Bara skit med Stockholm

ninja-mannen(c) skrev:
Javisst, omtrent fire måneder i året gjør jeg faktisk det. Men det finnes mer eksportindustri i Norge enn oljebasert. Metallverk, skipsverft, fiskeindustri etc.

Alltså Stockholm ser ut som en fin og koselig by. Men jeg tror det er Stockholm som er avhengig av Sverige og ikke omvendt.

Här har vi det smartaste inlägget hitills o det kommer från en norrman.... ;) Håller med dig här, jag tror inte att sthlm är motorn i svenskt näringsliv direkt. Om vi skulle göra som så att Sthlm (och ev. Södermanland eller Uppland) blir en egen stat så får vi se hur bra det går. Förmodligen dröjer det inte lång tid innan Sverige fylls av fattiga f.d. börsmäklare o andra tjänsteman som drar runt på vägarna o tigger. :tungan

Sthlm eller stockholmarna i sig är inte så jävla fantastiskt (har inget emot sthlm:are i sig, en av mina bästa vänner är från sthlm :hihi ) , det är bara det att de flesta myndigheter och företag har sin huvudkontor där av historisk tradition från den tiden då kommunikationerna krävde ett nära geografiskt avstånd till de styrande. Att göra som i Norge där de tydligen har placerat ut myndigheterna runt om i landet låter som en klart intelligent idé (och nej, jag säger inte att man ska flytta riksdagen till Bortre Korpilombolo men det finns mängder av myndigheter som skulle gå utmärkt att utlokalisera till olika delar av landet.)

Coola Ola skrev:
Här har vi det smartaste inlägget hitills o det kommer från en norrman.... ;) Håller med dig här, jag tror inte att sthlm är motorn i svenskt näringsliv direkt. Om vi skulle göra som så att Sthlm (och ev. Södermanland eller Uppland) blir en egen stat så får vi se hur bra det går. Förmodligen dröjer det inte lång tid innan Sverige fylls av fattiga f.d. börsmäklare o andra tjänsteman som drar runt på vägarna o tigger. :tungan

Sthlm eller stockholmarna i sig är inte så jävla fantastiskt (har inget emot sthlm:are i sig, en av mina bästa vänner är från sthlm :hihi ) , det är bara det att de flesta myndigheter och företag har sin huvudkontor där av historisk tradition från den tiden då kommunikationerna krävde ett nära geografiskt avstånd till de styrande. Att göra som i Norge där de tydligen har placerat ut myndigheterna runt om i landet låter som en klart intelligent idé (och nej, jag säger inte att man ska flytta riksdagen till Bortre Korpilombolo men det finns mängder av myndigheter som skulle gå utmärkt att utlokalisera till olika delar av landet.)

Du råkar visst ha missat att sverige har decentraliserat ett stort antal myndigheter ut i landet.. Räkna hur många "verk" som ligger i Norrköping exempelvis..

oFFkeFF skrev:
Du råkar visst ha missat att sverige har decentraliserat ett stort antal myndigheter ut i landet.. Räkna hur många "verk" som ligger i Norrköping exempelvis..

Japp, det har jag tydligen missat. Vad jag finns det t.ex. bara ett enda här i Göteborg (fiskeriverket). Du som vet, vilka -verk finns i just Norrköping? Hur som helst är väl det intressanta hur många som finns i Sthlm vs. övriga landet.

Coola Ola skrev:
Japp, det har jag tydligen missat. Vad jag finns det t.ex. bara ett enda här i Göteborg (fiskeriverket). Du som vet, vilka -verk finns i just Norrköping? Det intressanta är väl för övrigt hur många som finns i Sthlm vs. övriga landet hur som helst.

Luftfartsverket, migrationsverket, kriminalvårdsstyrelsen, sjöfartsverket..
I Karlskrona ligger Boverket, Riksbanken ligger i Linköping osv..

oFFkeFF skrev:
Luftfartsverket, migrationsverket, kriminalvårdsstyrelsen, sjöfartsverket..
I Karlskrona ligger Boverket, Riksbanken ligger i Linköping osv..

Ok, det visste jag faktiskt inte. Låter ju jättebra!

-edit- sen är ju frågan vad som motiverar att just norrköping får så många verk.

Last edited:
Någon mer än jag som tror att Bingojävel är så där äckligt nöjd som bara han kan vara nu.

Det här är ju ett av de säkraste ämnena man kan riva igång en hysterisk tråd på. Andra fina alternativ är "Moderater är tjuvar hela bunten", "Vad har lättklädda brudar med hojåkning att göra" och "motstyrning - funkar det"

Chrille skrev:
Det här är ju ett av de säkraste ämnena man kan riva igång en hysterisk tråd på. Andra fina alternativ är "Moderater är tjuvar hela bunten", "Vad har lättklädda brudar med hojåkning att göra" och "motstyrning - funkar det"

Eller "Är det OK att skenförsäkra på mormor?" :D

Chrille skrev:
Någon mer än jag som tror att Bingojävel är så där äckligt nöjd som bara han kan vara nu.

Jag tror bingo är toknöjd, men det är ju för att han inte förstår bättre :D

oFFkeFF skrev:
Jag tror bingo är toknöjd, men det är ju för att han inte förstår bättre :D
Nä, det är för lite smutskastning. Fatta'ru inte det din jävla ståkkhålmare :mad: :arsele :lol

Storstadskomplex???

Hur kan man få det i en småstad? 1miljon kommer man ju inte långt på ute i övriga världen, knappt värt att kalla för förort till vissa större städer.
Stockholm är en liten storstad och övriga "byar" i sverige är stora småstäder.
Hur som stockholm suger men vart ska man ta vägen? Det är ju knappast bättre i någon annan "stad". Att göteborgare jämt måste hävda att dom är framsidan känns ju bara gammalt och innehålls fattigt, för om det var så skulle alla flytta dit.

Qwerty skrev:
Storstadskomplex???

Hur kan man få det i en småstad? 1miljon kommer man ju inte långt på ute i övriga världen, knappt värt att kalla för förort till vissa större städer.
Stockholm är en liten storstad och övriga "byar" i sverige är stora småstäder.
Hur som stockholm suger men vart ska man ta vägen? Det är ju knappast bättre i någon annan "stad". Att göteborgare jämt måste hävda att dom är framsidan känns ju bara gammalt och innehålls fattigt, för om det var så skulle alla flytta dit.
Vet du inte var du skall ta vägen?:lol

Du menar att du är fast där för alltid?

Det finns inte bara städer och personligen gillar jag småsmåstäderna bättre än de större om jag måste välja, Uppsala är helt värdelöst det är för mycket stadstänkande där:lol

De som har komplex här verkar väl vara stockholmarna? Make till kort stubin och glödande tangentbord....

Fast det är klart, producerar man inte ett endaste dugg värt pengar blir man väl grinig efter ett tag. Fast då kan man alltid åka på semester till Ryssland. Det ligger nära!

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden