Bankörning

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Tänkte bara förmedla en intressnt artikel från DN, så här inför sommarens nöjen. Alla banträffar är kanske inte lika seriösa...

Läs och begrunda:

"Nio av tio avåkningar på motorcykel beror på föraren. Om det går för fort in i en för snäv kurva är det lätt att spänna sig och i bästa fall hamna i diket. I värsta fall ska vi inte tala om. Det är mycket sällan motorcykelns fel, den har i nittionio fall av hundra kapacitet att klara även mycket snäva kurvor i hög fart. Hur blir man då bättre på att köra motorcykel?
Jo, man övar - på bana.

Bankörning sker i många olika former runt om i Sverige. Jag valde några kurser i Bike Events regi. Bakom företaget finns eldsjälen Will Wright, en danskengelsk man bosatt i Göteborg. Will är född i en motorfamilj och har tävlat med både bil och mc, men han säger själv att han inte längre är en tävlingsmänniska.

- Jag slutade att tävla, men ville fortsätta med motorcyklar. Jag arbetade på en bana i Sverige, men när en ung kille med en alldeles för stor motorcykel körde ihjäl en äldre man under en friåkning sa jag upp mig. Jag bestämde mig för att försöka göra något annat. Resultatet blev företaget Bike Events som arrangerar bankörningar runt om i Sverige och mc-resor utomlands.

Första gången jag gick på kurs var på Mantorp för drygt tre månader sedan.
Det hela inleds med incheckning strax efter åtta på morgonen. Då kontrolleras bromsar, däck och avgasrör. Sedan är det allmän genomgång. Will visar flaggorna: gul = fara, ta det lugnt, rött = stor fara, lämna banan, svart = utvisning.

- Jag är säker på att ni är jättebra på att köra på bakhjulet, men det får ni inte göra på banan.

Han visar också den rutiga flaggan som bekräftar att passet är slut. Och så kommer grundreglerna.
- Titta långt fram i alla kurvor, var färdigväxlad och färdigbromsad när du går in i kurvan.
I varje kurva finns det koner uppställda som visar var man ska skära kurvan. Det finns tre brytpunkter: in, mitt i och ut.
- De är riktmärken inte absoluta sanningar, säger Will.

- Det kommer alltid folk fram till mig efter några pass och säger att konerna står fel
När den stora genomgången är över går jag fram till Will för att få veta mer. Jag är placerad sist i den gröna gruppen (nybörjare) och har minst kubik och hästkrafter. Hur ska jag göra?

- Det viktigaste är att du placerar tyngden åt det håll du ska svänga. Du ska inte ha fotpinnen i hålfoten utan längre fram på foten och så ska höger skinka vara på sadeln och vänster hänga utanför om du ska till vänster och så ska du dra allt vad du kan i höger styre. Det kallas kontrastyrning.

Det finns fyra olika grupper. Grön = nybörjare, gul = lite snabbare, i dessa både grupper får man bara köra om på rakorna. Röd = snabb körning. Här är omkörning tillåten hela tiden. Backspeglar är förbjudna, det är den som kör om som ska garantera att det kan ske säkert. Den som ligger framför ska, om han eller hon är väluppfostrad, släppa förbi om den märker att någon ligger i hasorna. I praktiken innebär det att hålla igen på rakorna så att en säker omkörning kan ske där. Den snabbaste gruppen är licensgruppen. För den är det fri körning. Har man tävlingslicens innebär det att föraren, oförsäkrat och oregistrerat, får träna på banan alldeles själv.

Varje grupp kör i cirka tjugo minuter, de snabbaste börjar och efter drygt en timme är det min tur att för första gången ge mig ut på banan. Det är en overkligt cool känsla att lämna depån på Mantorp och rulla ut på rakan. Adrenalinet skjuter runt i kroppen. I första kurvan försöker jag göra som Will berättade.

