Banhoj - försäkring

Jag skaffade licens för några år sedan men har ej löst ut den de senaste fyra? åren. Nu funderar jag på att pröva vingarna lite försiktigt igen och undrar vilka alternativen är? Vill minnas att man kunde lösa endagars-licenser...
 
Jag skaffade licens för några år sedan men har ej löst ut den de senaste fyra? åren. Nu funderar jag på att pröva vingarna lite försiktigt igen och undrar vilka alternativen är? Vill minnas att man kunde lösa endagars-licenser...
Kolla först med Svemo vad som gäller, nu för tiden måste man ta om licensen om man inte löst ut den på 5 år.
 
Kolla först med Svemo vad som gäller, nu för tiden måste man ta om licensen om man inte löst ut den på 5 år.
Ska göra så. Lite osäker på vilket år jag hade licens. Hoppas inte femårsgränsen överskridits, hmmmm....
 
SMC börjar allt mer likna Jehovas Vittnen eller någon annan fanatisk sekt, både vad gäller attityd och ödmjukhet till omvärlden, respekt för andras avvikande uppfattning och ensamrätten till den allenarådande sanningen. Passa dig Sandi, snart kommer de och smackar till dig med en "Bromsa-utan-händerna-på-styret-kurs", den avslutas med ett orange lakan över axlarna, ett ägg i pannan, tamburiner och hallelujarop.

:rofl
 
En sak som jag blir något förundrad över är det här med ban åka kontra landsvägs åka. På gotland ring så är det öppen bana för allmänheten rätt ofta. Det jag undrar är varför inte en försäkring gäller. Det är förvisso högre riska att man kraschar på banan men samtidigt är det ju klart säkrare och kostar mindre för samhället om detta sker på en bana istället för på landsvägen. Ringen erbjuder också coacher som hjälper en med körningen. Då det är öppet för alla så borde det inte räknas som träning eller träning inför tävling. Det måste ju vara bättre att köra på bana i stället för att man kör på vägarna runt om. Det behöver inte vara så att man gasar ihjäl sig, men att man kanmissbedöma, blir trängd, grus/olja/skit som gör att du går omkull o hamnar i diket eller kraschar in i en bil eller gående. Trots att du håller en laglig fart. Då banan ändå är öppen och du betalar och då även för coachen så tycker iaf jag att det är lite märkligt att bolagen inte har full försäkring. Det är ju inte så att man vill krascha, men man kan träna på det man lärt sig på diverse kurser och på så sätt utveckla sin körning. Man vill ju applicera det man lärt sig utan att åka på kurser så fort man vill köra på bana och öva på det man lärt sig på ett säkert sätt.

Lite snabbt skrivet men jag hoppas ni förstår vad jag menar. :fyllisar

Jag ringde mitt försäkringsbolag tidigare idag och kommenterade ungefär samma sak. Nu pratar vi gatuhojar och jag blev hänvisad från kundtjänst till någon specialist. När jag pratade med specialisten hörde jag hur han reagerade på deras egna regler och hur dumt det lät när han sa vad som gällde. Jag tror inte han var riktigt nöjd med vad han sa. Han tyckte att det var bättre att öva kurvtagning och bromsteknik på bana med instruktörer men försäkringen täcker inte annat än olycksfall (inte hojen). Han sa att, om försäkringen ska gälla för hojen, behöver man öva på vägen…. Va bra! :eek:

Jag tycker att den vanliga försäkringen borde gälla om det är arrangerade banträffar (eller vad de nu kallas) med instruktörer och som har till syfte att lära förarna att köra säkrare och bättre i trafiken (t ex kurv och bromteknik). Skillnad blir det så klart om det är träning med inriktning på att tävla (ingen uttalad broms och kurvteknikkurs), då gäller så klart andra försäkringsvillkor.
 
SMC börjar allt mer likna Jehovas Vittnen eller någon annan fanatisk sekt, både vad gäller attityd och ödmjukhet till omvärlden, respekt för andras avvikande uppfattning och ensamrätten till den allenarådande sanningen. Passa dig Sandi, snart kommer de och smackar till dig med en "Bromsa-utan-händerna-på-styret-kurs", den avslutas med ett orange lakan över axlarna, ett ägg i pannan, tamburiner och hallelujarop.
:rofl
Nästan så jag väckte barnen så här på nattkröken.
 
Ska göra så. Lite osäker på vilket år jag hade licens. Hoppas inte femårsgränsen överskridits, hmmmm....

Du kan teckna en baslicens för 1000:- som gäller vid träning och enklare tävling.
Sen går det att lösa 3 engångslicencer på den om du vill köra nåt riktigt race.

Är ju ett ganska bra alternativ om man inte vill att licensen ska gå ut så man måste ta om den..
 
Kolla först med Svemo vad som gäller, nu för tiden måste man ta om licensen om man inte löst ut den på 5 år.

Det var nog så när du tog licensen ja. Men tror det ändrats en del på senaste tiden. Om man inte löser ut den innom 12 månader så får man ta om den. Har man inte löst ut den på 3 år får man också ta om den. Har för mig det står så i dom nyare reglerna? :)
 
SMC börjar allt mer likna Jehovas Vittnen eller någon annan fanatisk sekt, både vad gäller attityd och ödmjukhet till omvärlden, respekt för andras avvikande uppfattning och ensamrätten till den allenarådande sanningen. Passa dig Sandi, snart kommer de och smackar till dig med en "Bromsa-utan-händerna-på-styret-kurs", den avslutas med ett orange lakan över axlarna, ett ägg i pannan, tamburiner och hallelujarop.
Argh.. nu blev det kaffe på tangentbordet :D
 
Det var nog så när du tog licensen ja. Men tror det ändrats en del på senaste tiden. Om man inte löser ut den innom 12 månader så får man ta om den. Har man inte löst ut den på 3 år får man också ta om den. Har för mig det står så i dom nyare reglerna? :)
Det var de nya reglerna jag kollade:

2.1.8
Förare med Elitlicens som under tre på varandra följande kalenderår inte innehaft helårslicens, erhåller automatiskt Junior- eller Seniorlicens, beroende på ålder. Efter särskild ansökan kan dock dispens för Elitlicens beviljas. Förare som under fem på varandra följande kalenderår inte innehaft helårslicens är inte berättigad till förarlicens. Ny licenskurs måste genomföras.
 
Förare som under fem på varandra följande kalenderår inte innehaft helårslicens är inte berättigad till förarlicens. Ny licenskurs måste genomföras.

Jag har tidigare tävlat med gocart men det känns som jag glömt bort allt.
Är det inte en engångskostnad på ca 1500:- (när man ta licensen) och sedan är det bara att köra eller behöver man betala varje år?
 
Det är bara att betala varje år, 2600 och uppåt om du inte är junior.

Men om en licens på nytt kostar 1600:- (LMS Roadracing) hur kan det då kosta 2600++ för att få fortsätta? Det är ju billigare att ta om licensen varje år. Eller har jag fattat fel :va

Vad ingår i de 1600:- man betalar och vad skiljer sig från den som kostar 2600:-?
 
SMC börjar allt mer likna Jehovas Vittnen eller någon annan fanatisk sekt, både vad gäller attityd och ödmjukhet till omvärlden, respekt för andras avvikande uppfattning och ensamrätten till den allenarådande sanningen. Passa dig Sandi, snart kommer de och smackar till dig med en "Bromsa-utan-händerna-på-styret-kurs", den avslutas med ett orange lakan över axlarna, ett ägg i pannan, tamburiner och hallelujarop.

:rofl :rofl ....detta var riktigt bra!
Som tur då är har jag själv inte riktigt fått hela behandlingen än - man skall passa sig för ägg i pannan! :D

Något som slår mig (varandes lite neutral gatåkare som kört med SSEMSE sedan 2003 och sedan 2007 med SMC), är att de som starkast sprider ryktet att försäkringar inte gäller förutom med SMC, är licensåkare eller möjligen folk som kör oreggat/oförsäkrat. Helt plötsligt är det för dj-t att bandagsarrangörer vill skilja Gatåkare från övriga??

Förutom försäkringsbiten, slipper man som gatåkare ett generellt högre tempo, tightare omkörningar (pga av vanare förare som oftare kör bana) och skall vi vara ärliga - varför skaffar man racehoj? För att det skall bli billigare att klota... minskar man då inte sina marginaler? ...kanske inte mot övriga, men mot sig själv och därmed även mot övriga sekundärt.

Bandagar i mitt tycke skall hålla isär grupperna av många anledningar, men skall se till bägge gruppernas intressen!
Inte sååå svårt egentligen.

Och jo - mig veterligen är det endast SMC som kör renodlad trafiksäkerhetshöjande utbildning, även med allt vad politik som då krävs runtomkring för att få F-bolag och samhälle att acceptera allas vår hobby...:banana
Fler arrangörer har nog möjligheten att göra något liknande, om de velat.

Förresten - här finns lite fakta från årets bandag med BRH (vissa försäkringar gällde, ett bolag blev även "testat"):

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=195156&p=4195741
 
Robz,
Eftersom jag råkar ha spenderat kvällen på Sporthoj måste jag ju bara kommentera minst ett av dina inlägg i gammal sann anda. :banana

Ledsen o säga det, men du är allt annat än NEUTRAL i den här frågan.

Du har dessutom ingen som helst grund för att tempot blir högre, omkörningarna tajtare och marginalerna mindre för att man blandar grupperna!

Ja man skaffar en vad jag brukar säga "oömmare" hoj av flera anledningar.
1. Om man kör mycket bana, oavsett vilken hoj man kör med, så ökar risken för att vurpa.

2. Det är dyrt att glida på sin egen plånbok. Genom att köra med en hoj som inte har värsta knullputsen och som dessutom är befriad ifrån diverse dyra gatprylar såsom bakspeglar, blinkers o skit, blir det helt enkelt billigare att laga. Resultatet behöver inte bli lika snyggt när man sitter hemma i garaget o lappar ihop hojen heller och det skär helt enkelt inte lika mkt i själen...
Det här innebär knappast att man blir mer vurpbenägen. Man är bara medveten om vad som kan hända och en aning mer förberedd på det...

3. Med en gammal rejshoj följer ofta en massa skojigt godis med som tex regndäck, lite extra fotpinnar o allt möjligt annat skoj som kan vara bra att ha för en bandagsentusiast.

Vill man som "gatåkare" hålla ett lägre tempo finns det en väldigt enkel lösning. Anmäl dig i en grupp som är anpassad för ditt tempo...

Om SMC folket är Jehovas så måste du åtminstone vara Scientolog i den här frågan :tuttar


För övrigt är jag också lite nyfiken på vilken annan arrangör som har kurser i samma stil som SMC.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top