Bankörningar

När jag var där förra året började jag bromsa när jag kommit upp i ca 190-210. Kör du lugn grupp klarar du dig med 160. Håll bara ut lite till kanten och håll linjen.
 
Ni som kört på Gelleråsen, vilken fart är okey på startrakan? Ni med sporthoj lär ju hinna få upp bra med fart men ni med större motarder? Kommer köra i lugn grupp och undrar om ca 160km/h räcker för att inte rakan ska kännas som en lång flygraka.. Vad man sedan sett på Youtube och kunnat bedöma av folks hastighetsmätare så verkar det inte vara så jätte snabba kurvor eller har jag fel?

Varför kolla på mätaren, överhuvudtaget? Det går så fort som det gör i alla fall ändå!
Åka apfort på rakorna...kan ju liksom vem som helst göra. Det beror också vad man sitter på. Hur "snabba" kurvorna blir beror ju på en hel del annat än topphastigheten du har på rakorna! Snabbt är dessutom inte bara vad mätaren visar! Snabbt är relativt...
Ska det gå fort så måste du få upp din medelhastighet så mycket som möjligt...
Strunta helt enkelt i mätaren...ev. tejpa den och kör så det känns bekvämt. Det finns mycket viktigare saker att lägga uppmärksamhet på.
 
Varför kolla på mätaren, överhuvudtaget? Det går så fort som det gör i alla fall ändå!
Åka apfort på rakorna...kan ju liksom vem som helst göra. Det beror också vad man sitter på. Hur "snabba" kurvorna blir beror ju på en hel del annat än topphastigheten du har på rakorna! Snabbt är dessutom inte bara vad mätaren visar! Snabbt är relativt...
Ska det gå fort så måste du få upp din medelhastighet så mycket som möjligt...
Strunta helt enkelt i mätaren...ev. tejpa den och kör så det känns bekvämt. Det finns mycket viktigare saker att lägga uppmärksamhet på.

Saken är den att jag kommer köra en motard utan mätaren och ville ha ett humm om hur mycket den behövs drevas för att jag ska överleva raksträckan :)
 
Saken är den att jag kommer köra en motard utan mätaren och ville ha ett humm om hur mycket den behövs drevas för att jag ska överleva raksträckan :)

Det hade varit lättare att ge dig ett "vettigare" svar om du frågat efter rätt/lämplig utväxling. :-)

Du lär inte bli snabbast på rakan hur du än växlar den. ;-) Den verkar alltid finnas någon som alltid laddar järnet för att bli ikapp och ombromsad i böjen.

Sist jag var på Gelleråsen så växlade jag vid varvstopp på 4:an och hann/vågade gasa lite till på 5:an vilket ungefär om jag räknat rätt och med korrekt utväxling blir ungefär 230..och det finns-oräknat de som tävlar-de som kör ändå fortare. Jag var definitivt inte snabbast längs rakan.
Raksträckan tycker jag i alla fall, känns inte så värst lång då.
 
Rakan är rätt lång för en motard...det är många det-beror-på här, men jag skulle dreva för 160 iaf på en normal motard.
 
Mjaha, nu är det kvällen före åkare-dagen till Gelleråsen! Imorgon så går bilen med släpet mot Karlskoga och en stuga på motorområdet. Två härliga dagar väntar..! Nu får jag två kvällar i området, en annan som är lite rastlös, och ganska hungrig, någon som kan rekommendera ett bra matställe till kvällarna?
 
Det hade varit lättare att ge dig ett "vettigare" svar om du frågat efter rätt/lämplig utväxling. :-)

Du lär inte bli snabbast på rakan hur du än växlar den. ;-) Den verkar alltid finnas någon som alltid laddar järnet för att bli ikapp och ombromsad i böjen.

Sist jag var på Gelleråsen så växlade jag vid varvstopp på 4:an och hann/vågade gasa lite till på 5:an vilket ungefär om jag räknat rätt och med korrekt utväxling blir ungefär 230..och det finns-oräknat de som tävlar-de som kör ändå fortare. Jag var definitivt inte snabbast längs rakan.
Raksträckan tycker jag i alla fall, känns inte så värst lång då.

Fifaan :D Får hoppas att dom i lugn grupp inte är lika snabba som dig ut ur kurvan då :)

Rakan är rätt lång för en motard...det är många det-beror-på här, men jag skulle dreva för 160 iaf på en normal motard.

Ska se vad jag kan hitta på tills dess. Att få upp hojen i 160 ska nog fungera iallafall. Vet att raksträckan kommer suga rätt hårt men jag tror jag kan ha rätt kul på resten av banan :tummenupp
 
Jag som är långt ifrån snabbast i svängarna gör ingen större grej av rakan på gåsen. Myser den i 130/140 max så dom snabba får köra om mig.

Obotligt korkat ett dra rakorna snabbt om du förstör för andra i kurvorna.
 
Någon som vet om det blir kvällskörning på Anderstorp i år?

Nu har ja fått svar av ARC och de blir ingen kvällskörningarna denna sommar på Anderstorp, anledning är att de inte finns nån arrangör som vi löpa risken att få betala vite om de gnälls om ljudnivån. Dom jobbar på detta men inget som blir klart i år.
 
Nu har ja fått svar av ARC och de blir ingen kvällskörningarna denna sommar på Anderstorp, anledning är att de inte finns nån arrangör som vi löpa risken att få betala vite om de gnälls om ljudnivån. Dom jobbar på detta men inget som blir klart i år.
Blir det några bandagar där? Med vem isf?
 
Om några timmar drar det igång :) ligger i husvagnen på
Mantorp park
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top