Bandit 600-tråden

Fredda66 skrev:
Har inga planer alls för min bandit under vintern, för sorgligt paket från början, dålig ram och värdelösa fjädringskomponenter!
Allt jag velat göra på den har jag redan gjort.


//F

Utveckla det lite om "dålig ram" samt värdelösa fjädringkomponenter... :confused:

Vad är dåligt med ramen? är den klen :confused:
 
B-400 skrev:
Utveckla det lite om "dålig ram" samt värdelösa fjädringkomponenter... :confused:

Vad är dåligt med ramen? är den klen :confused:

Ramen är inte stabil och fjädringen är dålig (bla för mjuk) vs en modern sporthoj.
 
granath_ skrev:
jag gillar steffo´s B6:a. helt ok i mina ögon ! :yoparty

Har jag missat något? Vem är steffo och hur ser hans hoj ut? Bild?

Fick på fälgstripes ibak igår.. Vart riktigt läckert.. Tror det blir bra när man får på dom ifram oxå. Men det tar jag när jag byter bromsslangarna om ett par veckor..

Elgasen skrev:
Ramen är inte stabil och fjädringen är dålig (bla för mjuk) vs en modern sporthoj.

Fjädringen går ju att åtgärda. Stötdämparexperten ska ha ca 3000 får att renovera framgaffeln och byta till öhlins hårdare fjädrar.. Då är den nog trevligare sen.. Det är ett av de kommande projekten
 
Simp skrev:
Fjädringen går ju att åtgärda. Stötdämparexperten ska ha ca 3000 får att renovera framgaffeln och byta till öhlins hårdare fjädrar.. Då är den nog trevligare sen.. Det är ett av de kommande projekten

Ett annat tips är att montera en bakdämpare från en gsxr750.
 
Ramen

Elgasen skrev:
Ramen är inte stabil och fjädringen är dålig (bla för mjuk) vs en modern sporthoj.



Ramen är stabil.
Samma ram som 1200 Banditen.
Alltså bör den ju klara av att hantera effekten av en 600 utan några som helst flex problem.
Brinken åker ju 300++ i sin Turbo bandit, och den ramen är ju int direkt förstärkt, Han har till o med tagit bort ett o annat ramben pga turbo.
Och han verkar åka rätt stabilt på stippen. :)

Ang mjukheten i fjädringen.....Banta så blir den hårdare... :D
 
Last edited:
Simp skrev:
Vilka årsmodeller? Passar dom rakt av?

GSX-R750 91-94 ska passa mer eller mindre rakt av, du behöver troligtvis slipa lite med en dremel för att få den att passa.


B-400 skrev:
Ramen är stabil.
Samma ram som 1200 Banditen.
Alltså bör den ju klara av att hantera effekten av en 600 utan några som helst flex problem.

Ang mjukheten i fjädringen.....Banta så blir den hårdare... :D

Ramen är inte stabil om du jämför med en modern sporthoj.
Banditramen är lite styvare än urgixxerns men klenare än ramen i en gsxr -92.
Det är heller inte bara mjukheten som är problemet med färdringen utan att den inte följer marken så bra när man börjar pressa hojen lite.
 
Last edited:
B-400 skrev:
Ang mjukheten i fjädringen.....Banta så blir den hårdare... :D

Även jag tycker att fjädringen är lite mjuk.. Men den är väl van vid din vikt :blah

Men det är ju lätt åtgärdat om man tycker det är problemet. Hårdare fjädrar fram och som elgasen sa gsxr 750 dämpare i bak.. Problem solved..

Elgasen skrev:
GSX-R750 91-94 ska passa mer eller mindre rakt av, du behöver troligtvis slipa lite med en dremel för att få den att passa.

Vet du någon här på forumet som gjort det? Vart behövs det slipas? Helt klart värt att kolla upp...
 
Elgasen skrev:
GSX-R750 91-94 ska passa mer eller mindre rakt av, du behöver troligtvis slipa lite med en dremel för att få den att passa.




Ramen är inte stabil om du jämför med en modern sporthoj.
Banditramen är lite styvare än urgixxerns men klenare än ramen i en gsxr -92.
det är heller inte bara mjukheten som är problemet utan att den inte följer marken så bra när man börjar pressa hojen lite.

Jämfört med modern Sporthoj=ok!

Men tillräkligt stabil för o kunna ha attans kul och samtidigt åka säkert utan risk för vobbel o annat dumt. Ok så :7peta .
 
Freddy82 skrev:
Varför hårdare fjädrar och inte bara aningen tjockare olja?

Det var de råden jag fick. Dock kanske det räcker att hälla i tjockare olja. Vad är det orginal och vad bör man testa med?

Kul att det börjar bli lite liv i denna tråden
 
Simp skrev:
Det var de råden jag fick. Dock kanske det räcker att hälla i tjockare olja. Vad är det orginal och vad bör man testa med?

Kul att det börjar bli lite liv i denna tråden

Jag fick rådet att byta olja istället för fjädrar.
Original SAE 10W, så 15W kanske? har inte kollat upp än, får återkomma.
 
y0! att fjädringen suger håller jag med om men annars är det ju en småkul hoj att puttra runt på. Ramen har jag inget att klaga på.

Vet inte om det var nån som efterfrågade en bild men skitsamma.
Tänkte fixa till den i vinter med gixxerdämpare i bak och nytt bakdäck..

Nån som vet vad det går på? 160-170?

Mvh, Stefan

sportis.jpg
 
Nu står en 600S -00 parkerad i garaget! :tummenupp

Någon som vet var man köper Haynes verkstadshandbok till ett bra pris? Fordon utan Haynes är halva fordon!
 
Finns det möjligt vis någon som har bytat bakdelen/kåpan på en bandit?
Någon som har gjort det på en annan hoj?
Kan man kankse få lite tips:)
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top