Bankörning/alkoholintag?

Hur ställer du dig till att att köra bakfull på en bandag

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Nu när det är så här varmt så är det ju inte långsökt att misstänka att väldigt många i Svea tar inte bara 1 utan även 2st 33cl lättöl till lunch innan de sätter sig i "sopbilen" inför eftermiddagspasset. Hur mycket alkohol motsvarar det egentligen?

Jo det motsvarar att du beställer in en 4:a 40% vodka och sveper till efterrätt.

Många skulle aldrig få för sig att svepa en fyra och sen sätta sig och köra, men samma individer sveper båda 1, 2 och fler lättöl och sätter sig sen och kör på väg, och säkert även bana. De har ju "bara" druckit lättöl...

Lättöl i bemärkelse 2,25%, kan poängteras. Men likväl, din poäng stämmer. Dock kan man fråga hur farligt det är att ta en fyra, i bemärkelsen fyra centiliter (en "del" är egentligen 1,5 cl), dagen innan man kör bana med tanke på att genomsnittskroppen förbränner alkoholen på ca. två timmar.

Ja eftersom jag föreslår att du ska ta det med dom berörda, det vill säga arrangörerna så har jag förmodligen mycket att dölja då jag ofta kör på bandagar och hemskt gärna skulle vilja blåsa och upptäcka till min stora förvåning att jag är berusad..

Läs all text och förstå vad jag menar istället, LÅT OSS ha våran bantid och ta det med rätt personer!!!! Och enligt min mening så är MEDIA aldrig rätt personer. Blir alltid en höna av en fjäder.

Svårt det här ... jag lutar faktiskt mot att det är rätt att gå ut i media. (Absolut ifall ban-arrangörerna ej agerar starkt mot dylika misstankar.) Detta är ett problem som tyvärr måste belysas. Gång, på gång, på gång.

Det är inte den som vänder sig till media som genererar problemen. Det är de som sätter sig och kör med alkohol i kroppen.

Samma sak med Bulten-repor (eller vad det nu kallas). Jag vill se att samhället sätter en 500-megawatts-spotlight på det problemet. Det handlar även där om ett gäng synnerligen egoistiska individer som orsakar problem för hela MC-kollektivet. Dessa individer ska hängas ut med namn och bild och stå där med skammen. Det är dessa individer som driver upp våra försäkringspremier till absurdum och jag har noll och intet till övers för vad de håller på med.

Dessa problem kommer alltid att dyka upp och problemet kan bara bekämpas genom att resten av MC-kollektivet är mycket klara i sin fördömande attityd mot dylikt agerande. Ju tystare man är i samhällsdebatten angående dylikt, ju större blir problemet.

När SMC utbildar sina instruktörer betonar man gång på gång vikten av att man hädanefter måste vara ett föredöme i trafiken oavsett om man har gul väst på sig eller ej. Ifall en person som annars fungerar som SMC-instruktör gör sig skyldig till styrfylle-körning på en bandag anser jag att den personen har diskvalificerat sig ifrån sitt instruktörsuppdrag. Det är ett inofficiellt förtroendeuppdrag att vara instruktör och efter att förtroendet är förbrukat så ...

Jag vet inte vad dina ramar av acceptans går heller och jag bryr mig föga. Men att du tycker detta är en fjäder påvisar vad du är för person så jag väljer att döma dig till din nackdel.

Du kan INTE läsa och du DÖMER????
1. jag skrev inte att problemet var en fjäder. Utan att media gör en höna av en fjäder.
2. skrev även att det var bra att problemet togs upp och hoppas att det inte är ett så stort problem. Inget jag har märkt av på varken bandagar eller tävlingar jag kört.
3. nu hoppar jag ur din sandlåda.

Lättöl i bemärkelse 2,25%, kan poängteras. Men likväl, din poäng stämmer. Dock kan man fråga hur farligt det är att ta en fyra, i bemärkelsen fyra centiliter (en "del" är egentligen 1,5 cl), dagen innan man kör bana med tanke på att genomsnittskroppen förbränner alkoholen på ca. två timmar.

1 flaska (33cl) 2,25% lättöl motsvarar 1,9 cl 40% sprit.

1 flaska (33cl) 2,8% folköl motsvarar 3,5 cl 40% sprit.

1 burk (33cl) 5,2% starköl motsvarar 6,5 cl 40% sprit.

Källa: NTF

2 flaskor lättöl till lunch (eller i depån) motsvarar alltså att man beställer in en 4:a vodka.

