Bara i mellanöstern

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Som jag förstått det:

De bråkas och kivas i regionen i ett par årtusenden.
Det blir skarven till 1800/1900
Ottomanska riket och Britterna styr i området.
Man har ingen riktig koll på vilka som invandrat till området och vilka som var där från början.
Judarna köper sig "värdelös" mark via sin nationalfond och fixar till den. De skapar sig ett Israel.

Året blir 1948, britterna bestämmer sig för att åka hem och arabländerna vill krossa Israel (eller ja, judar).
Israel blir såklart lite bittra, krigar tillbaka och tar lite land som tack för besväret.

Arabländerna vägrar låta "Palestinier" återvända.
Vips är Israel de dumma.
Arabländerna skickar dit lite fler "Palestinier" som kastar bomber mot Israel och sedan är cirkusen igång.

Har jag fattat det rätt?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Även jag håller väl med Mordecaiens historiebeskrivning by and large...

Men jag stör mig på Israel av egentligen ett huvudsakligt skäl: bosättarpolitiken.

Man kan tycka att det är okej att man får bo var man vill, men varför alltid vid vattendragen och vattenkällorna? Och hur kom det sig att man byggde muren så att de viktigaste vattendragen hamnade innanför? Man kunde ju tro att man skulle bygga muren längs med 1948-års gräns? Nej, man byggde den så man fick kontroll på vattnet.

Hade jag haft en granne som betedde sig så sketet som Israel hade jag hatat dom innerligt. Det krävs inte mycket fantasi att inse det.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Även jag håller väl med Mordecaiens historiebeskrivning by and large...

Men jag stör mig på Israel av egentligen ett huvudsakligt skäl: bosättarpolitiken.

Man kan tycka att det är okej att man får bo var man vill, men varför alltid vid vattendragen och vattenkällorna? Och hur kom det sig att man byggde muren så att de viktigaste vattendragen hamnade innanför? Man kunde ju tro att man skulle bygga muren längs med 1948-års gräns? Nej, man byggde den så man fick kontroll på vattnet.

Hade jag haft en granne som betedde sig så sketet som Israel hade jag hatat dom innerligt. Det krävs inte mycket fantasi att inse det.

Fast samtidigt skulle väl (och vill antagligen) många av palestinierna kunna bosätta sig i något av arabländerna, om de nu fick komma in?
Inbillar mig att det inte handlar om den där jordplätten längre (eller ens från början).

Jag menar, inte bråkar väl finnarna om karelen? (okej, det var ingen bra liknelse.)

Jag vet faktiskt inte, jag tycker båda sidor beter sig väldigt illa. Men personligen lutar jag i dagsläget mot att Israel verkar minst dumma (eller iaf resonligare vid eldupphör och liknande). Svår fråga.

"Det är inte ens fel att två bråkar"
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Judarna fick en plätt värdelös mark ingen ville ha, terraformerade den till tjänlig och bördig. Nu vill andra ha den.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Judarna fick en plätt värdelös mark ingen ville ha, terraformerade den till tjänlig och bördig. Nu vill andra ha den.

Plus att dom tagit lite annan mark också... och fördrev hundratusentals palestinier som råkade bo på bördig mark.... för att odla upp mark krävs hursomhelst vatten och inte ens judarnas Gud kan skapa vatten ur ingenting.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Fast samtidigt skulle väl (och vill antagligen) många av palestinierna kunna bosätta sig i något av arabländerna, om de nu fick komma in?
Inbillar mig att det inte handlar om den där jordplätten längre (eller ens från början).

Jag menar, inte bråkar väl finnarna om karelen? (okej, det var ingen bra liknelse.)

Jag vet faktiskt inte, jag tycker båda sidor beter sig väldigt illa. Men personligen lutar jag i dagsläget mot att Israel verkar minst dumma (eller iaf resonligare vid eldupphör och liknande). Svår fråga.

"Det är inte ens fel att två bråkar"

Europas historia är likadan. Man har bråkat i tusentals år och där har aldrig varit någon ordning. Förrän EUs överstatlighet byggdes, och gav Europa fred. Nu har vi haft fred i 70 år... och tar den som självklar och stabil.

Israel har inget problem med status quo i detta läget hursomhelst. De har ju marken och vattnet liksom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Plus att dom tagit lite annan mark också... och fördrev hundratusentals palestinier som råkade bo på bördig mark.... för att odla upp mark krävs hursomhelst vatten och inte ens judarnas Gud kan skapa vatten ur ingenting.
Tagit och tagit, de får väl bott i regionen i flera tusen år? Vad är det som säger att araberna har rätt till marken? Fördrev är också en sanning med modifikation, massor av araber bor i Israel, med fullvärdigt medborgarskap. 20% av befolkningen om jag inte kommer ihåg helt fel.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Tagit och tagit, de får väl bott i regionen i flera tusen år? Vad är det som säger att araberna har rätt till marken? Fördrev är också en sanning med modifikation, massor av araber bor i Israel, med fullvärdigt medborgarskap. 20% av befolkningen om jag inte kommer ihåg helt fel.

Exakt, de lever i princip som vanligt folk där och ställer inte till med mycket problem förutom att de är överrepresenterade i brottslighet. Hamas får ju hindra palestinier från att "rymma" till Israel också vilket säger en del.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tagit och tagit, de får väl bott i regionen i flera tusen år? Vad är det som säger att araberna har rätt till marken? Fördrev är också en sanning med modifikation, massor av araber bor i Israel, med fullvärdigt medborgarskap. 20% av befolkningen om jag inte kommer ihåg helt fel.

