Banhoj RC8

Har inte funderat så mycket över fotpinnar om jag ska vara ärligt. Varför byta?

Jag har fasta pinnar på Lilla Blå, ER-6:an som jag köpte lite fixad i somras, och på banhojen som kom med hem 1/2. Som jag ser det, med min ringa erfarenhet, så finns det flera fördelar med fasta pinnar:

1) De är ofta ställbara i höjd/längd så du kan anpassa sittställningen bättre.
2) När du lär dig att lägga ner hojen tillräckligt i kurvorna så pinnarna tar i så viker de inte upp sig och klämmer din fot.
3) Om du lägger omkull hojen så fungerar de som extra skydd/kraschpuckar och håller upp hojen så inte motorn eller andra känsliga delar skrapar i.
4) Om du lägger omkull hojen och råkar sitta kvar på den så skyddar de lite så du inte kläms fast lika illa under hojen.
5) Det ser jädrigt rejsigt ut. :brynad



Fördelen med orginalpinnarna är väl att de viker undan om du styr runt hojen och räkar köra på ditt eget ben med fotpinnen... :rolleyes:


Passa på att göra hojen rejsväxlad också om den inte redan är det. :tummenupp
 
Jag har fasta pinnar på Lilla Blå, ER-6:an som jag köpte lite fixad i somras, och på banhojen som kom med hem 1/2. Som jag ser det, med min ringa erfarenhet, så finns det flera fördelar med fasta pinnar:

1) De är ofta ställbara i höjd/längd så du kan anpassa sittställningen bättre.
2) När du lär dig att lägga ner hojen tillräckligt i kurvorna så pinnarna tar i så viker de inte upp sig och klämmer din fot.
3) Om du lägger omkull hojen så fungerar de som extra skydd/kraschpuckar och håller upp hojen så inte motorn eller andra känsliga delar skrapar i.
4) Om du lägger omkull hojen och råkar sitta kvar på den så skyddar de lite så du inte kläms fast lika illa under hojen.
5) Det ser jädrigt rejsigt ut. :brynad



Fördelen med orginalpinnarna är väl att de viker undan om du styr runt hojen och räkar köra på ditt eget ben med fotpinnen... :rolleyes:


Passa på att göra hojen rejsväxlad också om den inte redan är det. :tummenupp

Ok! Tack för infon! Lägger det på önskelistan... :tummenupp
 
Den var riktigt snygg innan också, men den ser ju vassare ut nu.
Speciellt nu när luftbromsarna är bortmonterade. :hihi
 
Najade du båda oljepluggarna, och isf, borrade du genom hela skallen, eller bara ett hörn på skallen?
 
Inte börjat naja. Det återstår att göra... Dessutom lärde jag mig idag att det ska va nån form av skum i tanken också...
 
Inte börjat naja. Det återstår att göra... Dessutom lärde jag mig idag att det ska va nån form av skum i tanken också...

Stort block:
http://butik.bactor.se/product_info.php?products_id=3706&osCsid=agt2lc4ql8svf8kqgs6ilijgp4

Små block:
http://butik.bactor.se/product_info.php?products_id=4666&osCsid=agt2lc4ql8svf8kqgs6ilijgp4

Jag vet att jag behöver tankskum till ER-6:an, jag vet inte om jag behöver det till R1:an men jag skall kolla det.

Det jag undrar är om det är lättare att fylla med få stora block (som kan delas) eller flera små. Jag undrar också hur mycket av tankvolymen som försvinner med skum i tanken. Att ta med en reservdunk känns som en bra idé...
 
PP tuning passar som smäck på KTM, så bara handla, ha dina original i reserv.
Och kör raceväxling, värt.
 
1-2 procent läste jag nånstans...

Va!? Inte mer? :va

Så på en 18-liters tank så tappar man bara 2-4 dl? Jag trodde det skulle stjäla mycket mer volym. En reservdunk får följa med ändå. Bränslevarningslampan lär ju balla ur med tanken full med skum och det vore ju trist att orsaka en rödflagg på grund av soppatorsk... :3freak
 
Med ER-6:an har jag alltid klarat mig på en full tank, toppad på väg till banan. Då har jag haft några liter över när jag rullat in på macken på hemvägen. R1:an lär ju dricka betydligt mer, men det är inga problem för jag har fixat en stadig plats för en dunk i racebussen.

ER-6:an har jag kört till/från banan, men R1:an måste åka buss... :brynad
 
Övar på att sätta på värmarna och depåkänslan smyger sig på... Lugn och fin snart är det dags! Får ta och byta kontakterna bara... :rodnar

image.jpg
image.jpg
 
Övar på att sätta på värmarna och depåkänslan smyger sig på... Lugn och fin snart är det dags! Får ta och byta kontakterna bara... :rodnar

Det är ingen idé att du byter kontakterna, du kommer att ha slitit ut värmarna innan säsongen är igång... :7peta

(Och om du inte har gjort det kan du ju beställa hem en dieselgenerator från England och bli coolast i depån. :hihi )
 
Är det krav på högst 95db på den med då? :hihi

Nej, det kan jag inte tänka mig. Ljuddiskussionerna och mätningarna gäller väl bilar och motorcyklar på banan. Inte dieselgeneratorerna i depån, PA-anläggningarna i boxen och discot i rejsbussen... :fakta
 
Va!? Inte mer? :va

Så på en 18-liters tank så tappar man bara 2-4 dl? Jag trodde det skulle stjäla mycket mer volym. En reservdunk får följa med ändå. Bränslevarningslampan lär ju balla ur med tanken full med skum och det vore ju trist att orsaka en rödflagg på grund av soppatorsk... :3freak


Hmmm Min "kompis" lyckades med en sådan bedrift på förra årets steg 5.

Kan ju tillägga att kompisen inte fick följa med på varken kärran eller bilen utan vackert ta en promenad tillbaka till depåområdet!
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top