Bandit 1200 går ryckigt på låga varv/lägre hastigheter

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har en Bandit 1200-05 som går lite ryckigt på låga varv i lägre hastigheter typ 30-40km/h, hojen går kanonbra i övrigt. Tänkte att kedjan började göra sitt, original drivpaket och hojen har gått 2000 så jag monterade nytt drivpaket, problemet kvarstod, satte in nya tändstift, problemet kvarstod. De gamla stiften såg bra ut. När hojen går ryckigt så påverkas inte motorvarvet, hojen går även fint på tomgång och den har ett slipon på. Har haft original på men enbart kort sträcka till besiktningen, osäker på om det vart bättre eller inte.

Finns såklart massor att kontrollera, riva förgasarna och göra rent, ändra på förgasarinställningar, kolla ventilspel och diverse eldelar och annat skoj men innan jag river ner hojen i molekyler så vill jag kolla med er, tips och trix mottages hjärtligt!

Ventilspelet får givetvis inte vara så tajt att ventilerna inte tätar. Går motorn ojämnare när den är ordentligt varm?

Går motorn jämnt på sådär kvarts gas och över? I så fall låter det som att problemet är dåligt synkade förgasare. I så fall är det en enkel operation att synka dem. Läs i en rep.handbok eller leta på SH o nätet så hittar du info om hur du enkelt synkar förgasarna. Du behöver vakuumindikatorer av något slag, så du kan jämföra undertrycket i resp. förgasare, vid ett fast varvtal. Du kan köpa/låna vakuumklockor, men det billigaste, och mest exakta, sättet är att använda ett par vätskefyllda slangar. Sök och du skall finna massor av info.

P.s. Om du misstänker att någon fibblat med förgasarna tidigare, så rekommenderar jag att du kollar att flottörerna är på rätt nivå.

Ventilspelet får givetvis inte vara så tajt att ventilerna inte tätar. Går motorn ojämnare när den är ordentligt varm?

Går motorn jämnt på sådär kvarts gas och över? I så fall låter det som att problemet är dåligt synkade förgasare. I så fall är det en enkel operation att synka dem. Läs i en rep.handbok eller leta på SH o nätet så hittar du info om hur du enkelt synkar förgasarna. Du behöver vakuumindikatorer av något slag, så du kan jämföra undertrycket i resp. förgasare, vid ett fast varvtal. Du kan köpa/låna vakuumklockor, men det billigaste, och mest exakta, sättet är att använda ett par vätskefyllda slangar. Sök och du skall finna massor av info.

P.s. Om du misstänker att någon fibblat med förgasarna tidigare, så rekommenderar jag att du kollar att flottörerna är på rätt nivå.

Motorn går inte ojämnare när den är varm. Jepp, motorn går jämnt på kvarts gas och över, den går även bra på låga varv när det är lite mera fart. Hojen går precis hur bra som helst för övrigt, förutom lite ryckigt vid låga varv och lägre hastigheter. Därför blev jag förvånad när jag bytte drivpaket och problemet kvarstod, det brukar ju kunna vara kedjan som börjar bli dålig när det rycker lite vid lägre hastigheter. Kanske kan vara något att synkka förgasarna, tror inte att någon fibblat med förgasarna innan men man vet ju aldrig iof. Känns ju klart värt att göra det innan man plockar ner förgasarna.

Motorn går inte ojämnare när den är varm. Jepp, motorn går jämnt på kvarts gas och över, den går även bra på låga varv när det är lite mera fart. Hojen går precis hur bra som helst för övrigt, förutom lite ryckigt vid låga varv och lägre hastigheter. Därför blev jag förvånad när jag bytte drivpaket och problemet kvarstod, det brukar ju kunna vara kedjan som börjar bli dålig när det rycker lite vid lägre hastigheter. Kanske kan vara något att synkka förgasarna, tror inte att någon fibblat med förgasarna innan men man vet ju aldrig iof. Känns ju klart värt att göra det innan man plockar ner förgasarna.

Man behöver inte "fibbla" med förgasarna för att dom ska synka ur. Räcker med vanlig drift och dom ska synkas med jämna mellanrum.

Man behöver inte "fibbla" med förgasarna för att dom ska synka ur. Räcker med vanlig drift och dom ska synkas med jämna mellanrum.

Jo, för det är väl så att om det skulle vara skit i förgasarna eller nått annat knas i förgasarna så borde väl inte hojen gå så bra som den faktiskt gör när man inte kör i mindre hastigheter på 30 vägar. Så enligt min beskrivning av felet så lutar det väl åt att göra förgasarjustering. Läste tråden om förgasarsynkning, blir väl till att köpa hem en Carbtune och en liten tank antar jag? carbtune.jpg

Edit: Skickade med en liten bild på en tank, tänkte ta bort den men jag vet inte hur det går till

Bifogat

• Tank.jpg
    Tank.jpg
    136.1 KB · Visningar: 116
Last edited:
Motorn går inte ojämnare när den är varm. Jepp, motorn går jämnt på kvarts gas och över, den går även bra på låga varv när det är lite mera fart. Hojen går precis hur bra som helst för övrigt, förutom lite ryckigt vid låga varv och lägre hastigheter.
Det tyder på att ventilspelet inte är problemet. Synkning gäller.

Carbtune funkar säkert bra, men de behövs inte. En mycket enkel uppsättning av genomskinlig PVC-slang och lite färgad vätska ger dig allt du behöver. Se http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263612-Budget-synk-klockor&p=5820541&viewfull=1#post5820541

Ska nog ta och snickra till en sån där! som du säger så är det kanske onödig utgift att köpa carbtune, hur gjorde du med tanken för bensinen? Petflaska eller Stadium-flaska med extra hål i?