Hur stor effekten blir är förståss individuell men 1 starköl räcker i de allra flesta fall med råge för att ta en individ över den svenska gränsen om 0,2 promille. Således bör 2 lättöl även vara tillräckligt för att föraren i många fall ska åka dit på ratt/styrfylla. I Kallafånien är gränsen för rattonykterhet 0,75 promille (!?) och där passerar man som man ofta gränsen efter 3 burkar medan det ofta räcker med 2 burkar för en kvinna. (Källa: Mythbusters. :) )

Last edited:
1 flaska (33cl) 2,25% lättöl motsvarar 1,9 cl 40% sprit.

1 flaska (33cl) 2,8% folköl motsvarar 3,5 cl 40% sprit.

1 burk (33cl) 5,2% starköl motsvarar 6,5 cl 40% sprit.

Källa: NTF

2 flaskor lättöl till lunch (eller i depån) motsvarar alltså att man beställer in en 4:a vodka.

Hur stor effekten blir är förståss individuell men 1 starköl räcker i de allra flesta fall med råge för att ta en individ över den svenska gränsen om 0,2 promille. Således bör 2 lättöl även vara tillräckligt för att föraren i många fall ska åka dit på ratt/styrfylla. I Kalifonien är gränsen för rattonykterhet 0,75 promille (!?) och där passerar man som man ofta gränsen efter 3 burkar medan det ofta räcker med 2 burkar för en kvinna. (Källa: Mythbusters. :) )

Jo, jag känner till siffrorna. Det gör varken till eller från för min post ovan, förutsatt, återigen, att med "fyra" menas 4 cl, vilket egentligen är fel (en "fyra" ska vara 6 cl).

Tycker det är dåligt OM man är bakfull, har man tagit några kalla då menar jag några 2-3 st, starköl eller nödraketer(folkbira)dagen innan så är det helt ok för mig.

Bara det med party och uppe sent på natten och dåligt med sömn, gör ju en till en mycket sämre förare, är det dessutom varmt som fan, och folk är redigt bakis och har varit ute och hinkat i sig 10 starköl, eller massa grogg, hinkat i sig vin á la bag in box, så man t om tappat räkningen på hur mycket vitt eller rötjut har sipprat ner och fuktat strupen, nej då tycker jag rött kort borde gälla. För min personliga del, så tar jag gärna en "blåsning" har inget att dölja , för att eliminera riskförare, skulle t om kunna vara ett krav, lika väl som att hojen skall uppfylla vissa kriterier så borde ju åtminstone föraren kunna uppfylla detta enda!

Last edited:
Jo, jag känner till siffrorna. Det gör varken till eller från för min post ovan, förutsatt, återigen, att med "fyra" menas 4 cl, vilket egentligen är fel (en "fyra" ska vara 6 cl).

Ursäkta men jag förstår inte vad du menar. Siffrorna jag uppger är omgjorda till att motsvara 40-procentig sprit. Inte ren sprit. Det är för att folk ska kunna dra paralleller till vad de beställer in på krogen. 1 lättöl är jämförbart att man beställer in en 2:a 40-procentig vodka.

1 lättöl innehåller således 0,8 cl 100-procentig sprit. (om min miniräknare räknat rätt ... ;) )

Jag körde 700 mil på bana förra året. Både som instruktör åt smc och åt andra.
Det blir ca 30-40 dagar på bana om man räknar med ca 20 mil/dag

Med 60 deltagare på varje körning så blir det ca 1800 personer per år.
Av de så har jag inte hört eller sett någon som varit berusad eller bakfull.
Med ett undantag. Den killen satt själv på sidan av dagen efter pga bakfylla. Han startade aldrig hojen.

Med det ryggen vågar jag säga att detta knappast är ett stort problem... om ens ett litet.

Nu har jag inte förstått om denna person tråden handlar om kört något innan han avgjorde att han var för bakfull.
Körde han för att konstatera det så är det illa.
Men kontentan är ju att han har en egen insikt om att han inte ska köra.

Även vi som är instruktörer i SMC gör fel ibland. Vi är inte mer än människor.
Är felsteget för grovt har vi också en "disciplin nämnd" som tittar på omständigheterna i respektive fall.

//Ezzo

... Jag får förvisso svar som räcker bra i pollen.

Enligt min åsikt är det alltid läge att ta svaren i en forum-poll med en hälsosam nypa salt och inte dra alltför stora växlar på resultatet. Mig veterligen svarar folk ibland tvärtemot sin egen egentliga åsikt, bara för att ställa till lite...

Det här har inget med tråden att göra men jag skulle vilja prova köra bana när jag är rejält full. Alt delta i ett fyllerace. Detta är dock endast hypotetiskt eftersom jag inte vill skada mig. Jag tror även Moto GP race med min 1.0 promille gräns för att få starta skulle göra sig bra på TV.

I övrigt skulle jag gärna se att det var obligatorisk blåskontroll på bandagar/tävling då folk rest långt och inte har just nått annat att göra på kvällarna än att öla å grilla. På träning kanske det är överkurs.

Last edited:
Då jag vet att denna tråd handlar om min bästa vän så kan jag tala om för alla er intresserade att personen i fråga som är SMC instruktör, ser väldigt allvarligt på alkohol i samband med körning och skulle ALDRIG riskera sitt eget eller någon annans liv genom att köra full/bakfull!. DÅ jag kännt denna person i x antal år så vet jag att hon aldrig dricker mer än 1-2 öl på en utekväll, jag har under mina år som hennes vän ALDRIG sett henne full. Och detta vet även personen som skapat denna tråd. Jag pratade med personen i fråga vid 1 tiden på natten och då lät hon helt nykter. För er som inte vet, så kan man va ute o ha kul med sina kompisar till 03.30 utan att för det supa tills man går hem o lägger sig. Hon har aldrig sagt att hon drack till 03.30, hon sa att hon var ute till 03.30 och det är en väldigt skillnad.Hon drack sista klunken vin ca 00.00 och då är man knappast bakis kl 15.00 på eftermiddagen. Ta reda på all fakta innan ni kommer med falska påståenden!

Då jag vet att denna tråd handlar om min bästa vän så kan jag tala om för alla er intresserade att personen i fråga som är SMC instruktör, ser väldigt allvarligt på alkohol i samband med körning och skulle ALDRIG riskera sitt eget eller någon annans liv genom att köra full/bakfull!. DÅ jag kännt denna person i x antal år så vet jag att hon aldrig dricker mer än 1-2 öl på en utekväll, jag har under mina år som hennes vän ALDRIG sett henne full. Och detta vet även personen som skapat denna tråd. Jag pratade med personen i fråga vid 1 tiden på natten och då lät hon helt nykter. För er som inte vet, så kan man va ute o ha kul med sina kompisar till 03.30 utan att för det supa tills man går hem o lägger sig. Hon har aldrig sagt att hon drack till 03.30, hon sa att hon var ute till 03.30 och det är en väldigt skillnad.Hon drack sista klunken vin ca 00.00 och då är man knappast bakis kl 15.00 på eftermiddagen. Ta reda på all fakta innan ni kommer med falska påståenden!

Håll dig till topic är du snäll, vill du inte svara på frågeställningen i tråden så kan du skapa en egen tråd med dina spekulationer eller ta det via PM

Håll dig till topic är du snäll, vill du inte svara på frågeställningen i tråden så kan du skapa en egen tråd med dina spekulationer eller ta det via PM

Du har själv citerat en viss person och det är denna person jag känner, och smutskastning är inte ok här vad jag har förstått. Hur kan man uttala sig om något när man ej själv var på plats eller pratade med personen i fråga bara genom att tolka ett inlägg i en tråd?

Du har själv citerat en viss person och det är denna person jag känner, och smutskastning är inte ok här vad jag har förstått. Hur kan man uttala sig om något när man ej själv var på plats eller pratade med personen i fråga bara genom att tolka ett inlägg i en tråd?

Hela diskussionen kom ju trots allt upp beroende på att personen sagt/skrivit att hon var bakis och inte kunde köra. Klumpigt formulerat eller att det faktiskt var så är svårt att utröna nu..

Om nu TS är ett gammalt ex. så är det ju beundransvärt att skapa en profil i februari för att sedan ligga och invänta ett sådant här tillfälle!! Oavsett historik så har TS rätt i sak.

Är man SMC-Instruktör så skall man givetvis hålla samma linje även på bandagar som arrangeras privat. Jag hade haft fullt förstående om man stannat inne i depån hela dagen p.g.a. att man är seg dagen efter, men i detta fallet har personen ändå varit ute och "känt efter". Är det något som är ok att göra i trafiken? Att ta en sväng runt kvarteret och märka att man är slirig?

Tycker det är väldigt synd att detta kommer upp i samband med ett grymt bra arrangemang, men det är bra att frågan kommer upp till diskussion.

För att återgå till trådens ämne, så tycker jag att man kan ta ett par öl kvällen innan bara man är helt 100% säker på sin förmåga när man skall köra. Skulle jag känna mig det minsta seg/trött/uttorkad/bakis/okoncentrerad dagen efter så väntar jag tills jag är ok. Även om det dröjer en hel dag!

Edit: Ursäkta om jag är för "på" i mitt inlägg, men jag har druckit två öl.. Och jag kommer troligen att köra bil imorgon!

Last edited:
Jag borde kanske inte svara då jag aldrig har varit på en bandag.

Jag TROR inte att det är ett problem.
TROR någon annan att det är ett problem så kanske obligatorisk blåskontroll vore ett bra sätt att BEVISA att det är/inte är ett problem, en alkotestare är ju skitbillig att införskaffa till banan (jämfört med bullermätare och annat)
Då kanskse det blir slut på spekulationerna.

För många år sedan vet jag att det var ett problem på folkracetävlingar i norrlands inland.
Dom klubbarna införskaffade en alkotest och införde obligatorisk test före första start, och "stickprov" under dagen (man visste vilka man skulle prova)
Sedan fanns det aldrig mer något problem.

I modern tid har det förekommit vid vissa tävlingar i anslutning till festligheter, eller om det har förekommit fester i depån på kvällarna, mig veterligen har ingen nekats start för att dom inte klarat blåskontrollen.
Inom folkrace/rallycross/rally krävs numera även nykterhet av mekanikerna, och sköter dom inte det straffas den föraren.
Där vet jag att det utdelats tillsägelser och mekaniker har hänvisats ut ur depåområdet till läktarplats.

Sen uppfattar jag också det här som en synnerligen skitig häxjakt av "ubuntu", där målet har varit att misskreditera och få media att belysa en enskild person, den rätta vägen hade ju varit att kontakta personen/klubben/SMC, utan att dra in press och MC forum.

Men det är ju du själv som dragit in denna händelse till tråden så nog hör det ju till topic! Eller är det bara du som har rätt att disskutera denna enskillda händelse? Eller hör det bara till topic när det är vinklat enligt dina intressen?

Det syns ganska tydligt redan i början på tråden att du har svårt med motgångar och ärligt talat verkar du vara en riktigt sorglig person och borde du nog söka hjälp och prata ut om dina personliga kärleksproblem istället för att starta sådana här trådar.

Du har gjort 32 inlägg sedan februari och av dom går alla utom en handfull ut på att hugga på bikerwoman. Man förstår ju utan att ha träffat någon av er att ingen kan vilja leva med en sån som dig.

Noll tolerans. Både i trafik och bana. Finns ingen anledning till annat. Må så vara att det finns en laglig gräns men den borde bara vara hypotetisk för oss vid banhelger/dagar och dessa få stackars dagar borde man väl kunna bara låta bli all alkohol och dricka annat. Maten blir inte godare bara för man dricker alkohol. Man har inte roligare med polarna på kvällen för man tar 2 öl och det motverkar dessutom syftet att hålla kroppen vid så optimal vätskebalans som möjligt varma sommardagar, vilket tyvärr även kaffe gör :)

Nu var det bara en reflektion. Jag tror inte problemet finns på samma sätt idag som bara för några år sedan. Jag festade många kvällar med RR folket under STCC helger när det var 600 race och kan tänka mig att inte alla var helt "lagliga" dagen efter men detta försvann och verkar ha stannat borta vilket ju är riktigt tacksamt och precis som det ska vara. Noll tolerans.

Noll tolerans. Både i trafik och bana. Finns ingen anledning till annat. Må så vara att det finns en laglig gräns men den borde bara vara hypotetisk för oss vid banhelger/dagar och dessa få stackars dagar borde man väl kunna bara låta bli all alkohol och dricka annat. Maten blir inte godare bara för man dricker alkohol. Man har inte roligare med polarna på kvällen för man tar 2 öl och det motverkar dessutom syftet att hålla kroppen vid så optimal vätskebalans som möjligt varma sommardagar, vilket tyvärr även kaffe gör :)

Nu var det bara en reflektion. Jag tror inte problemet finns på samma sätt idag som bara för några år sedan. Jag festade många kvällar med RR folket under STCC helger när det var 600 race och kan tänka mig att inte alla var helt "lagliga" dagen efter men detta försvann och verkar ha stannat borta vilket ju är riktigt tacksamt och precis som det ska vara. Noll tolerans.

Mycket möjligt att det är borta på STCC-tävlingarna men på SM-helgerna så dricks det en del i depån på kvällarna. Skulle inte va helt fel med blåskontroll där.

Vilken fadd smak den här tråden gav helt plötsligt...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!