Bara att köra som en idiot!

Hur taskigt var inte det där mot oss djungelblattar? :gråta

Hehe, men du hajade poängen?:)
Gråskallar -
Svartskallar -
Vitskallar -
Kukhuvuden-

Orden drar alla över en kam, det finns säkerligen lika många av samtliga kategorier som kör bra. Men så fort det är en gamling involverad i en olycka så tycker folk att alla gråhåriga är handlingsförlamade. Många kör bil tills dom själva känner att dom utgör en risk i trafiken. Många tanter exempelvis kör inte bil för att dom tycker att det är läskigt, sen finns det ju dom som tror sig kunna köra även fast synen inte är i toppskick. Men folk som inte hör hemma i trafiken finns i alla åldrar.

Jag hoppas att jag kan få vara frisk och leva länge.
Jag hoppas att jag kan få rå mig själv och själv, efter eget tycke och skön kunna bestämma över mitt liv.
Jag hoppas att jag aldrig ska behöva bli vållande eller inblandad i några olyckor, oavsett hur de nu kan tänkas uppkomma.
Jag hoppas att jag själv kan bestämma när jag inte bör köra bil.
Jag hoppas att mina yngre medmänniskor kan visa mig hänsyn när jag blir gammal och gaggig.
Jag hoppas att jag har lärt mig visa tillräcklig hänsyn till mina medmänniskor.

Ord! :nicka

Hehe, men du hajade poängen?:)
Gråskallar -
Svartskallar -
Vitskallar -
Kukhuvuden-

Orden drar alla över en kam, det finns säkerligen lika många av samtliga kategorier som kör bra. Men så fort det är en gamling involverad i en olycka så tycker folk att alla gråhåriga är handlingsförlamade. Många kör bil tills dom själva känner att dom utgör en risk i trafiken. Många tanter exempelvis kör inte bil för att dom tycker att det är läskigt, sen finns det ju dom som tror sig kunna köra även fast synen inte är i toppskick. Men folk som inte hör hemma i trafiken finns i alla åldrar.

Jo. Men det jag menar är att det finns inget sätt att testa en förare för att se om de tror att de är hemma i öknen/nånsin pratar mobiltelefon eller sms:ar när de kör/tror att de är nästa moto gp stjärnan osv.
Däremot går det enkelt att testa om de fortfarande kan se/hinner reagera när ett spädbarn kryper ut i vägen eller om de någonsin kollar bakåt när de byter fil..
Det sistnämnda skulle iof utesluta 99,99% av alla bilister ute på vägarna men jag är game på att ALLA ska genomgå en minivariant av en uppkörning var 5:e år eller så.. Denna sker givetvis till självkostnadspris, något som alla som kör bil har råd med var 5:e år.

Inte särskilt. Det är t.o.m helt lagligt.

Jo juste man får väl prata genom handsfree men inte klämma telefonen mot axeln?.. :va

Gamla kör illa, för sakta, och helt livsfarligt. Ofta ska de agera poliser oxå. Det är min uppfattning av den gruppen människor.

Läkare är skyldiga att rapportera om personen är olämplig att ha körkort det va på tapeten för ett tag sedan och anledningen till att så många gamlingar som är totalt livsfarliga är ute i trafiken är helt enkelt den att läkarna känner sig så elaka och vågar helt enkelt inte ta kortet från stackars Berit 78.

lucas-sad-face.jpg

Läkare är skyldiga att rapportera om personen är olämplig att ha körkort det va på tapeten för ett tag sedan och anledningen till att så många gamlingar som är totalt livsfarliga är ute i trafiken är helt enkelt den att läkarna känner sig så elaka och vågar helt enkelt inte ta kortet från stackars Berit 78.

Det är ett jäkligt stort ingrepp i den personliga integriteten, så jag förstår läkarnas ovilja att ta det steget.
Men när dom anhöriga påpekade att min morfar inte skulle köra bil mer och bad läkaren att dra in det så vägrade han trots att hela släkten bad om det.

Det är för mig än idag en gåta.

Vi löste det genom att "sabotera" bilen för gubben, ta den till en verkstad och där sa verkstadgubben (som var invigd i planerna) att den behövde ett motorbyte, vilket den gamla bilen (V4'a) inte var värd.
Då gick morfar ut i bilhallen och tittade på en ny bil...

Släkten lyckades dock hindra honom från att köpa ny, det blev släktingar som skjutsade efter det.

Du kanske borde åka och ta ett körkortstest, du verkar ju inte kunna reglerna.

Ja vad kommer härnäst. Kanske tom skiter i att köra efter en klunk folköl för att jag tror att det är nolltolerans på alkohol.

Det är ett jäkligt stort ingrepp i den personliga integriteten, så jag förstår läkarnas ovilja att ta det steget.
Men när dom anhöriga påpekade att min morfar inte skulle köra bil mer och bad läkaren att dra in det så vägrade han trots att hela släkten bad om det.

Det är för mig än idag en gåta.

Vi löste det genom att "sabotera" bilen för gubben, ta den till en verkstad och där sa verkstadgubben (som var invigd i planerna) att den behövde ett motorbyte, vilket den gamla bilen (V4'a) inte var värd.
Då gick morfar ut i bilhallen och tittade på en ny bil...

Släkten lyckades dock hindra honom från att köpa ny, det blev släktingar som skjutsade efter det.

Kudos till engagemanget!

Back