Bankörning på Anderstorp 2006-06-28

sleeplezz skrev:
2274043 Hej,

Jag är en av oss som höll i körningen.

2. Vi håller alltid ett kort förarmöte och kör ett lugnt varv med en föråkare som visar hur man på ett korrekt sett kör in i depån. Det hade vi denna gången också - hur ni missade detta är faktiskt obegripligt för mig.

Mvh Martin

Va jag föråkare då lr efter som jag stack ut först av alla plus att vi inte fick någon info om något förarmöte när vi betalde dig vid ingången jag och min polare som körde en av dom två super seven bilarna han va heller inte på något förarmöte .
jag skrev ett mail till er där jag kunde hålla i just infon om hur man går i depån och va föråkare men efter som ni väljer att inte ha någon som visar spår så okej tycker ärligt talat att ni är korkade som inte tar hjälp av någon som kan och erbjuder sin hjälp

Gottis skrev:
2273316 Det va inte humlan och skalman som anornade den här bandagen

Nej det var faktiskt dessa arrangörerna, då blev det en förarmöte + uppvärmningsvarv med infart depån.

Om du stack ut först och missade förarmötet kanske du missade att dom andra gick in i depå

Gottis skrev:
2273316 Det va inte humlan och skalman som anornade den här bandagen
Nej, tyvärr var jag bortrest på semester denna gången. Jag brukar dock hjälpa till med förarmöte och depåinfartsvisning på första varvet, så att alla har koll på det.

Kawwa skrev:
2269436 Bla bla bla bla QUOTE]

Låt oss säga så här då. Om man klarar SBP´s krav på 103 db klarar man då Anderstorps 95 db vid passering då oxå eller måste man ligga några db under SBP max gräns?

Kawwa skrev:
2279814
Kawwa skrev:
2269436 Bla bla bla bla QUOTE]

Låt oss säga så här då. Om man klarar SBP´s krav på 103 db klarar man då Anderstorps 95 db vid passering då oxå eller måste man ligga några db under SBP max gräns?
Varför krångla till det med SBP,s krav? Det har inget med varandra att göra. Montera ett originalblås så är du säker på att få köra. Se det såhär, antingen tyst ljudnivå eler ingen körning, bara att välja!

Nr:18 skrev:
2280153 Varför krångla till det med SBP,s krav? Det har inget med varandra att göra. Montera ett originalblås så är du säker på att få köra. Se det såhär, antingen tyst ljudnivå eler ingen körning, bara att välja!

Jo jo, men om nu orginalet ligger på 101 hos SBP, klarar jag mig då på Anderstorp? Vill ju somsagt inte åka 40 mil enkel för att INTE köra. Inte köra kan jag göra hemma. Och eftersom 95 vid passering inte säger mig ett dyft så måste jag få en referens att utgå ifrån för att få klarhet i om det är värt att åka dit eller om jag skall bygga om blåset innan jag kommer ner.

Kawwa skrev:
2280291 Jo jo, men om nu orginalet ligger på 101 hos SBP, klarar jag mig då på Anderstorp? Vill ju somsagt inte åka 40 mil enkel för att INTE köra. Inte köra kan jag göra hemma. Och eftersom 95 vid passering inte säger mig ett dyft så måste jag få en referens att utgå ifrån för att få klarhet i om det är värt att åka dit eller om jag skall bygga om blåset innan jag kommer ner.
Han kan inte svara på om du kommer att klara ljudkravet eller inte. Vill du inte riskera dom där 40-milen så får du stanna hemma.

Förbipasseringen har VÄLDIGT lite med med vad den låter när den står still. Kedja, däck, hojtyp etc spelar in så ingen kan svara på om din hoj kommer att klara sig. När jag va på falkenberg senast så klarade sig inte en 600:a med orginalsystem samtidigt som jag sett V-twin med raka rör klara sig.

HanneZ skrev:
2280302 Han kan inte svara på om du kommer att klara ljudkravet eller inte. Vill du inte riskera dom där 40-milen så får du stanna hemma.

Förbipasseringen har VÄLDIGT lite med med vad den låter när den står still. Kedja, däck, hojtyp etc spelar in så ingen kan svara på om din hoj kommer att klara sig. När jag va på falkenberg senast så klarade sig inte en 600:a med orginalsystem samtidigt som jag sett V-twin med raka rör klara sig.

Aj då. Det blir till och ta med sig en massa meckprylar då, så man kan tysta dämpen mer om det skulle behövas. Finns det körningar på torpet som inte är bullerbegränsade? Det tävlas ju ändå där iland. Förresten, vad är vitsen med bullerkrav? Har någon byggt en villa vid banan?

Kawwa skrev:
2280368 Aj då. Det blir till och ta med sig en massa meckprylar då, så man kan tysta dämpen mer om det skulle behövas. Finns det körningar på torpet som inte är bullerbegränsade? Det tävlas ju ändå där iland. Förresten, vad är vitsen med bullerkrav? Har någon byggt en villa vid banan?
Det finns bullerdagar men dom används till tävlingar. Vitsen med bullerkrav är att vi ska få fortsätta köra på banorna. Det finns lagar i Sverige som säger ditt o datt om hur mycket det får låta.

Edit: Öppna/separata filter direkt på förgasare/insprut höjer ljudet ordentligt, t.o.m. mer än vad en öppen ljuddämpare gör. Det kan vara värt att veta för någon kanske

Last edited:
HanneZ skrev:
2280374 Det finns bullerdagar men dom används till tävlingar. Vitsen med bullerkrav är att vi ska få fortsätta köra på banorna. Det finns lagar i Sverige som säger ditt o datt om hur mycket det får låta.

Edit: Öppna/separata filter direkt på förgasare/insprut höjer ljudet ordentligt, t.o.m. mer än vad en öppen ljuddämpare gör. Det kan vara värt att veta för någon kanske

Jo, men att det finns bullerkrav innebär väl attt man stör någon eller något, annars så finns det ju ingen vits med att begränsa. mina tankar går osökt till idioterna som bor vid brommaflygplats. Först så bygger man en flygplats, sen bygger någon en villa bredvid och flyttar in, sen gnäller villaägaren att det bullrar?? :va Dhhö? Vad logiskt!

Tack för det tipset, det kan vara bra att ha i bakhuvudet. :tummenupp

Kawwa skrev:
2280404 Jo, men att det finns bullerkrav innebär väl attt man stör någon eller något, annars så finns det ju ingen vits med att begränsa. mina tankar går osökt till idioterna som bor vid brommaflygplats. Först så bygger man en flygplats, sen bygger någon en villa bredvid och flyttar in, sen gnäller villaägaren att det bullrar?? :va Dhhö? Vad logiskt!

Tack för det tipset, det kan vara bra att ha i bakhuvudet. :tummenupp
Närmaste granne klagar väl antar jag, det är ju ganska dyrt o köpa på sig 3 mil område runt banan. Någon klagar iaf, och det lär vi nog få leva med.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman