Banhoj, byta från 600 till 1000 är det rätt?

Kört 1000, köpte 600 och har nu gått tbx till 1000, kraften i en tusen saknade jag på 600an... och så saknade jag kraften och så saknade jag kraften och så saknade jag kraften ;) Men jag älskade lätthanterligheten, men som sagt saknade kraften ;)
Powerwheeliesar är underbara... :fakta
 
Jag tror fortfarande att de är relativt få. Och det finns inget som säger att man måste bli fullärd på en 600 innan man kan åka 1000, eller att man måste åka den hojtyp man kör snabbast varvtider med. Man kanske bara tycker det är fränt med 1000. :brinnerup

Nä absolut inte, men bara för att man byter upp sig till literhoj betyder inte det att man blir bättre på att köra hoj, det var mest det jag menade. :) Det var iofs inte frågan. :D Om TS gillar power så är det ju klart han ska ha literklubba...
 
Nä absolut inte, men bara för att man byter upp sig till literhoj betyder inte det att man blir bättre på att köra hoj, det var mest det jag menade. :) Det var iofs inte frågan. :D Om TS gillar power så är det ju klart han ska ha literklubba...

Lite vad jag far efter är om man blir bättre bara för att det är 1000. Just att få fram mer power har jag fuskat mig till genom att dreva ner i två steg i sommar. Jag skall testa att ha kvar en kugge ner fram och tre upp bak på Mantorp nästa vecka. Den har blivit bra mycket rappare med det. Jag har 10.500 varv vid 100 km/h på tvåan nu mot 9.000 varv med originaldrevning. Tittar man på effektkurvan så ger de 1.500 varven nästan 15 hk mer vilket märks. Risken är väl att den varvar till stoppet som enligt gearingcommander skall inträffa vid 236 km/h. Min uppfattning är att det kommer vara en kort sträcka innan det är dags att hänga på bromsen.
 
Lite vad jag far efter är om man blir bättre bara för att det är 1000. Just att få fram mer power har jag fuskat mig till genom att dreva ner i två steg i sommar. Jag skall testa att ha kvar en kugge ner fram och tre upp bak på Mantorp nästa vecka. Den har blivit bra mycket rappare med det. Jag har 10.500 varv vid 100 km/h på tvåan nu mot 9.000 varv med originaldrevning. Tittar man på effektkurvan så ger de 1.500 varven nästan 15 hk mer vilket märks. Risken är väl att den varvar till stoppet som enligt gearingcommander skall inträffa vid 236 km/h. Min uppfattning är att det kommer vara en kort sträcka innan det är dags att hänga på bromsen.

Att dreva är inget fusk utan tillhör för att kunna optimera hojen för varje bana. Olika drevningar ger olika fördelar beroende var på banan du befinner dig.
Du blir bättre på vissa saker med 1000 och bättre på andra med 600. Att lyckas gasa ordentligt med en 1000 i utgången är verkligen gött och att ta en kurva med 600 i vad som känns som överljudsfart detsamma. Dock så är det ju självklart så att med en riktig chaufför är en tusen nästan alltid snabbare och känslan på rakan är verkligen annorlunda.
 
Lite vad jag far efter är om man blir bättre bara för att det är 1000. Just att få fram mer power har jag fuskat mig till genom att dreva ner i två steg i sommar. Jag skall testa att ha kvar en kugge ner fram och tre upp bak på Mantorp nästa vecka. Den har blivit bra mycket rappare med det. Jag har 10.500 varv vid 100 km/h på tvåan nu mot 9.000 varv med originaldrevning. Tittar man på effektkurvan så ger de 1.500 varven nästan 15 hk mer vilket märks. Risken är väl att den varvar till stoppet som enligt gearingcommander skall inträffa vid 236 km/h. Min uppfattning är att det kommer vara en kort sträcka innan det är dags att hänga på bromsen.

Nyfikenhet är svår att stilla utan att prova och allt passar inte alla.
Min egna resa från 1000 till 600 var lite gungig i början, jag upplevde inte alls den så omtalade lättkördheten.
Såhär en (halv...) säsong senare längtar jag absolut INTE tillbaka och det beror (i mitt fall) på utvecklingen att våga öka kurvhastigheten eftersom körstilen, efter att man vant sig vid att panga ner ett par växlar vid en inbromsning istället för ingen eller få, uppmanar till att behålla fart och att den lugnare karaktären gör det betydligt lättare att också våga gå på gas tidigare och hårdare. <-- jäälitt krånglig mening, läs den ett par gånger

Titta på MotoGP, det skiljer förvånansvärt lite på MotoGP och Moto2 trots rent sjuka effektuttag, TC och Anti-allt kontra baby-blademotorer i premiumchassin och inga elektroniska hjälpmedel.
Dessutom har Ducati en historia i att gå fortast, vara starkast och komma långt ner i tabellerna om man undantar Casey Stoner och GP15

Min övertygelse är att effekt inte har speciellt stor inverkan på vår nivå, snarare borde man jobba mer med chassie, förargeometri och sin rädsla för högre ingångshastighet.

Men: ska du byta så prova, det lär inte gå långsammare men jag är inte övertygad att det kommer bli så mycket roligare.
 
Kära Zimbaw :fyllisar
Vi har ju kört ihop ett par gånger och jag vet vad du menar!
Men vi måste bli bättre på att bromsa senare och gasa tidigare på våra moppar! Du knaprade av ett par sekunder sist på Knutstorp och du kan lätt knapra ett par till! Du kommer du snaska liter klubbor till frukost!
Hänger du med till Most :banana Och vill du se min Zenergy pokal :fakta
F

När är Most? Vem är arrangör?
 
Zimbaw
Jag erbjöd dej min 1 L klubba men du var tveksam.
Jag tror att du inte vågar.:D
 
Stämmer.
Jag vet inte om det är åldern, men var rätt seg första dagen, andra gick bättre, låg 1,30 tid.
 
Peter, Jag hoppas du insett att det inte är kubiken som gör varvtiderna.

Jag vet att du kommer ha det betydligt roligare på din 600 och bli en klart mer kompetent pilot på den än en skräckinjagande 1000.

Snyggt kört i helgen och tänk själv vilken förbättring mot när du var där i våras :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Så jävla gött med 1000cc när man är kass i svängarna, bara mata fullt på rakorna så tar man in tiden igen! :tungan
 
Stämmer.
Jag vet inte om det är åldern, men var rätt seg första dagen, andra gick bättre, låg 1,30 tid.

Jag är bara tacksam att jag fick steka Dig några gånger. Såg att Du hade två sekunder bättre än mig som bäst så rutin och 400 cc visade sig men det kommer en säsong till. :banana Nuvarande drevning ger bra skjuts ut ur kurvorna och då har jag lite lättare att hänga med. Jag hade knappt 1.000 varv kvar till varvstopp som mest så det räckte precis. Om jag bromsar sent kan jag plocka även på långa rakan.

En sak är säker, jag hade skitkul och hittade några nya spår så mentalt är jag redan under 1,30 vid premiären vid Valborg nästa år. Det djävliga är att det är ca 230 dagar dit...:huvet

Just det, MC-mässan är i Göteborg nästa gång. Man borde ta några tjötbärs då eller?
 
Peter, Jag hoppas du insett att det inte är kubiken som gör varvtiderna.

Jag vet att du kommer ha det betydligt roligare på din 600 och bli en klart mer kompetent pilot på den än en skräckinjagande 1000.

Snyggt kört i helgen och tänk själv vilken förbättring mot när du var där i våras :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Tack, det fanns ingen längtan efter 1.000 den här gången. Däremot ångrade jag ca 15 gånger på vägen hem att jag inte provade Din hoj. Som det känns nu blir ett byte till en nyare 600. :lol
 
Min plan var en tid under 1,30, men det har inte blivit så många bandagar under denna säsong av olika anledningar= ingen kontinuitet körningen.
Hoppas på mer dagar 2016, men som du skrev, det väldigt långt dit.
Kul har vi haft, som alltid med Actionpics.
Tjötbärs låter bra:fyllisar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top