Bara en lite fråga ang. polis mc

CHROLO skrev:
Polisen har aldrig haft Porsche 911. Det var modell 912. Motoreffekten var klart medioker.
Är du säker?

Kolla på denna sida: http://webnews.textalk.com/se/article_print.phtml?id=254

Och kolla sedan upp registreringsnumret på den kvarvarande Polis-Porschen:

Code:
Regnr:  GNY774 (G14314)
Färg: Flerfärgad
[b]Fabrikat: PORSCHE 911 T KUPE[/b]
Årsmodell: 1970
Fordonsslag: PB
Chassinummer: 9110100432
Effekt kW:  92

Upplysningar:   
Ägare/Brukare
Namn: RPS POLISTEKNISKA MUSEET
Adress: POLISHÖGSKOLAN
Postnr: 170 82

Det ser ju ut som en 911 trots allt? Enligt länken ovan så köptes det totalt in 13 st Porsche 911/912 under åren 1965 - 1972.

sgtpepper skrev:
Är du säker?

Kolla på denna sida: http://webnews.textalk.com/se/article_print.phtml?id=254

Och kolla sedan upp registreringsnumret på den kvarvarande Polis-Porschen:

Code:
Regnr:  GNY774 (G14314)
Färg: Flerfärgad
[b]Fabrikat: PORSCHE 911 T KUPE[/b]
Årsmodell: 1970
Fordonsslag: PB
Chassinummer: 9110100432
Effekt kW:  92

Upplysningar:   
Ägare/Brukare
Namn: RPS POLISTEKNISKA MUSEET
Adress: POLISHÖGSKOLAN
Postnr: 170 82

Det ser ju ut som en 911 trots allt? Enligt länken ovan så köptes det totalt in 13 st Porsche 911/912 under åren 1965 - 1972.

I stand corrected! :rodnar

På 60 talet hade dom 2 st grupp A trimmade Amazoner som rullade i Sthlm,
Endast 2 stolar och 2 stora högtalare för dom väsnades så mycke.
Kallades för jaktbilarna..Min Far körde en av dom innan han fick en tok trimmad civil saab 99. så redan då kunde dom hitta på jävulskap.

chili skrev:
Får jag bara fråga hur du vet det?
Alla polisbilar av märket Saab byggs färdigt på SaabANA i Trollhättan, ett helägt dotterbolag till Saab Automobile AB. Jag tror inte att de slänger i Nordic-Trim i bilarna. (Jag kan iofs ta reda på det inom kort)

För att jag har varit i polisgaraget och det satt tom performance by nordic dekal på luckan...

Det är civila bilar jag sett det på. har för mig att det va två st

edit: det va ca tre fyra år sedan jag såg det...

Last edited:
bobo08 skrev:
På 60 talet hade dom 2 st grupp A trimmade Amazoner som rullade i Sthlm,
Endast 2 stolar och 2 stora högtalare för dom väsnades så mycke.
Kallades för jaktbilarna..Min Far körde en av dom innan han fick en tok trimmad civil saab 99. så redan då kunde dom hitta på jävulskap.
Är det så myter sprids?? :D
Kolla vad Grupp A trim innebar på 60-talet!
Det var i stort sett en standardbil, i bästa fall kunde man få ut 5-6 hästar till.
Porsche 911T var en snik-snikmodell och har inte mycket med dagens 911T att göra

Kahobe skrev:
Porsche 911T var en snik-snikmodell och har inte mycket med dagens 911T att göra
Det har du rätt i, men det var fortfarande en 911 ;). Jag hittade lite info om 911T här och här. Antagligen så valde man väl den för att inte inköpskostnaden skulle skjuta i taket och på 70-talet så lär väl prestandan ha räckt till det mesta ändå.

Goose skrev:
HeHe..En elak FJR1300,

har du kört en FJR 1300??? den är inte så slö som den ser ut, fint vrid vill jag lova...(fråga gurra2fast hur mycket han fick slita efter chefen på vägen hem från Säfsen!!)
fantastiska vägegenskaper för sin storlek/vikt, har kört "sportigar" hojar som är värre.. skit kul med ABS!!!

ozto skrev:
För att jag har varit i polisgaraget och det satt tom performance by nordic dekal på luckan...

Det är civila bilar jag sett det på. har för mig att det va två st

edit: det va ca tre fyra år sedan jag såg det...

Ok. Det enda jag kan bekräfta är att SaabANA inte levererar bilar chiptrimmade av externa firmor till polisdistrikten. Enstaka exemplar kan visserligen vara "optimerade" av Saab för tester och liknande, det är en annan femma. Sen vad polisens "garagepersonal" ändrar i bilarna efter leverans har jag faktiskt ingen aning om.

Kul att du såg Nordictrimmade Saabar hos polisen eftersom Saab för några år sedan stämde Nordic för stöld av mjukvaran (jag vet inte hur det slutade dock).

//Linus.

Last edited:
ReDan skrev:
Då har du bara sista tricket kvar om du skulle råka köra för fort!
Puta lite med läpparna och se ledsen ut och säga förlåt : )

(ni tjejer har det juh lite enklare ibland : )
ja fast det fins ju kvinliga poliser oxå :7peta

Vegas skrev:
har du kört en FJR 1300??? den är inte så slö som den ser ut, fint vrid vill jag lova...(fråga gurra2fast hur mycket han fick slita efter chefen på vägen hem från Säfsen!!)
fantastiska vägegenskaper för sin storlek/vikt, har kört "sportigar" hojar som är värre.. skit kul med ABS!!!