Det tyder på att ventilspelet inte är problemet. Synkning gäller.

Låter bra, känns mer motiverat att snickra ihop en förgasarsynkning nu när du/ni tror på det. Vart lite besviken när både nytt drivpaket och nya tändstift inte gjorde nån skillnad, men då behöver man inte byta det på ett tag haha! Tack för hjälpen! :)

Ska nog ta och snickra till en sån där! som du säger så är det kanske onödig utgift att köpa carbtune, hur gjorde du med tanken för bensinen? Petflaska eller Stadium-flaska med extra hål i?
Jag använder en plastflaska som egentligen är för batterivatten, men du kan ju ta vad du hittar.

Jag använder en plastflaska som egentligen är för batterivatten, men du kan ju ta vad du hittar.

Okej tack! Vilken storlek på slangarna använde du? 5 eller 8mm? Passar de till förgasarna? Är dessa ok? http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/

Vad behövs mer förutom träskiva och karamellfärg till vattnet? Tänkte på om det blir nått baksug från slangarna till förgasarna, skulle det inte vara bättre att köra med bensin istället för vatten då?

Edit:
Plastflaska för batterivatten, menar du en sån där genomskinlig med blå kork som du har 2 st ploppar på korken, är väl lättare att få bensinen att rinna ner i förgasarna då med 2 st ploppar eller har jag fel? Typ så här: http://www.stadium.se/sport/traning/traningstillbehor/013650/stadium-stadiu-vatt-fla-1l#.UljxZOhvncs

Last edited:
Jag har samma problem som du med min Bandit. Men efter 10 000 mil hjälper det inte med synkade förgasare. Emulsionsrören i förgasarna är slitna, vilket ger samma symtom.

Okej tack! Vilken storlek på slangarna använde du? 5 eller 8mm? Passar de till förgasarna? Är dessa ok? http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/

Vad behövs mer förutom träskiva och karamellfärg till vattnet? Tänkte på om det blir nått baksug från slangarna till förgasarna, skulle det inte vara bättre att köra med bensin istället för vatten då?

Edit:
Plastflaska för batterivatten, menar du en sån där genomskinlig med blå kork som du har 2 st ploppar på korken, är väl lättare att få bensinen att rinna ner i förgasarna då med 2 st ploppar eller har jag fel? Typ så här: http://www.stadium.se/sport/traning/traningstillbehor/013650/stadium-stadiu-vatt-fla-1l#.UljxZOhvncs
Jag brukar använda 6/4-slang (6 mm ytterdiameter, 4 mm innerdiameter), eftersom jag har sådan tillgänglig. Biltemas 5 mm funkar bra (så länge den passar på dina vakuumanslutningar på förgasarna).

Det finns ingen risk för att vätskan skall sugas in i förgasarna om man ser till att slangens högsta punkt är ordentligt över marken. Vätska med lite högre viskositet (än vatten) gör att vätskan rör sig trögare och lättare kan avläsas stabilt. Jag brukar använda ATF-olja.

Notera att man justerar förgasarna parvis först (1:an mot 2:an samt 3:an mot 4:an) och sedan synkar man 2:an mot 3:an.

Jag har samma problem som du med min Bandit. Men efter 10 000 mil hjälper det inte med synkade förgasare. Emulsionsrören i förgasarna är slitna, vilket ger samma symtom.

Vettigare att prova en synkning innan man börjar byta emulsionsrör iaf.. tycker jag då. Enkla grejer först. Steg för steg.

jag har flera gånger hjälpt en bekant med en liknande hoj, bandit 1200. Hans bekymmer är att han får en sörja i förgasarna som täpper igen munstycken. Vi har gjort rent med några månaders mellanrum, men bekymmret kommer tillbaka. Han kör sällan, några ggr per år, och jag har bytt soppa nu till 98, sista gången vi rensade förgasarna. Om det ska gå att köra till våren, har jag fått tipset att efter förgasarrengöring fylla alkylat bränsle som vinterförvaringsbränsle. Bekymmret yttrar sig som svårstartad, när den då och då hoppar igång, blir det ojämn tomgång och den vill gå på huvudmunstycket, så när man varvar i garaget låter den som bäst. Membramen är fina, men i kopparna blir det som en sörja/gelé efter kanterna.

Jag brukar använda 6/4-slang (6 mm ytterdiameter, 4 mm innerdiameter), eftersom jag har sådan tillgänglig. Biltemas 5 mm funkar bra (så länge den passar på dina vakuumanslutningar på förgasarna).

Det finns ingen risk för att vätskan skall sugas in i förgasarna om man ser till att slangens högsta punkt är ordentligt över marken. Vätska med lite högre viskositet (än vatten) gör att vätskan rör sig trögare och lättare kan avläsas stabilt. Jag brukar använda ATF-olja.

Notera att man justerar förgasarna parvis först (1:an mot 2:an samt 3:an mot 4:an) och sedan synkar man 2:an mot 3:an.

Ok tack för tipsen!
Funderade på en sak som jag inte nämnt, när jag köpte hojen så stod den utomhus på vintern, enligt säljaren så har den gått bra innan, jag kunde inte provköra hojen på vintern, bara provstarta. Det kom ett pysljud titt som tätt från förgasarn, efter lite forskning så märke jag att en gummiplopp från en förgasare hade lossnat, köpte en ny och pysljudet försvann. Har inte hunnit synka förgasarna ännu men ville nämna detta i alla fall, ska bli mycket intressant att se hur hojen går efter synkning

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla