Bandit 600 eller SV 650?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Dessa två hojar, kåpvarianterna, är jag sugen på i dagsläget. Jag siktar på årsmodellerna 97-00 cirkus. De ligger rätt lika i pris, SV:n möjligen något högre.

Vad är bra respektive dåligt med dem?

Banditen gjordes om en del till -00 men SV:n är väl likadan i alla de aktuella årsmodellerna vad jag förstått?

Svaga punkter att hålla utkik efter? Vad brukar gå sönder?

Hur är de att meka med?

Mvh,
/Fredrik

ft skrev:
Dessa två hojar, kåpvarianterna, är jag sugen på i dagsläget. Jag siktar på årsmodellerna 97-00 cirkus. De ligger rätt lika i pris, SV:n möjligen något högre.

Vad är bra respektive dåligt med dem?

Banditen gjordes om en del till -00 men SV:n är väl likadan i alla de aktuella årsmodellerna vad jag förstått?

Svaga punkter att hålla utkik efter? Vad brukar gå sönder?

Hur är de att meka med?

Mvh,
/Fredrik

SV:n är helt klart snyggast av dom två.
Hurvida dom håller och inte håller låter jag någon visare svara på.
Jag säger bara SVN, Lätt val. :yoparty
Mvh

Får väl slå ett slag för Banditen då.
Kvaliteten hade jag inga bekymmer med, på 1700 mil. Inte så mycket kåpor som är ivägen gör den rätt lättmekad, tror jag. Byte till ljudförstärkare sker utan att behöva ta bort något mer än den gamla ljuddämparen.
Chassi och bromsar är väl inte knivskarpt, där tror jag SV:n är bättre.

Jag kör själv sv650 -99 och tjejen kör bandit 600 -02. Personligen så tycker jag att sv:n bjuder på lite mer körglädje när det svänger och har lite mer krut ifrån botten. Banditen är jäkligt skön att köra och är mycket stabil. Vi provade lite dragracing i sommras och banditen accar marginellt bättre och har lite högre topphastighet. Det tråkiga med sv:n är att motorn inte har någon rolig effektpuckel, utan ger hela tiden samma kraft. Banditen som har rad4:a känns lite roligare att varva då den plötsligt ryter till lite extra.

Jag funderade ett tag på att köpa en bandit, men har aldrig ångrat mig att jag valde sv:n. Det ända jag saknar i sv:n är lite bättre fjädring och tillräkligt effekt för att kunna göra powerwheelies ut ur kurvorna. Men det kan man ju iofs inte göra med någon hoj i denna klassen.

Sv= Gött ljus, skönt bottendrag, roligt chassi och billig att äga.
Banit= Billigare i inköp, trevlig motor, lättare att serva då den har ställskruvar istf schims
Köp en bandit från 95-97 för 25-30tusen eller köp en sv 99- om du har lite mer pengar 35-45tusen

Last edited:
Silwer skrev:
det var som fan, att banditen som alla säger är så seg spöar en sv650, det ska jag komma ihåg.

Äh, gå och göm dig din gamla tomte.
Det vet väl alla att banditen käkar SV:ar TILL FRULLE!!

Glöm 600 och köp en bandit 1200. Trevlig hoj. Inte farliga pengar heller.

Ojojoj... mycket bra synpunkter, tack för det! Det gör det inte så mycket lättare att välja bara - låter som om loppet verkligen är jämt. Ångest och vånda! Men man kan ju se det på andra ledden också - jag lär inte bli tokmissnöjd med någondera alternativet. :tummenupp

Om jag slänger in lite längre turer med tjejen bakpå (jag vet, två på en 600... tur att jag inte är så tung och hon en lättviktare!) och en del packning, tippar det balansen åt något håll?

Motorkarakteristiken blev jag nyfiken på. Det ÄR kul att dra iväg vid rödljusen och när jag är ute på långtur vill jag ha lite att köra om med, även när det går i hundra blås och lite till. Se till vänster och inse hur mycket jag legat efter timmerbilar och väntat på flygrakor i sommar... :huvet No more! Jag gillar ljudet i en twinmotor - men vad innebär skillnaden mellan motorerna mer praktiskt när man kör? Jag har faktiskt aldrig kört en radfyra... :(

Nursey skrev:
Jag vill ha en 1200 men alla tjatar och sager att den e for tung for en tjej...e det skitsnack eller sant? :)
Tja är du så klen att du inte orkar styra och vrida på gasen så kanske, men annars så är det väl så att om du bara når ner på den så går det bra, det kanske inte är helt lätt att vicka upp den om den ligger, men det är nog tungt för de flesta.

Last edited:
Silwer skrev:
det var som fan, att banditen som alla säger är så seg spöar en sv650, det ska jag komma ihåg.

Ska tillägga att min tjej väger 20kg mindre än mig. Hon har den senare banditen som har 78hk. Men sv:n känns riktigt råstark när man drar iväg på låga varv och den bara matar på..

ft skrev:
Ojojoj... mycket bra synpunkter, tack för det! Det gör det inte så mycket lättare att välja bara - låter som om loppet verkligen är jämt. Ångest och vånda! Men man kan ju se det på andra ledden också - jag lär inte bli tokmissnöjd med någondera alternativet. :tummenupp

Om jag slänger in lite längre turer med tjejen bakpå (jag vet, två på en 600... tur att jag inte är så tung och hon en lättviktare!) och en del packning, tippar det balansen åt något håll?

Motorkarakteristiken blev jag nyfiken på. Det ÄR kul att dra iväg vid rödljusen och när jag är ute på långtur vill jag ha lite att köra om med, även när det går i hundra blås och lite till. Se till vänster och inse hur mycket jag legat efter timmerbilar och väntat på flygrakor i sommar... :huvet No more! Jag gillar ljudet i en twinmotor - men vad innebär skillnaden mellan motorerna mer praktiskt när man kör? Jag har faktiskt aldrig kört en radfyra... :(

Parentes i sammanhanget; min man o jag kan utan problem vara båda två på Ursula, så jäkla stor skillnad gör det inte... Och vi är väl ungefär dubbelt så stora som du o din tjej! :hihi

Hälsa förresten!

Har du provkört någon av dem? För det tror jag är det bästa... Innan vet du inte till 100% vad du kommer trivas med och inte. Trist att köpa fel... :död

En kille i min trappuppgång (eller tjej? vet fan vem det är) har en Hyosung Comet 650, den är jävligt cool, hade varit kul att snacka med vederbörande och se vad han tyckte om den. De är ju minst sagt ovanliga... Hade en Hyosungmoppe på den tiden det begav sig och den var aldrig några problem med iaf. :)

ft skrev:

Såg inte ditt inlägg, sorry. Ska försöka svara lite bättre.

Jag hade en B6:a. När den "hade gjort sitt" så såg jag mig om efter en ny hoj, som hade bättre chassi och ungefär liknande effekt. SV-650'n låg då nära till hands, eftersom den har bättre/styvare ram och har en sportigare sittställning. Jag är ganska säker på att den har hårdare (=sportigare) fjädring/dämpare dessutom. Till slut föll dock valet på en annan hoj.

Det jag försöker säga är att SV'n nog är en sportigare hoj än B6:an (ett strå vassare chassimässigt). Tänk såhär - vilken tar du helst med dig till en bandag ?

(fast å andra sidan - det är kanske inte därför du skaffar den, för att köra bandagar eller sportigt på allmän väg?)

Exempel - Vill du ha en Astir CS eller en LS4:a ? :)

Tjenare!
Min bror kör SV650-N och jag kör Hornet 600,
V-twin o radfyra. Jag gillar radfyrans skrick o effekttopp, men
måste även säga att jag älskar twinnens muller när man drar iväg.
Men det är just effekten som är trevligare på radfyran,,, man
kommer upp på 8000varv o den börjar dra ordentligt, medans det är dags
att växla på twinnen. Dem drar jämt upp till 7500varv, sedan drar horneten.
Sedan är det inte dags att växla vid 13000varv.
Och så skiljer det oxå 30hp mellan hojarna, till hornetens fördel.

,, så frågan är om du har funderat på hornet? Billig att försäkra, bra drag,
väldigt lättkörd (kort ljulbas, så man slänger den från ena sidan till den andra
VÄLIGT enkelt).
Ja,, som du kanske fattar så håller jag på o säljer den. :tomten
Ta en titt http://www.sporthoj.com/annonser/?id=26567

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...