Det funkar, men det är läskigt. Jag tar sikte på de olika konerna och häver mig runt på min Ducati. När jag kommer ut på den stora rakan efter ett gäng knicksiga kurvor försvinner alla i fältet framför mig. De verkar kunna köra i 250 km/tim, och gör det. Jag som toppar i 170 hamnar obönhörligen efter. Men i nästa kurva är jag ifatt. Efter några varv börjar jag få in flytet, men plötsligt är passet slut och det går en timme till nästa körpass.

Inför nästa pass frågar Will mig om jag vill ha en egen föråkare. I varje grupp finns det dels en föråkare med röd väst som sätter tempot och som man inte får köra om, dels också några instruktörer med blå väst som det går utmärkt att lägga sig efter för den som vill bli bättre på spårval, kurvteknik och inbromsning före kurvan.

Jag tackar självfallet ja.

Det visar sig vara mycket bra att ligga efter någon annan som kör mycket bättre än jag själv. Jag känner att jag utvecklas, min hastighet blir högre och jag kommer så långt ner i kurvorna att min fotpinne skrapar i asfalten. Det är både läskigt och häftigt. Nästa steg är att skrapa knäet i asfalten, men dit är det långt...

- Knäet ska fungera som ett känselspröt, du ska veta var du har banan, förklarar Will.
Precis när jag tänker: "Gud vad jag kör bra" åker jag av banan. Felet är att jag tittar på gräset utanför banan i stället för dit jag ska och spänner mig i hela kroppen. Rädslan ilar utmed ryggraden. Det sker inget dramatiskt, jag lyckas sitta kvar på motorcykeln, men det blir ändå en varningsklocka: "Du har fortfarande mycket kvar att lära." Även om jag måste hålla med om sanningen: en dag på bana ger lika mycket som ett helt år ute i trafiken.

Drygt en månad senare åker jag med Bike Events igen. Denna gång på Gotland ring på norra delen av ön. Den ska enligt hemsidan vara drygt sex kilometer lång och ser otroligt spännande ut på bild. I verkligheten är den inte färdigbyggd och det som vi finner mitt i ett vindpinat jättelikt kalkbrott är en 1,6 kilometer lång bana utan några som helst faciliteter. Toalett, dusch, tak, mat och rinnande vatten är sådant som förmodligen kommer att finnas om några år när allt är klart. Gruppen är mindre och Will ser lite konfunderad ut.

- Det här hade vi inte riktigt väntat oss...
Dessutom har det regnar hela morgonen och det innebär lugn körning. Jag fortsätter i den gröna gruppen, men lägger mig precis efter föråkaren Niklas Carlberg. Han är i världsklass och kör otroligt bra. Han har en fantastisk lätthet i sin körning och det är otroligt lärorikt att ligga efter honom. Under dagen torkar banan och det går åter att köra "på riktigt". Jag märker att jag utvecklas med stormsteg. Jag kör snabbare, lugnare och jämnare. Jag flyttar upp en grupp, till gula, och känner att jag kan hänga med bra. Niklas Carlberg är mellanstadielärare och en sann pedagog. Han berättar att jag ska titta längre fram i kurvorna och att jag ska hänga ut mer i stället för trycka ner motorcykeln. Mitt avgasrör skrapar i banan och det ser visserligen coolt ut när det gnistrar, men priset är kanske lite väl högt. Man kan ha roligare för 10.000 kronor...

Ett Bike Events-arrangemang pågår ofta i två dagar på raken. Från åtta på morgonen till fem på eftermiddagen. Det innebär att man har gott om tid att lära sig, men också att man får nya mc-kompisar runt om i landet. De är mest killar men också tjejer förekommer. Will vill helst ha en äldre kundkrets.

- Unga killar med alldeles för starka maskiner är farliga.

Det är 40-, 50- och 60-talisterna som han vill åt. De som har tröttnat på golf och söker något med mer adrenalin. De som vill köra fort - och säkert. När två- dagarspasset är slut och jag kör mot Visby på utmärkta mc-vägen 149 inser jag att jag redan är en av de frälsta.

Viggo Cavling"
 
Tackar! Bra läsning för mig som ska börja köra bana i år! :)

Angående detta med kontraststyrning/motstyrning...Är det ngt som kommer naturligt, eller måste man tänka på att göra det?
 
Kay skrev:
Tackar! Bra läsning för mig som ska börja köra bana i år! :)

Angående detta med kontraststyrning/motstyrning...Är det ngt som kommer naturligt, eller måste man tänka på att göra det?

...det tvistas dock friskt om detta är rätt metod eller inte...
 
Ducati for life skrev:
...det tvistas dock friskt om detta är rätt metod eller inte...

eeeh, ska du svänga så har du ju inte ngt altenativ. MEN den diskussionen behövs väl inte tas upp IGEN?
 
Kay skrev:
Tackar! Bra läsning för mig som ska börja köra bana i år! :)

Angående detta med kontraststyrning/motstyrning...Är det ngt som kommer naturligt, eller måste man tänka på att göra det?
Jag tycker absolut att man ska tänka på det, till en viss del så kommer det naturligt, men om man är medveten om att man ska göra det så "lär" man sig fortare, för det är ju faktiskt så att man måste "dra" i styret när det går tillräckligt fort
 
Härlig läsning..

känslan att rulla ut ur depån på mantorp och tro att man e värsta RR föraren är härlig..

med motstyrning, träna på det och tänk på det..
innan du kommer till banan, för väl där e det så mycket annat men behöver tänka på.
men träna i lagom fart på favoritvägen.
 
Jonne_boy skrev:
Härlig läsning..

känslan att rulla ut ur depån på mantorp och tro att man e värsta RR föraren är härlig..

med motstyrning, träna på det och tänk på det..
innan du kommer till banan, för väl där e det så mycket annat men behöver tänka på.
men träna i lagom fart på favoritvägen.

Träna också på att inte lägga för mycket tyngd på styret, så blir motstyrningen mer kontrollerad och du slipper brottas med hojen. Håll emot med knäna istället och styr bara med en hand i taget ( :va jag vet). Inte för att jag är nån RR-guru direkt, men jag kör själv bättre sen jag upptäckte dom knepen.
 
Last edited:
Chris Husky skrev:
eeeh, ska du svänga så har du ju inte ngt altenativ. MEN den diskussionen behövs väl inte tas upp IGEN?

hahaha...jag menar motstyrning/kontrastyrning förståss :tuttar
 
Jo man har ju tänkt o köra lite bana i sommar. Efter som det är debut för mig på bana så tänkte jag höra om det finns banor som är bättre än andra för nybörjare?
 
Medin skrev:
Jo man har ju tänkt o köra lite bana i sommar. Efter som det är debut för mig på bana så tänkte jag höra om det finns banor som är bättre än andra för nybörjare?

Kom ut till Sviesta på en gatåkning. Många föråkare som hjälper till med spårval etc. Nära är det oxå. :banana
 
Medin skrev:
Jo man har ju tänkt o köra lite bana i sommar. Efter som det är debut för mig på bana så tänkte jag höra om det finns banor som är bättre än andra för nybörjare?
Banor är som vilken väg som helst utan möten, träd, grus, bilar och annat otyg. Sedan får man ju sina egna favoriter, beroende på körsätt dåliga/bra minnen etc.
Det som skiljer är arrangörerna, gör som JohanR1 sa', börja med Sviestad på deras trafikövningar i långsammaste gruppen i det tempo som du behärskar och känn dig fram. Var inte rädd att fråga någon instruktör, de är där för din skull (och liite för att det är så roligt att köra på bana).
LMS skall ha mycket beröm för deras väl organiserade körningar, inget "vilda västern" som man kan uppleva med en del andra arrangörer, även BikeEvents kan rekommenderas.
 
Tack. Vi ses 21:a aprl då, jag tor det var då LMS har den första bandagen :lol
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top