Bandit 600 eller SV 650?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Jo en Hornet eller Fazer lirar i en annan division, men är kanske för mycket för en del?
Antar att de ligger i en högre försäkringsklass med även om det inte är i högsta.

Nursey skrev:
Jag vill ha en 1200 men alla tjatar och sager att den e for tung for en tjej...e det skitsnack eller sant? :)
Det var det löjligaste jag hört idag.

Klart som f-n att du klarar av en 1200:a min fru brassar runt på min (eller är det jag som brassar runt på hennes :va )

Köp!

Det är en kul hoj, själv är jag inne på min tredje!

Silwer skrev:
Jo en Hornet eller Fazer lirar i en annan division, men är kanske för mycket för en del?
Antar att de ligger i en högre försäkringsklass med även om det inte är i högsta.

Inköpet lite dyrare, men runt 40´000kr. Försäkringen är faktiskt bara 3100kr
för helförsäkring/helår. (om du är 24 eller äldre). Bor man inte i storstad så
är det ännu biliigare, 2650kr har jag för mig. (If´s specialförsäkring för Honda).
SMen visst är Horneten o Fazer lite vassare, men just Hondan har ju
försäkringen till sin fördel, vilket gör den till kanske lite mer atraktiv ur
köpes-/ ekonomisynpunkt.

ft skrev:
Ojojoj... mycket bra synpunkter, tack för det! Det gör det inte så mycket lättare att välja bara - låter som om loppet verkligen är jämt. Ångest och vånda! Men man kan ju se det på andra ledden också - jag lär inte bli tokmissnöjd med någondera alternativet. :tummenupp

Om jag slänger in lite längre turer med tjejen bakpå (jag vet, två på en 600... tur att jag inte är så tung och hon en lättviktare!) och en del packning, tippar det balansen åt något håll?

Motorkarakteristiken blev jag nyfiken på. Det ÄR kul att dra iväg vid rödljusen och när jag är ute på långtur vill jag ha lite att köra om med, även när det går i hundra blås och lite till. Se till vänster och inse hur mycket jag legat efter timmerbilar och väntat på flygrakor i sommar... :huvet No more! Jag gillar ljudet i en twinmotor - men vad innebär skillnaden mellan motorerna mer praktiskt när man kör? Jag har faktiskt aldrig kört en radfyra... :(

Jag skulle valt SVn, just för att det är en twin: mulligare ljud och mer avstressad gångkultur...en liten radfyra måste du alltid varva och Banditen är inget undantag (i Banditens fall händer det dessutom inte särskilt mycket hur man än försöker, tycker den är alldeles för mkt körskolehoj för att aspirera på att vara någon slags bushoj...där finns det mkt roligare hojar: Hornet 600 och FZ6 Fazer tex). SVn är grymt underskattad och känns väldigt harmonisk. Att den är några hundradelar efter upp till 100 beror lika mkt på föraren som något annat och inget som spelar någon roll ute i trafiken. Jag tror även att SVn skulle funka bättre på långturen även om en 600 inte är optimal med skjuts och packning....

Ska du köpa en Bandit måste du ha årsmodell -00 eller senare. Den äldre varianten ser ut som den är huggen ur ett stycke trä.

Jag stod och valde mellan de båda hojarna och valde Sv'n. Riktigt nöjd med mitt val. En aning sportigare än Banditen.

Du får i alla fall snuskpisk av alla sporthojar...

Gustav1 skrev:
Hörrö, en ER6-06 ligger på 59900.

:7peta och :vaDet är inte den som trådstartaren frågar om. ....( jag gav totalt 61000 för min sv inkl sänkning o halva priset på mc-stövlar)

Den är mig personligen betydligt fulare o toppfarten är "bara" 173" jämfört mot 200 (verklig fart) på sv:n. Även torrvikten skiljer, 174 på er6:an mot 165 på sv:n. Men man får ju mycket hoj för pengarna och försäkringarna är billiga. :)

Last edited:
TinaTjejen skrev:
Banditen är ful och trött.
Sv:n är bara trött, men har ett härligt utseende och ljud :tummenupp

Det skiljer fler saker än rent etiska. Fast det klart, för en del är det bara estetik att köra hoj. Jue. :rolleyes:

2fast4hjo skrev:
:7peta och :vaDet är inte den som trådstartaren frågar om. ....(o jag gav 59000 för min sv 05:a exkl sänkning)

Den är mig personligen betydligt fulare o toppfarten är "bara" 173" jämfört mot 200 (verklig fart) på sv:n. Även torrvikten skiljer, 174 på er6:an mot 165 på sv:n. Men man får ju mycket hoj för pengarna och försäkringarna är billiga. :)

Tja, det där med toppfarten på 173 km/h tar jag med en stor nypa salt. Då jag inte kört in den än har jag inte riktigt viljat prova. Men den jag provkörde gjorde 170 på mätaren utan större ansträngning. Men mätaren kanske visar jättefel, vad vet jag.

Försäkringarna kanske är billigare för cheyer, så mycket för jämställdheten.
Jag ger 9000 med 10000 i självrisk på vagnskada.

Pejo skrev:
Det skiljer fler saker än rent etiska. Fast det klart, för en del är det bara estetik att köra hoj. Jue. :rolleyes:
Sant, för mig är det både etiskt och estetiskt riktigt att köra hoj:nicka

:hihi

2fast4hjo skrev:
Under förutsättning att det är monterat slip on, för orginal låter i princip ingenting. :gnissla
Det finns väl ingen som kör runt med originalröret på nån hoj knappt. Slip-on är en förutsättning för juste ljud för alla.

TinaTjejen skrev:
Sant, för mig är det både etiskt och estetiskt riktigt att köra hoj:nicka

:hihi

Det finns väl ingen som kör runt med originalröret på nån hoj knappt. Slip-on är en förutsättning för juste ljud för alla.

Inte frivilligt i alla fall..jag har gjort det för att jag inte har nga pengar att investera på det just nu (har prioriterat gsx r:n)

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis