta vid korsningar och dylikt gör man dock. Jag har inga problem med att folk vill följa med på såna här turer som det var tänkt igår men det blir lite olyckligt när inte alla vet vad som gäller.

För dig som är ny (var det själv förra året) så är det ibland bra att fråga vad för typ av körning det rör sig om. Igår var vi inte så många hojar men vanligtvis en solig dag på Götaplatsen så brukar det bli som så att folk delar upp sig, vanligtvis efter tempo samt vart man vill åka. Gruppkörningar som förra helgen är ovanligare vad jag vet med så många hojar. Gå runt och hör dig för så hittar du folk som passar ditt humör just för dagen :).

Även jag ser fram emot typen av körningar som vi gjorde förra helgen så vi ses förhoppningsvis mer i sommar :tummenupp.

Last edited:
Ok nu vet jag...jag trodde alltid att de va gruppkörningar som gällde.
De e inte alltid lätt å va nybörjare:-)
Som förra lördagen va de inte så mkt skrivet i stora körtråden har jag för mig...likaså som igår. Men det blev tur ändå med 17 hojar.

Ingen skada skedd iallafall:-)

Hoppas det blir många soliga lördagar med körningar i sommar.

Peter...

Ok nu vet jag...jag trodde alltid att de va gruppkörningar som gällde.
De e inte alltid lätt å va nybörjare:-)
Som förra lördagen va de inte så mkt skrivet i stora körtråden har jag för mig...likaså som igår. Men det blev tur ändå med 17 hojar.

Ingen skada skedd iallafall:-)

Hoppas det blir många soliga lördagar med körningar i sommar.

Peter...

Samling på GP känns för mig som underförstått samling för gruppkörning så jag förstår precis hur du tänker.

Om man är några stycken som ska ut och gasa, såsom de tre unga herrarna ovan som verkar ha tagit åt sig av kritiken, så är det väl bara att sticka ut, utan att ta svängen om GP, så slipper man såna här missförstånd.

mina 5 cent, vad dom nu är värda

Samling på GP känns för mig som underförstått samling för gruppkörning så jag förstår precis hur du tänker.

Instämmer!

I Stora körtråden eller vad den nu exakt heter görs det reklam för körningar från GP som vanligtvis startar 12:00 på lördag och söndag. Inte lätt för en oinvigd nybörjare att veta om det är en privat körning eller gruppkörning...skulle själv ha svårt att se skillnaden.

/BW

Om man är några stycken som ska ut och gasa, såsom de tre unga herrarna ovan som verkar ha tagit åt sig av kritiken, så är det väl bara att sticka ut, utan att ta svängen om GP, så slipper man såna här missförstånd.

Förstår din poä'ng, men varför skulle vi själva inte mötas upp på GP 12.00 en lördag när vi vill åka? GP är mer än en samlingsplats för dessa "större organiserade" körningar.

Vi hade denna gång ingenting emot trevligt sällskap, som vi delade många skratt & historer med på fika pausen. Nästa gång kanske vi borde säga att "folk" inte är välkomna att åka med oss för risken att få moralsnack på oss alt. göra folk upprörda?
en dålig ide :tummenner

Att bara haka på ett gäng, utan att ha hört vart dem skall åka, utan bara svansa efter.. då får man skylla sig själv.
Som redan sagts, är kommunikation lösningen till sånt här :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien