Banhoj - försäkring

Fast å andra sidan brukar alla bandagsarrangörer skriva till sig att det inte är träning inför tävling, utan trafiksäkerhetshöjande utbildning osv, just för att få trafikförsäkringarna att gälla.
Tack och lov är det inte som i USA där man verkar kunna komma undan med det mesta om man bara får folk att skriva på ett papper först. TSL, Trafikskadelagen, är inget man kan skriva till eller bort med ett papper så vad bandagsarrangören kallar det spelar ingen större roll.

Jag kör med en egen olycksfallsförsäkring så jag slipper fundera på sånt här :D

Rätta mig om jag har fel. Men licensförsäkringen... Är det inte som så att den gäller enbart vid en svemo gokänd träning eller tävling?
Den gäller väll inte på en bandag med licensgrupp?

.

Det beror påå hur arrangören väljer att göra. Man måste ha en träningsledare, samt ambulans och fylla villkoren i banlicensen för träning.

En del bandagar brukar väl vara någon typ av kurs, vad är det för skillnad?

Skillnaden är stor. Enormt stor.
SMC bedriver trafiksäkerhetskurser. Det finns ingen annan i Sverige som gör det.
På en bandag åker du och kör efter egen förmåga och har du tur kan du få lite tipps från någon föråkare.

SMC är renodlade kurser. Med obligatorisk teori mellan passen. Återkoppling efter varje pass. Och det handlar om betydligt mer än färdighetsträning.

Frågan är om du kan utnyttja den försäkringen om det skulle bli utredning? Har svårt att tro att de skulle godkänna en trafikförsäkring på en icke gatlegal cykel som en cross.

Visst under tävling eller träning på bana så kan försäkringsbolaget säkert slingra sig men om man råkar köra på någon i depån eller i trafiken så lär dom bli tvungna att betala ut ersättning mot max 1/10 basbelopp i självrisk.

Vet inte om nån lyckats svara på det här men:
Vad händer om man blir påkörd av en oförsäkrad hoj(som inte går att gatregga) eller råkar köra på någon som inte är försäkrad? Då menar jag inte olycksfall utan trafikförsäkring.

Vill bara förövrigt tillägga att inget bolag ersätter banåkning förutom Folksam om det är en SMC kurstillfälle...

Vad händer om man blir påkörd av en oförsäkrad hoj(som inte går att gatregga) eller råkar köra på någon som inte är försäkrad? Då menar jag inte olycksfall utan trafikförsäkring.

Det är en fråga som de lärde lär tvista om och det är också därför du bör ha en egen olycksfallsförsäkring. I grunden har du dock en banförsäkring som täcker olycksfallet. Fordonet får du troligtvis ingen ersättning för i nåt av fallen.

Måste bara tillägga att SMC inte alls är ensamma om att driva trafiksäkerhetskurser, LMS gör det också.

SMC bedriver trafiksäkerhetskurser. Det finns ingen annan i Sverige som gör det. På en bandag åker du och kör efter egen förmåga och har du tur kan du få lite tipps från någon föråkare.
Nu är du ute och cyklar. Finns arrangörer som erbjuder sina deltagare privatinstruktörer med teori mellan passen.

SMC bedriver trafiksäkerhetskurser. Det finns ingen annan i Sverige som gör det.
På en bandag åker du och kör efter egen förmåga och har du tur kan du få lite tipps från någon föråkare.

SMC är renodlade kurser. Med obligatorisk teori mellan passen. Återkoppling efter varje pass. Och det handlar om betydligt mer än färdighetsträning.

Har du kört med alla arrangörer i Sverige? Annars känns det som att du inte riktigt vet vad du snackar om. Det finns ett flertal arrangörer som erbjuder minst lika bra utbildning som SMC.

SMC börjar allt mer likna Jehovas Vittnen eller någon annan fanatisk sekt, både vad gäller attityd och ödmjukhet till omvärlden, respekt för andras avvikande uppfattning och ensamrätten till den allenarådande sanningen. Passa dig Sandi, snart kommer de och smackar till dig med en "Bromsa-utan-händerna-på-styret-kurs", den avslutas med ett orange lakan över axlarna, ett ägg i pannan, tamburiner och hallelujarop.

SMC börjar allt mer likna Jehovas Vittnen eller någon annan fanatisk sekt, både vad gäller attityd och ödmjukhet till omvärlden, respekt för andras avvikande uppfattning och ensamrätten till den allenarådande sanningen. Passa dig Sandi, snart kommer de och smackar till dig med en "Bromsa-utan-händerna-på-styret-kurs", den avslutas med ett orange lakan över axlarna, ett ägg i pannan, tamburiner och hallelujarop.

Egentligen ska jag inte uppmuntra påhopp, men detta var fanimej roligt:D

:rofl

Det är lugnt, jag känner översteprästen så jag tror att jag ska klara mig undan deras trakasserier.

Vill bara förövrigt tillägga att inget bolag ersätter banåkning förutom Folksam om det är en SMC kurstillfälle...

Inne på banområdet gäller inte försäkringarna, så oavsett vad som händer, vem som torpederar vem etc så betalar man sina egna skador och olycksfall går via andra försäkringar som man förhoppningsvis då har.

Bandags fixare borde kanske ändra kravet i texten till Påställd hoj istället för försäkrad hoj eftersom det är lätt att man tror att försäkringen gäller när dom har kravet. Resultatet är detsamma ja, påställd är försäkrad men just för att undvika ett missförstånd om olyckan är framme att man ju krävde minst trafikförsäkring....men det är som sagt upp till dom. Att man har kravet beror nog främst på att man vill ha gathojar och inte rejshojar.

Nu är du ute och cyklar. Finns arrangörer som erbjuder sina deltagare privatinstruktörer med teori mellan passen.

Ja jag vet att det finns arrangörer som erbjuder det.
Och de instruktörerna koncentrerar sig på körkunskaper. DVS färdighetsträning.
Jag har ännu inte sett, eller hört någon som tar med vad vi kalla "mjuka värden"
Det är där skillnaden ligger.

Har du kört med alla arrangörer i Sverige? Annars känns det som att du inte riktigt vet vad du snackar om. Det finns ett flertal arrangörer som erbjuder minst lika bra utbildning som SMC.

Nej. Det har jag inte.
Kört med några stycken. Är/har varit instruktör för några!
Vet att det finns flera som håller bra kurser. Men som jag sa tidigare SMC håller inte på med bandagar. Vi håller kurser som ska leda till färre olyckor i trafiken.
Våra kurser går inte ut på att du ska hitta snabbaste tiden på en bana.
Målet är inte att deltagarna skall bli bättre på att hantera sin mc. Det är bara en bonus om man säger så.

Finns det någon annan arrangör som ger den typen av kurs idag?
Iaf inte någon jag känner till.

Ps. Glömde LMS trafikövningar. Fast jag vet inte hur det ser ut där idag heller.
Den största orsaken till att folk kör åt skogen beror inte på hur bra de är att hantera sin hoj. Det beror på hur mycket de använder hjärnan...
Att lära sig hantera hojen bättre medför att man kör snabbare.. och höjer kraschhastigheten. Vilket är bevisat genom flera studier!

Men kontentan att SMC har försärkingsbolagens goda öga beror på att vi bedriver kursverksamhet där Vägverket (som det då hette), NTF, Försäkringsbolagen har tittat på våran kursverksamhet/kursplan och tror att det upplägget vi har kan resultera i färre olyckor och därigenom mindre kostnader för oss alla.
Sen får ni kalla det klan eller vad fasen ni vill. Jag kan inte bry mig mindre.

Last edited:
En sak som jag blir något förundrad över är det här med ban åka kontra landsvägs åka. På gotland ring så är det öppen bana för allmänheten rätt ofta. Det jag undrar är varför inte en försäkring gäller. Det är förvisso högre riska att man kraschar på banan men samtidigt är det ju klart säkrare och kostar mindre för samhället om detta sker på en bana istället för på landsvägen. Ringen erbjuder också coacher som hjälper en med körningen. Då det är öppet för alla så borde det inte räknas som träning eller träning inför tävling. Det måste ju vara bättre att köra på bana i stället för att man kör på vägarna runt om. Det behöver inte vara så att man gasar ihjäl sig, men att man kanmissbedöma, blir trängd, grus/olja/skit som gör att du går omkull o hamnar i diket eller kraschar in i en bil eller gående. Trots att du håller en laglig fart. Då banan ändå är öppen och du betalar och då även för coachen så tycker iaf jag att det är lite märkligt att bolagen inte har full försäkring. Det är ju inte så att man vill krascha, men man kan träna på det man lärt sig på diverse kurser och på så sätt utveckla sin körning. Man vill ju applicera det man lärt sig utan att åka på kurser så fort man vill köra på bana och öva på det man lärt sig på ett säkert sätt.

Lite snabbt skrivet men jag hoppas ni förstår vad jag menar. :fyllisar

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...