Inget ont om en FJR1300, Ja jag har kört den och ska man ut på Touring så är det en riktigt skön hoj, men ELAK är den inte.

Är det någon som känner till om polisen har någon maxfart dom får ligga bakom och stressa motorcyklister eller bilförare i? Någon form av säkerhet för deras del har dom väl också om ni förstår mig rätt.

Vad kör poliserna med för olika mc

hojbrud skrev:
Vad kör poliserna med för olika mc?
de kör väl med BMW, ett antal crossar och någon hayabusa..

men den hela frågan hänger på är polisens hojar inte trimmade?
vad e de trimmade till?
någon som vet?..
där fanns väl några poliser i sverige som kör med hayabusa? eller har jag hört fel?

bara lite nyfiken..
Tack :tummenupp

Om jag inte såg helt fel så.. För ca 2 veckor sedan såg jag en polishoj som stoppade en bil vid Farsta söder om sthlm & den hojen var en.... ja en
GSXR 1000, Orginal blåvit sånär som på några små ilskna blå blixtrande lampor
& en förare i polisställ. Jag åkte i mötande riktning så det gick ganska fort men är 99% övertygad om att det var en GSXR 1000 & har jag rätt så behöver de inte trimma, (svar till er som vill veta om de har trimmat eller ej.)
& nu kan de även hänga med när det svänger lite.

:hihi :hihi :lol :lol :rofl :rofl

PerWe skrev:
Om jag inte såg helt fel så.. För ca 2 veckor sedan såg jag en polishoj som stoppade en bil vid Farsta söder om sthlm & den hojen var en.... ja en
GSXR 1000, Orginal blåvit sånär som på några små ilskna blå blixtrande lampor
& en förare i polisställ. Jag åkte i mötande riktning så det gick ganska fort men är 99% övertygad om att det var en GSXR 1000 & har jag rätt så behöver de inte trimma, (svar till er som vill veta om de har trimmat eller ej.)
& nu kan de även hänga med när det svänger lite.

Grrrooov skrev:

Tro vad du vill men det var vad jag tyckte att jag såg.
Hojen var blåvit & såg ut som en GSXR 1000/750, & det var absolut inte
en blåvit BMW 1200S.
Är det ngn som sett ngt liknande i sthlm trakten som kan styrka alt,
förkasta detta... Vore kul att höra.

PerWe: Nu har du nog skrämt en hel del sporthojsfolk i Stockholmstrakten till att vara livrädda för blåvita gixxer1000 framöver. Hoppas verkligen att du driver eller bara har fel.

Den där FJR1300n i Uppsala har jag en del info om. Den hänger inte på en R1a som kör med skjuss på rak motortrafikled utan trafik men den toppade nog ändå ca 250 km/h mätarfart iaf. Klart sämsta hojen att bli jagad av hur som helst. (förutsätter att det inte finns någon gixxer1000)

Kreuger skrev:
PerWe: Nu har du nog skrämt en hel del sporthojsfolk i Stockholmstrakten till att vara livrädda för blåvita gixxer1000 framöver. Hoppas verkligen att du driver eller bara har fel.

Den där FJR1300n i Uppsala har jag en del info om. Den hänger inte på en R1a som kör med skjuss på rak motortrafikled utan trafik men den toppade nog ändå ca 250 km/h mätarfart iaf. Klart sämsta hojen att bli jagad av hur som helst. (förutsätter att det inte finns någon gixxer1000)

Nä.... jag skämtar tyvär inte.
Den var blåvit & jävligt rejsig & det var en polishoj för att fatta mig kort.

Grrrooov skrev:
Är det någon som känner till om polisen har någon maxfart dom får ligga bakom och stressa motorcyklister eller bilförare i? Någon form av säkerhet för deras del har dom väl också om ni förstår mig rätt.

För att vara riktigt säker på att inte bli dizzad av en viss trafikpolis på SF igen, så vill jag direkt säga att jag egentligen inte har någon som helst aning om detta egentligen men gör ändå ett uttalande. :hihi

Det finns väl egentligen ingen övre gräns men efterföljning får väl bara ske om det kan ske utan större fara för omgivningen eller nåt liknande. Det är väl de ingripande poliserna som tar ställning till huruvida det är säkert eller inte. Kan tänka mig att i så fall varierar hastighetsgränsen nog ganska noga med hur nyliken examen vid polishögskolan lades....

Men som sagt... det är bara vad jag TROR och vad jag har FÖRSTÅTT.... Jag kan absolut ha fel i denna fråga...

har en bekant som går polishögskolan och enligt honom har i princip inga nyare polisbilar standard motor. de har bytt motor och moddat den för att få ut så mycket power som möjligt!

/KESO

PerWe skrev:
Tro vad du vill men det var vad jag tyckte att jag såg.
Hojen var blåvit & såg ut som en GSXR 1000/750, & det var absolut inte
en blåvit BMW 1200S.
Är det ngn som sett ngt liknande i sthlm trakten som kan styrka alt,
förkasta detta... Vore kul att höra.

Jag tror dig men jag anser att du bör ta en titt på den senaste ghostrider trailern :-)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP