bandit 1200S Vs. V-Strom 1000

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jaha så har man då köpångest och velar som fan, vad skall man köpa.

Är riktigt sugen på en B12a som jag tror skulle passa mig som handsken (kör 600a bandit idag) å andra sidan V-stromen (jag vet ingen sporthoj men det är inte Banditen heller enligt mig) men känns en aning gubbig.

V-stromen känns ju lite modernare mot för B12an, men ger ett riktigt klumpigt intryck.

Som resemaskin antar jag att V-stromen vinner slaget, med en något bättre körställning, även om B12an inte hamnar långt bakom.

Om man ser till mina försäkringskostnader så skulle jag få ge 3600 för V-stromen och 5000 för B12an vilket är mycket billigt för båda makinerna men med tanke på höjningarna som kommer så kanske V-stromen får lite plus i kanten på denna punkt.

Hmm ja man får nog ut och provköra mera, och sedan skall ju hojen man har bort också.

Bandit 1200S -02

Motor: Rad 4:a, luft/oljekyld, DOHC, 1157 cc, 4 vent
Effekt: (98 Hk/8500 rpm)
Vridmoment: (90,7 Nm/4500 rpm)
Kraftöverföring: 5-växlad, kedja
Torrvikt: 214 Kg
Chassi: Rundrörsram, centralstötdämpare bak
Bromsar: Dubbla 310 mm skivor med fyrkolvsok fram, 240 mm med tvåkolvsok bak
Tankvolym: 19 liter

V-Strom DL1000-02

Motor: V-2:a (90 gr), vattenkyld, 996 cc, 4 vent
Effekt: 95 Hk/8000 rpm
Vridmoment: 99 Nm/6000 rpm
Torrvikt: 220 Kg
Chassi: Mono Backbone, prolink, 43 mm framgaffel
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med trekolvsok fram, enkel 256 mm skiva med trekolvsok bak. CBS.
Tankvolym: 25 liter

Köp B12:an! V-stromen har samma effekt som banditen 98hk(enl KGK) på pappret men banditen har snarare ca 106 i verkligheten. V-stromen väger mindre vilket borde ge högre försäkringpremie då den klassar in i Fklass7 istf banditens fklass 6. Bilsport o mc verkar ha premiesättning efter hojmodell så de kan ev vara billigare på vstromen men övriga bolag torde vara dyrare. Stenåldertekniken i banditen gör den enklare för hemmatrimning dvs billgare än Vstromen som behöver Powercommander räkna 100 - 300 kr för munstycken på B12:an kontra 2500 för en powerkommander, förutom avgassystemet. Som långfärdsmaskin duger banditen minst lika bra som V-stromen, säger min erfarenhet efter 400 mila semestrar. Dock har v-stromen bättre ram och nyare motorteknik. Efter att ha provkört V-stromen så byter jag inte ut banditen mot en sådan.

Lite osäker på mina fakta då de inte är tagna från KGKs hemsida utan hämtade från MC-poolens hemsida.

Pappa köpte en DL1000 alldeles nyligen, väldigt lättkörd, man sitter bra, svarar bra på pådrag med fin växellåda och fjädring. Inget dåligt köp, men som du säger, när den står bredvid min hoj vet jag ju vilken som ser mest gubbig ut =)
Men han har å andra sidan inte ont överallt efter 20 mil...

Jag vet fortfarande inte vad jag ska kalla dem... dessa hojvärldens motsvarighet till SUV'ar - ser offroad ut men som inte är det... vad säger man egentligen? Grusvägsracers?

Men om man nu gillar den hojtypen (som jag själv gör) så är V-strom inte alls ett pjåkigt val, man sitter bra i många mil och den hänger ändå med hyggligt. Själv föredrog jag Yamaha TDM i den kategorin, då den är snäppet mer "landsväg". Men jag har provat V-strom och var klart sugen.

Men lutar du mer åt sporthållet så väljer du givetvis banditen, också en utmärkt hoj.

Last edited:
Jag vet fortfarande inte vad jag ska kalla dem... dessa hojvärldens motsvarighet till SUV'ar - ser offroad ut men som inte är det... vad säger man egentligen? Grusvägsracers?

"Reisen enduro", eller "Adventure tourer" passar nog bättre. Offroad och grusväg är knappast vad hojarna är bra på, kanske grusväg iofs om man har riktiga grusdäck på.
Jag köpte min Vstrom för att ha en hoj som är skön att köra långt på men samtidigt rolig att köra på krokvägarna. Den är helt OK original men blir mycket bättre med några modifieringar:

* Byt styret till ett alu fatbar, std-styret har en konstig bakåtsvept vinkel och flexar alldeles för mycket. Flexandet känns värre för att:
* Gaffeln har för mycket komp-dämpning samtidigt som fjädringen är för mjuk.
Byt till hårdare gaffelfjädrar och byt cartridgeventilerna. Jag har RaceTech ventiler och fjädrar, hade isär gaffeln 3ggr innan allt kändes bra med rätt schims-stack och 7.5W olja. Det är nog möjligt att schimsa om std-ventilerna också.
* Kortare länkage till bakdämparen höjer rideheight bak med ca 4cm, för att snabba upp styrningen.
* Öhlinsdämpare bak eller annat (Wilbers t.ex.), kanske inte en helt nödvändig mod men hojen blir mer stabil.
* Riktiga gatdäck, Pilot Road, Metz Z6 eller motsv
* EBC HH belägg fram ger mer bett i bromsarna
* Turbulens är ofta jobbigt på den här typen av hoj. Jag har en mycket lägre ruta än std, vinklad bakåt så mycket som möjligt.

Ganska ovanligt att modda en Vstrom som jag gjort tror jag. De flesta man ser verkar lasta på packväskor, kraschbågar, centralstöd, GPS etc etc och en jättestor vindruta. Jag har gått åt andra hållet så att säga. Hursomhelst jag tycker det är kul att modda en medioker japshoj för att få till den riktigt bra körmässigt. Jag hade en R12GS förut men jag tycker bättre om Vstrommen nu efter alla moddar. Framförall motorgången är skönare i en v-twin, och vxl-låda/transmission känns mycket bättre.

Bifogat

• oct8_3_s.jpg
    oct8_3_s.jpg
    118.5 KB · Visningar: 173
Last edited:

V-Strom DL1000-02

Motor: V-2:a (90 gr), vattenkyld, 996 cc, 4 vent
Effekt: 95 Hk/8000 rpm
Vridmoment: 99 Nm/6000 rpm
Torrvikt: 220 Kg
Chassi: Mono Backbone, prolink, 43 mm framgaffel
Bromsar: Dubbla 296 mm skivor med trekolvsok fram, enkel 256 mm skiva med trekolvsok bak. CBS.
Tankvolym: 25 liter

Verkar ha smugit in Honda-fakta där. :confused:

Ramen är en vanlig alu "boxram" (inte mono backbone)
6-växlad låda
2-kolvsok fram 310mm skivor, 1-kolvsok bak
208kg torrvikt

Last edited:
Verkar ha smugit in Honda-fakta där. :confused:

Ramen är en vanlig alu "boxram" (inte mono backbone)
6-växlad låda
2-kolvsok fram 310mm skivor, 1-kolvsok bak
208kg torrvikt

Lite osäker på mina fakta då de inte är tagna från KGKs hemsida utan hämtade från MC-poolens hemsida.

Enligt hans beskrivning väger ju V-stromen mer.

B12:an är i alla fall mycket snyggare.

Mina uppgifter var hämtade från KGKsuzukis hemsida. En DL1000/Vstrom har torrvikt på 207kg och en GSF1200S/Bandit 214kg och bägge har 98hk/72kw.
Min bandit2001 har tjänstevikt 230kg och kvalar in i Fkl6 med nöd och näppe.

Se http://www.allready.net/suzukimc/ under mc-arkivet.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing