Bankörning på Anderstorp 2006-06-28

Vädret blev ju kalas! (Till skillnad från min körning, men höll sig på hjulen iaf ;))
/F.
 
samuel w skrev:
2264128 95db vid förbipassering är det som gäller, det klarar originalblås. Nej rejshojar klarar inte den begränsningen generellt sett, man sätter på en originalburk.


Hmm, det är ju lite luddigt det där! På vilken höjd sitter Db mätaren? Hur långt ifrån fordonet är Db mätaren? På vilken sida av hojen mäter man? I vilken hastighet måste man passera? Vart på banan mäter man ljudnivån?

Det går helt enkelt inte att kontrollera själv innan man åker ner, kul å stå där med körförbud efter 40 mil enkelresa.
 
Foggy skrev:
2269068 Vädret blev ju kalas! (Till skillnad från min körning, men höll sig på hjulen iaf ;))
/F.


fan tyckte du pinade på bra med det där loket låg lite bakom dej flytta upp fotpinnarna det slog gnistor hela tiden :tungan

Tycker det va en bra dag men det måste va ett förare möte innan så folk vet hur dom går i depå

höll på att smälla i karusselen ett par gånger när jag skulle köra om folk på yttern och dom vek av mot depå avfarten precis mitt i :mad:
 
Gottis skrev:
2269474 fan tyckte du pinade på bra med det där loket låg lite bakom dej flytta upp fotpinnarna det slog gnistor hela tiden :tungan

Tycker det va en bra dag men det måste va ett förare möte innan så folk vet hur dom går i depå

höll på att smälla i karusselen ett par gånger när jag skulle köra om folk på yttern och dom vek av mot depå avfarten precis mitt i :mad:

Hade de inget som helst förarmöte alltså? Det borde ju vara ett krav för allas lycka och välmående. Onödiga små misstag kan ju resultera i stora skador som bekant.

En liten genomgång med det viktigaste behöver inte ta längre än 10min eller så heller..

Edit: Min bortförklaring till att jag inte kom är att jag torska på uppkörningen idag..
 
Rash skrev:
2269544 Hade de inget som helst förarmöte alltså? Det borde ju vara ett krav för allas lycka och välmående. Onödiga små misstag kan ju resultera i stora skador som bekant.

En liten genomgång med det viktigaste behöver inte ta längre än 10min eller så heller..

Edit: Min bortförklaring till att jag inte kom är att jag torska på uppkörningen idag..

Nix ingenting men jag ska sätta mig och skriva ett mail till dom så vi kan få till att någon tar ansvar för just den biten jag skulle kunna tänka mig det faktiskt :)

Och nu ni som tog kort ja tack nu vill vi se dom :)
 
Gottis skrev:
2269474
Tycker det va en bra dag men det måste va ett förare möte innan så folk vet hur dom går i depå

höll på att smälla i karusselen ett par gånger när jag skulle köra om folk på yttern och dom vek av mot depå avfarten precis mitt i :mad:
Kan bara hålla med!
Jag höll också på och smälla med en som började diagonala några meter innan avfarten.
 
Tobbe (R1) skrev:
2269817 Kan bara hålla med!
Jag höll också på och smälla med en som började diagonala några meter innan avfarten.


Foggy blev ju påkörde lite av en som svängde in framför nosen på honom...av okänd anledning skall tilläggas..

Det var faktiskt ett litet möte där de drog några snabba regler! Men det var nog lite skralt , fast föråkaren visade hur man kör in i depån, men om man inte hörde det såg man väl inte heller var man saktar in och höjer handen...

Sen var det som vanligt endel som kör snabbast på rakorna och sen ligger o bromsar i kurvorna....inte för att jag aldrig blir omkörd...tvärtom hehe.,men jag försöker kolla på rakorna om det kommer snabbare förare som man kan släppa förbi så man slipper trängas i böjarna. Åka fort rakt fram är väl ingen konst? Inte så jävla kul heller ...

Kan bara tänka mig att de flesta vill köra mjukt och så snabbt de kan men inte stångas med andra förare...jo kanske ni "numerbarn" som tävlar behöver den träningen hehe...


Släpp förbi på rakan! :huvet

Annars en skön kväll! :tummenupp
 
Bevisligen är detta ett problem när man blandar vanliga "gatåkare" och rejshojar på en kvällskörning. Det optimala är att dela in i grupper men det går inte på kvällarna pga kort tid.

Man får helt enkelt ha lite extra koll när äppel och päron blandas, samspel kallas det...
 
mikael-carla skrev:
2269854 Foggy blev ju påkörde lite av en som svängde in framför nosen på honom...av okänd anledning skall tilläggas..

Det var faktiskt ett litet möte där de drog några snabba regler! Men det var nog lite skralt , fast föråkaren visade hur man kör in i depån, men om man inte hörde det såg man väl inte heller var man saktar in och höjer handen...

Sen var det som vanligt endel som kör snabbast på rakorna och sen ligger o bromsar i kurvorna....inte för att jag aldrig blir omkörd...tvärtom hehe.,men jag försöker kolla på rakorna om det kommer snabbare förare som man kan släppa förbi så man slipper trängas i böjarna. Åka fort rakt fram är väl ingen konst? Inte så jävla kul heller ...

Kan bara tänka mig att de flesta vill köra mjukt och så snabbt de kan men inte stångas med andra förare...jo kanske ni "numerbarn" som tävlar behöver den träningen hehe...


Släpp förbi på rakan! :huvet

Annars en skön kväll! :tummenupp
Åkte någon av dom av banan i samband med påkörningen?

Misstag kommer alltid att kunna hända men ett kort obligatoriskt förarmöte tycker nog jag skulle vara bra, det är ju vår egen säkerhet som det handlar om.

Personligen lider jag inte av att det blandas rejsförare och gatåkare tycker snarare att det är lärorikt att kunna se deras spårval i kurvorna.

Problemet med olika fart i kurvor kontra rakorna kan man nog inte få bort ens med en hårdare gruppindelning.
Dom tillfällen jag råkat utför detta så har jag tagit en runda genom depån för att skapa lite distans.

Det var en kanonkväll på Anderstorp med bättre väder än vad jag vågat hoppas på! :tummenupp
 
mikael-carla skrev:
2269854 Foggy blev ju påkörde lite av en som svängde in framför nosen på honom...av okänd anledning skall tilläggas..

Det var faktiskt ett litet möte där de drog några snabba regler! Men det var nog lite skralt , fast föråkaren visade hur man kör in i depån, men om man inte hörde det såg man väl inte heller var man saktar in och höjer handen...

Sen var det som vanligt endel som kör snabbast på rakorna och sen ligger o bromsar i kurvorna....inte för att jag aldrig blir omkörd...tvärtom hehe.,men jag försöker kolla på rakorna om det kommer snabbare förare som man kan släppa förbi så man slipper trängas i böjarna. Åka fort rakt fram är väl ingen konst? Inte så jävla kul heller ...

Kan bara tänka mig att de flesta vill köra mjukt och så snabbt de kan men inte stångas med andra förare...jo kanske ni "numerbarn" som tävlar behöver den träningen hehe...


Släpp förbi på rakan! :huvet

Annars en skön kväll! :tummenupp

:va va det ett möte ?? kan inte ha vart många på det och vem va föråkare jag såg inte någon som va det iaf föråkare ska ha f(G)ula västar på sig
 
Filber skrev:
2269892 Bevisligen är detta ett problem när man blandar vanliga "gatåkare" och rejshojar på en kvällskörning. Det optimala är att dela in i grupper men det går inte på kvällarna pga kort tid.

Man får helt enkelt ha lite extra koll när äppel och päron blandas, samspel kallas det...


Jag tror absolut att banan är stor nog att rymma båda gat- och licensförare i rimliga antal, bara det ges lite bättre och tydligare instruktioner till samtliga.

Annars en riktigt bra körning igår. Mer sånt! :tummenupp
 
Blev det några bilder eller? Såg att det var ett par som hade kameror igång och det hade varit kul att se eventuella bilder...!

Tyckte också att det var kanon igår kväll, gjorde inte så mycket att det var gatåkare med på banan tycker jag, det blir lite trångt ibland men, men... Antalet förare var ju i alla fall lagom.
 
När jag var med sist körde vi första varvet med ingång i depån för att visa hur det ska gå till. Jag undrar om inte det var på skalmans initiativ. Ett bra grepp kanske att köra varje gång.
 
Jay-Jay skrev:
2271635 När jag var med sist körde vi första varvet med ingång i depån för att visa hur det ska gå till. Jag undrar om inte det var på skalmans initiativ. Ett bra grepp kanske att köra varje gång.


Det va inte humlan och skalman som anornade den här bandagen
 
Jag tycker att det var den klart sämsta bankörningen jag besökt.
Inget förarmöte innan där säkerhetstips lämnades, inga regler för "etik" på banan samt luddig hierarki. (Jag har inte en aning om vem somarrangerade detta)

Flygrakan är säkert 30 meter bred, så varför måste man passera (vid omkörning) 2 meter ifrån den man passerar? Enbart dumt tycker jag. Lek gärna med era lekkamrater men inte med mig.
Många var kloka nog att köra med insidan, så jag vill inte generalisera.
 
Hej,

Jag är en av oss som höll i körningen.

1. Meningen med dessa träffar är just att det ska vara lite större frihet, men det innebär i sin tur att alla tar ett större ansvar. Dessutom att alla ska vara välkomna, det är alltså inte meningen att det ska vara någon form av träning/tävling utan bara en kul stund på banan.

2. Vi håller alltid ett kort förarmöte och kör ett lugnt varv med en föråkare som visar hur man på ett korrekt sett kör in i depån. Det hade vi denna gången också - hur ni missade detta är faktiskt obegripligt för mig.

3. Vi ha väldigt begränsat med tid när vi kör på kvällen, därför finns det ingen som helst möjlighet att dela in i grupper. Men Anderstorp är en av Sveriges längsta och bredaste banor så det brukar faktiskt fungera väldigt bra. Bilpassen körs på samma upplägg och dom har inga problem alls.

Personligen tyckte jag att det fungerade riktigt bra denna gången. Kritik är alltid bra och vi rättar gärna till det vi kan - men våra träffar kommer aldrig att bli sådana där det krävs bes, där det finns instruktörer i gula västar osv...

Mvh Martin
 
håkanbråkan skrev:
2273632 Flygrakan är säkert 30 meter bred, så varför måste man passera (vid omkörning) 2 meter ifrån den man passerar? Enbart dumt tycker jag. Lek gärna med era lekkamrater men inte med mig.
Många var kloka nog att köra med insidan, så jag vill inte generalisera.

Nu var jag inte på denna bankörningen, men att köra om med 2 meters marginal känns som att man lämnar gott om plats för den man kör om. Det beror ju helt på hur van man är mm. Sen förstår jag att det kan kännas nära om man inte är van eller beredd på det.

Det är ju ganska stor skillnad på vad man upplever som en tight omkörning. Själv försöker jag alltid lämna mer plats på gatkörningar än på licenskörningar för man inte vet hur vana folk är när man kör om. Så en omkörning som jag tycker är ok kanske upplevs som ful av den man kör om.
 
sleeplezz skrev:
2274043 Hej,

Jag är en av oss som höll i körningen.

1. Meningen med dessa träffar är just att det ska vara lite större frihet, men det innebär i sin tur att alla tar ett större ansvar. Dessutom att alla ska vara välkomna, det är alltså inte meningen att det ska vara någon form av träning/tävling utan bara en kul stund på banan.

2. Vi håller alltid ett kort förarmöte och kör ett lugnt varv med en föråkare som visar hur man på ett korrekt sett kör in i depån. Det hade vi denna gången också - hur ni missade detta är faktiskt obegripligt för mig.

3. Vi ha väldigt begränsat med tid när vi kör på kvällen, därför finns det ingen som helst möjlighet att dela in i grupper. Men Anderstorp är en av Sveriges längsta och bredaste banor så det brukar faktiskt fungera väldigt bra. Bilpassen körs på samma upplägg och dom har inga problem alls.

Personligen tyckte jag att det fungerade riktigt bra denna gången. Kritik är alltid bra och vi rättar gärna till det vi kan - men våra träffar kommer aldrig att bli sådana där det krävs bes, där det finns instruktörer i gula västar osv...

Mvh Martin
Jag har kört på ganska många av era köningar på Anderstorp och tycker att friheten under ansvar oftast har fungerat riktigt bra.

Ang. förarmötet så skulle det nog bara behöva marknadsföras lite, ex. genom att tid och plats meddelas redan när man betalar och skriver på.
Som det är nu så blir depån ganska utspridd och då är det lätt hänt att flera missar den person dyker upp och ska hålla mötet.

//Tobbe
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top