Och, de har enligt samfundet FN inte tagit något otillåtet..iaf inte enligt den debattartikel jag länka till längst ner på förra sidan.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Tagit och tagit, de får väl bott i regionen i flera tusen år? Vad är det som säger att araberna har rätt till marken? Fördrev är också en sanning med modifikation, massor av araber bor i Israel, med fullvärdigt medborgarskap. 20% av befolkningen om jag inte kommer ihåg helt fel.

Jag åsyftar de palestinier som idag bor främst i Libanon, det är ett stort gäng som drevs bort under krigen på 40-talet. Gamla PLO hade alltid krav på återflyttning, men Israel vägrade då judarna ej längre hade varit i majoritet i Israel. Och ja, de fördrevs från sin mark och hela byar jämnades med marken. Det trodde jag var välkända fakta.

Bott i regionen i flera tusen år? Vad drömmer du nu om? Judarna fördrevs av romarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag åsyftar de palestinier som idag bor främst i Libanon, det är ett stort gäng som drevs bort under krigen på 40-talet. Gamla PLO hade alltid krav på återflyttning, men Israel vägrade då judarna ej längre hade varit i majoritet i Israel. Och ja, de fördrevs från sin mark och hela byar jämnades med marken. Det trodde jag var välkända fakta.

Bott i regionen i flera tusen år? Vad drömmer du nu om? Judarna fördrevs av romarna.
De drevs väl bort för att de angrep judarna?

Judarna fördrevs av romarna, men de bodde väl där för flera tusen år sedan? Det är inte direkt som om en massa eskimåer åkte dit. Dessutom bodde det gott om judar i Palestina<1948, de grundade väl Tel Aviv ca 1900 t.ex.?

Att Libanon och andra, t.ex. Egypten, använder araber/"palestinier" som brickor i detta spel är bara tragiskt. De tycker förstås att det är en detalj att palestinier bor i läger, eftersom det syftar till att fördriva judarna långsiktigt. Precis som Hamas nu beordrar små barn till krigsskådeplatser för att vinna sympati. Vidrigt men precis som vanligt när islamister är med i bilden.

Fall inte tillbaks i gamla tråkiga hjulspår och fråga om "drömmar", notera väl att debatten just nu är sansad trots att det ryms ett spektrum av åsikter i debatten. :)
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
De drevs väl bort för att de angrep judarna?

Judarna fördrevs av romarna, men de bodde väl där för flera tusen år sedan? Det är inte direkt som om en massa eskimåer åkte dit. Dessutom bodde det gott om judar i Palestina<1948, de grundade väl Tel Aviv ca 1900 t.ex.?

Att Libanon och andra, t.ex. Egypten, använder araber/"palestinier" som brickor i detta spel är bara tragiskt. De tycker förstås att det är en detalj att palestinier bor i läger, eftersom det syftar till att fördriva judarna långsiktigt. Precis som Hamas nu beordrar små barn till krigsskådeplatser för att vinna sympati. Vidrigt men precis som vanligt när islamister är med i bilden.

Fall inte tillbaks i gamla tråkiga hjulspår och fråga om "drömmar", notera väl att debatten just nu är sansad trots att det ryms ett spektrum av åsikter i debatten. :)

Det var ju inbördeskrig och vem som angrep vem är ju den eviga frågan... men sionismen och återflyttandet för judarna från Europa, Ryssland, USA och övriga mellanöstern började redan vid sekelskiftet eller sent 1800-tal. Redan där började det gnissla... men judarna blev inte i majoritet i Israel förrän efter en massiv invandring efter staten Israels bildande.

Sedan fanns det ju judar i Palestina hela tiden, alla stack inte när kejsar Nero eller vem det var fick tuppjuck på dom. Men fr o m islam lär de varit i minoritet. Förmodligen är ett gäng muslimska palestinier släkt till judiska konvertiter... Palestina har varit en sattans röra sedan...??? ... ja, Jerikos skyddsmurar är väl de äldsta vi känner till?

Du menar att västmakterna inte använder Israel som en bricka i ett spel??? Visst är allt tragiskt där nere, men att lägga all skuld på Palestina / arabvärlden är inte insiktsfullt i min mening. Ej heller lär det leda någon vart i positiv riktning. israel är en rest från gammeldags kolonialt tänkande, där västmakterna gjorde lite som dom ville med folk och fä.

Sedan kan man inte vrida klockan tillbaka, Israel är här för att stanna. Finns ingen vits med ännu ett folkmord. Men den som har lösningen på konflikten är given fredspriset 10 år på raken ungefär... finns ingen knepigare konflikt på jorden?

Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "läger". De palestinier som återfinns i Libanon bor väl mer i något som liknar favelor?

Här om sionismen och dess historia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sionism
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
[video=youtube;KakxXN5Z-XI]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KakxXN5Z-XI[/video]
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
UNRWA påstår att Hamas gömmer raketer i skolor. Vilka sions sändebud. .:lol Samtidigt på Twitter och facebook: upprörda känslor :lol

De latinamerikanska ambassadörerna som kallats hem kan gott stanna på sin bortglömda kontinent, vem på hela jorden bryr sig om Peru om man inte är en lama eller panflöjt liksom?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top