Bara i mellanöstern

Som nämnt tidigare. Vad sker om Israel inte agerar?

1. Blir lugnt.
2. Flera dödade
3. Israel och Palestina blir en gemensam stat med demokrati.
En sak är vi nog överens om: Det är nog upp till Israel att agera.
Men om man med agerar tror att invasion, ockupation, våld och maktspråk är det enda alternativet så borde man nog ta sig en funderare...

Tror du själv att Israels agerande nu kommer att lösa problemet en gång för alla och att det nu kommer att bli fred och harmoni i området? Dem har ju testat invasioner tidigare.
Jag är kanske gammal och cynisk men jag tror inte att detta kommer till att leda till något positivt på sikt även om de säkert kan minska problemen under en kortare period, åtminstone då för de som bor i Israel.

"Agera" gör ju även Al Qaida, Boko Haram, Kim Yong What Ever och ett antal andra våldsverkare och i grund och botten använder du ju precis samma argument som du framför för att försvara sitt våld, d.v.s. att avstå skulle få ännu värre konsekvenser. Få säger sig väl ta till våld för att de gillar det!?

Hönan eller ägget-diskussion.

Slutar det flyga in Hamas-raketer, upphör sannolikt markinvasionen/flygattacker.
Om markinvasionen upphör, kommer det troligen inte innebära att raketbeskjutningarna upphör.
Detta grundar jag på egen cynism eller oförstånd.
Det var ju defacto "lugnt" ett tag men det tog snabbt en vändning då Palestina började våldsverkare internt, mellan Hamas och alFatah. Utan israelisk påverkan.
Hur anser du att en nation ska agera vid väpnat angrepp?

Last edited:
Tja, enligt folkrätten kanske???

Det kan vara lite "svårt" när kombattanterna inte utmärker sig på något vis. Typ uniformer. Samt grupperar sina rak-art föremål bland civila. Är ju inte direkt enligt krigets lagar... Principen blir ju då att de inte kan agera mot angriparen. Vilket leder tillbaks till mina tidigare alternativ om 3.

I enlighet med folkrätten så uppnår även civila som griper till vapen kombattantstatus. Om nu Hamas gett minsta fan i sina egna medborgare, hade de kunnat minimera risken genom två enkla åtgärder. Särskiljande markeringar och valet av plats. Men då skulle de vara borta på ett dygn. Så jag förstår deras val av gerillakrigföring.

Det är svårt att bemöta den sortens angripare på annat sätt än det som Israel gör.

Last edited:
För några dagar sedan:

Jag tror minsann han växte en aning, Löfven.
Vänstern rasar över Löfvens nyanserade inlägg på sin facebooksida:

Ohly anklagar Löfven: ”Fördärvar arvet efter Palme”

I sin helhet: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/konflikten-i-gaza_3733364.svd?sidan=21

Dagens fråga: Vad är en socialdemokrats ryggrad gjord av?

Svt nyheter:

" Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven fick hård kritik efter ett inlägg på Facebook om krisen i Gaza. Nu går S-ledaren ut med ett nytt uttalande där han fördömer Israels agerande.

Det var för en och en halv vecka sedan som Stefan Löfven kommenterade kriget i Gaza på Facebook. Då skrev han bland annat att Israel ”självfallet har rätt att försvara sig”, något som orsakade en kritikstorm både på Facebook och inom det egna partiet.

I går lade Socialdemokraterna ut ett nytt uttalande från Löfven på sin hemsida. Där fördömer S-ledaren det ”övervåld som Israels bombningar och markinvasion inneburit” och skriver att ”attackerna mot Gaza är brutala och våldsamma”.
Står för sitt uttalande

Till Aftonbladet säger Stefan Löfven att han står fast vid sitt tidigare uttalande på Facebook, men att det inte ”alltid går att göra en bedömning på flera mils avstånd”.

– Jag står för det jag sa då, säger Löfven.
Reinfeldt: Oroande

Även statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har kommenterat kriget, i ett skriftligt uttalande på regeringens hemsida.

”Vi ser en upptrappning i Israel och Gaza som är ytterst oroande. Båda parter måste nu genast bidra till ett eldupphör så att vi kan få ett slut på våldet och lidandet för civilbefolkningen”, säger Reinfeldt enligt uttalandet.
Fakta: Löfvens uttalanden

Löfvens uttalande på Facebook 2014-07-12:

”Nu fler än hundra döda palestinier och över 700 missilattacker mot Israel. Hamas bör ansvar för att stoppa den dagliga raketbeskjutningen. Den upptrappade situationen efter kidnappningen av tre israeliska ungdomar måste brytas. Israel måste respektera internationell rätt, men har självfallet rätt att försvara sig. Det är en enorm tragik att våldet eskalerar. Det är de civila som drabbas hårdast. Äntligen ett enigt FN-säkerhetsråd som uppmanar till nedtrappning och eldupphör. Dödandet, ockupationen och våldet måste få ett slut. Parterna bär ansvar för att återvända till förhandlingsbordet.”

Löfvens uttalande på hemsidan 2014-07-21:

”Attackerna mot Gaza är brutala och våldsamma. För varje dag nås vi av rapporter om fler skadade och döda. Jag fördömer det övervåld som Israels bombningar och markinvasion inneburit. Israel måste i sitt självförsvar följa internationell rätt. Ett oproportionerligt våld strider mot folkrätten. Det israeliska våldet mot Gaza och raketattackerna mot Israel måste omedelbart upphöra.”

Ensidig vapenvila? Blir nog bra det. Kanske Israel ska bekämpa sig själva för att bättra på oddsen? Metod enligt den här gamla aktivistgruppen:

https://www.youtube.com/watch?v=NUHk2RSMCS8

Skulle det tillfredsställa prettovänstern här tro?

Israel - Palestina är ju den knepigaste konflikten vi har på planeten. Att välja sida i den ser jag som helt omöjligt. Och visst kan vi i Sverige ställa en massa krav, men jag ser det som meningslöst när viljan till att lösa, eller i alla fall förbättra, konflikten är så extremt låg som den är.

Att det är främst Palestinierna som lider är ju uppenbart, även om Israelerna har fått rejäla smällar de också. Slumpmässiga raketattacker och självmordsbombare slår just mot civila. Ingen på någon sida gränsen kan helt säkert säga att de inte imorgon dör en våldsam död. Sedan är oddsen mot en palestinier på Gaza just nu, men det där svänger ju.

Men även jag skall skriva några pamfletter, man vill ju vara fin och ansvarsfull:

- Avbryt genast med raketattacker
- Avbryt genast invasionen av Gaza
- Avbryt genast bosättandet på västbanken
- Sluta gräv tunnlar och smuggla in vapen
- Var snälla och slut fred

Så...

Ursäkta min svarta cynism.

Vad har alla dina saligt blandade inklippta citat egentligen med (S ) ryggrad att göra??

S har ingen ryggrad. Idag är det ett rent maktparti för en sluten grupp, alla härstammande från föräldrar i Ebbes generation. Har du sett Ebbe the Movie? Där har du socialdemokratin i ett nötskal på den tiden Stat och Parti var samma sak.

Juholt räknades som outsider! Outsider! Hans far var kommunalrådsordförande, så även han ärvde sin makt och sin karriär. (Nej, man får inte anställning som journalist efter två-årig social linje med mediokra betyg. Inte om man är vanligt folk.)

Titta på gänget i s-toppen idag. Vem av dessa har inte minst en förälder ur föregående generations makttopp?

Det är illa, och det är hemskt att så många ser (s) som ett folkets parti. Det gör mig faktiskt nedstämd. (S) är en arvsmonarki.

Är det en sån där smajli?

Vilken ickeöverraskning att du inte kopplar. Jag ska hjälpa; "en socialdemokrats ryggrad gjord av". I det här fallet åsyftas alltså en specifik person, nämligen deras partiledare. Vidare är frågan retorisk och antyder att jag menar Löfven vara ryggradslös i sann socialdemokratisk tradition.

Du är skyldig mig ett annat svar innan jag bemöter dig vidare. Seså, skrid till verket.

Är det en sån där smajli?

Vilken ickeöverraskning att du inte kopplar. Jag ska hjälpa; "en socialdemokrats ryggrad gjord av". I det här fallet åsyftas alltså en specifik person, nämligen deras partiledare. Vidare är frågan retorisk och antyder att jag menar Löfven vara ryggradslös i sann socialdemokratisk tradition.

Du är skyldig mig ett annat svar innan jag bemöter dig vidare. Seså, skrid till verket.

Kallar Du det pladdret för ett seriöst svar på min fråga??

S har ingen ryggrad. Idag är det ett rent maktparti för en sluten grupp, alla härstammande från föräldrar i Ebbes generation. Har du sett Ebbe the Movie? Där har du socialdemokratin i ett nötskal på den tiden Stat och Parti var samma sak.

Juholt räknades som outsider! Outsider! Hans far var kommunalrådsordförande, så även han ärvde sin makt och sin karriär. (Nej, man får inte anställning som journalist efter två-årig social linje med mediokra betyg. Inte om man är vanligt folk.)

Titta på gänget i s-toppen idag. Vem av dessa har inte minst en förälder ur föregående generations makttopp?

Det är illa, och det är hemskt att så många ser (s) som ett folkets parti. Det gör mig faktiskt nedstämd. (S) är en arvsmonarki.

Okej. Du ogillar att politikerarbetet gått i arv hos flera ( S ) märkta människors familjer. Verkligen tung argumentation för att kalla hela ( S ) för ryggradslösa :lol

Var det en seriös fråga du hade?

Du kan skriva när du förstått. Jag har förtydligat så att du borde klara av det.

Nej, det har Du inte. Så, Du får en chans till. Vad har alla dina saligt blandade inklippta citat egentligen med ( S ) ryggrad att göra??

Den fascistoida staten israel:s moment 22 lek med oskyldiga människoliv.
10561773_10152552510580535_5904756719145078090_n.jpg

Eller.

Hamas: Lets drop some missiles over Israel.
Gaza people: But it will only be answered with return fire
Hamas: Not our problem, you voted for us. Bombs away.

Gaza people: Israel´s not bombing!
Hamas: Bombs away.
Gaza people: But they´re keeping the truce.
Hamas: Idiots! Bombs away.

Last edited:
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...