Bandit som går ner på 3 cylindrar ibland

vongen

Villkor : stödhjul
Gick med
17 Nov 2008
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha MT-01 -05, Suzuki Bandit N600 -99 SÅLD
Har bekymmer med med min bandit.

Symptomen är att den går ner på 3 cylindrar efter ett tag. Sen tycker jag att den går ganska ojämt, dock skall förgasarna vara justerade senast förra året enligt förre ägaren.

Tänkte byta ut tändstiften till att börja med men om någon annan har ett bättre tips så tar jag gärna emot. Då stiften inte var de billigaste.
 
jag hade en bandit som gick ned på 3 cyllar. den fick för lite soppa eftersom jag hade krökt bensinslangen från tanken för snävt så bensin inte nådde fuggarna i tillräcklig utsträckning. Kan vara ett tips...
 
Har bekymmer med med min bandit.

Symptomen är att den går ner på 3 cylindrar efter ett tag. Sen tycker jag att den går ganska ojämt, dock skall förgasarna vara justerade senast förra året enligt förre ägaren.

Tänkte byta ut tändstiften till att börja med men om någon annan har ett bättre tips så tar jag gärna emot. Då stiften inte var de billigaste.

:tummenupp Känn efter på avgasröret vilket inte blir lika hett som övriga,borde ju vara det som missar.Lossa sen det stiftet o rengjör.Kolla även kabeln o förgasarmembranet
 
Har bekymmer med med min bandit.

Symptomen är att den går ner på 3 cylindrar efter ett tag. Sen tycker jag att den går ganska ojämt, dock skall förgasarna vara justerade senast förra året enligt förre ägaren.

Tänkte byta ut tändstiften till att börja med men om någon annan har ett bättre tips så tar jag gärna emot. Då stiften inte var de billigaste.

Glapp/dålig anslutning spole/tändkabel? Som sagt kolla stiften för att se vilken cylinder som felar.

/U
 
Det är ju lite svårfelsökt då det inte alltid uppträder.

Dock så pekar ju många spår åt spolarna. Då det "verkar" uppstå när den gått ett tag.

Jag har vart och ryckt i primärdelens kontakter får se om det hjälper.

Återkommer med mera uppdateringar när jag har provkört och hunnit felsöka mera.

Tog en kik på tändkablarna och anslutningarna såg väldigt rena och fina ut i tändstiftsänden. Provade också att dra ur en kabel och förvånande nog så ändrade det inte gången särskilt mycket. Vilket pekar på att det är spolen åter igen, då en spole driver två stift vad jag kan utläsa.
 
Last edited:
Det är ju lite svårfelsökt då det inte alltid uppträder.

Dock så pekar ju många spår åt spolarna. Då det "verkar" uppstå när den gått ett tag

Tog en kik på tändkablarna och anslutningarna såg väldigt rena och fina ut i tändstiftsänden. Provade också att dra ur en kabel och förvånande nog så ändrade det inte gången särskilt mycket. Vilket pekar på att det är spolen åter igen, då en spole driver två stift vad jag kan utläsa.

:tummenuppNästa tips!!!Lätta på bägge tändkablarna o motståndsmät spolarna,de ska naturligtvis ha samma värde,30-40.000 ohm INKL kabel o tändhatt.Kolla även primärsidan,12v:en,2-4.000 ohm

mvh holm44
 
Fick 26 kohm samt 29 khom på sekundären. Lyckades inte mäta primären då tanken sitter kvar men det kanske går att mäta om man har mer tålamod.

Hursom, hur ska jag tolka resultatet. Är det för litet motstånd på den ena eller kanske båda ?
 
Min GSX750 -98 hade samma problem. Men kanske inte samma lösning.
Ett stift var det ngt knas med. Gick bra hela tiden ibland. Nästa gång gick den på 3 när den blev varm...
 
Hadde samma problem på min ZRX för några år sedan och då var det skit i förgasaren som gjorde att flotörerna
inte stängde helt med följd av att det rann in bensin i cylinderna som inte blev förbrendt och då tände inte hojen på alla cyllar.
Ibland gick den finfint ibland på 3 cyllar .

Testa ta av bensinslangen och blåsa i slangen som går till förgasaren lyckas du blåsa inn så har du nog samma problem
som jag hadde.
Det skall vara helt tätt.

Jag hadde stora servicen på aut verkstad 4 månader innan detta hände , så första turen med hojen på våren började den fuska och deras svar var att det kunnde vara så kallt ute att fuggarna fick isproppar så fortsätt kör bara...
 
Last edited:
Tack för alla svar, blir nog ingen mer felsökning för stunden. Men på torsdag ska jag ut och övningsköra igen så då kanske den börjar bråka igen och jag kan kolla lite mer.
 
Jag tror inte det är fel på mc:n.

Det är nog bara fel på min fars mc-åkning !

Idag lyckades han få den att krongla 2 ggr på väg till flygfältet (ca 1,5km). Sen körde jag där i 2,5h. Utan problem !
Bad jag honom att köra på högre varv på hemvägen, vi tog en extra tur också och det fungerade felfritt. Jag antar att han fick den att sura för det var alltid när han körde sakta i som den började krongla. Mycket gas + hög växel skulle jag tro.

Nu är det bara att hålla tummarna och se till att farsan inte rör cyckeln mer :)
 
Jag tror inte det är fel på mc:n.

Det är nog bara fel på min fars mc-åkning !

Idag lyckades han få den att krongla 2 ggr på väg till flygfältet (ca 1,5km). Sen körde jag där i 2,5h. Utan problem !
Bad jag honom att köra på högre varv på hemvägen, vi tog en extra tur också och det fungerade felfritt. Jag antar att han fick den att sura för det var alltid när han körde sakta i som den började krongla. Mycket gas + hög växel skulle jag tro.

Nu är det bara att hålla tummarna och se till att farsan inte rör cyckeln mer :)

:gnisslaJA,se gamla gubbar ska inte röra hojar,hälsa honom det:rolleyes:

holm född 44
 
Hojen har gått felfritt sen jag avlägsnade farsan från den, så idag tänke jag att han skulle få sitta som passagerare så jag skulle få komma ut och köra lite mera.

Men icke vi kom till en uppförsbacke och jag drar på lite extra gas för att komma upp och cyckeln dör. Vi får vänta ett tag så att det går att starta den igen. Sen går det bara skit så vi får avbryta. Jag låter den stå utanför garaget ett tag och den startar och går bra igen. Jag antar att den har varit sur. Men vad är det som orsakar detta.
 
Har nu offrat halva lönen på nya tändstift, vilket verkar ha åtgärdat mina bekymmer. Har iaf åkt i tre veckor utan minsta bekymmer.
Jämförde de nya och gamla stiften vid bytet och kunde inte se något slitage på dem..
 
Har ju glömt att skriva lösningen i tråden.

Ställde till sist ventilerna varefter den gick som en dröm. Hade i.a.f inga problem med att den stannade efter det.

Hoppas någon kan ha nytta av detta :)
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top