andersbrink
hasenfrasen
wonderwizard skrev:kan du ta det på svenska så vi andra förstår ?
På den tiden då man hade modem men då internet inte fanns kunde man ringa en s.k. BBS, Bulletin Board System. De var i sin tur medlemmar i ett uppringt nätverk kallat för Fidonet. Ett nätverk där meddelanden/inlägg utväxlades ett par ggr per dygn, ungefär som NewsGroups fast med ca 12 timmars fördröjning på inlägg och svar. Det var 6 nätverk i Sverige, jag var Network Coordinator för Norrland och ombesörjde distributionen till/från Norrland. Min telefonräkning låg på runt 8000 i kvartalet (ur min egen ficka, snacka om brinnande intresse!).
Ivfsh, en av sysop'arna hade suspekt material på sin BBS och man (avsiktligt vag definition på "vem") såg till att polisen fick undersöka den saken. Iom att hans BBS inte var uppe på ett tag (av naturliga skäl) blev han borttagen från Fidonet, pga utebliven kommunikation.
Nåt liknande borde kunna vara kutym även på DC-hubbar, Emule och Torrent-sajter istället för att varje enskild person ska behöva leka polis. Polisanmäl denne person på stört - istället för att knuffa bort individen till nåt mörkt hörn i cyberrymden där man har svårare att komma åt någon.