Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för bra info, det är inte utan att det känns i själen att Ni har så "nära" till kontinenten och alla klassiska guldklimpar som finns att besökaDenna bana hade jag inte fördjupat mig i tidigare utan bara sett namnet skymta förbi.
Tyvärr är denna säsong lite väl uppbokad med traditionella evenemang, men jag börjar känna en stark lust för en riktig Europarunda med alpvägskörning kombinerat med ett antal bankörningar på väl valda, klassiska banor. Det förgyller tillvaron att se Era filmer, bilder och läsa Era berättelser, kanske läge för en tråd för varje bana där folk kan lägga in sina alster och skriva om sina erfarenheter? Dags att drömma vidare...
Jasså, der alte K1200S har ersatts av en yngre skönhet i stallet? Jamen, visst borde väl en gixxer kunna klara av den lilla trippen? Jag blev lite seriöst intresserad faktiskt, Kemora-kursen borde väl fungera ett år om än inte Du och jag är där och styr upp det hela?Ja Du Roffe... Nu va det faktisk så att jag flackade runt lite i trakterna, även om det var skidor - så var det lite seriös koll inför ett SMC kalass i Heiligenblutt - "Blutten" vid gross Glockner..
Så planen är klar:
- Vi far iväg till SMC´s 50 års frei bier kalas 12-14/7, guider lite folk runt i alp-passen, dricker alla öllerne och krydrar på med lite ban-åka på Salzburg Ring - innan vi tar en IronButt hemåt..
(sku nog tro att det blir över 200 svenske MCs där)
Tar för givet att jag drar på K1300S´n - och jag har noterat att den oxå kan ge lite pirr i magen på bana...
Å´tack för musik tipset - kanoners..
Jasså, der alte K1200S har ersatts av en yngre skönhet i stallet? Jamen, visst borde väl en gixxer kunna klara av den lilla trippen? Jag blev lite seriöst intresserad faktiskt, Kemora-kursen borde väl fungera ett år om än inte Du och jag är där och styr upp det hela?
Att planera är överskattat, att parera rockar fett.
Jag väljer musik. Villkoret är ej förhandlingsbart.
Hmm, Du har alltså samma järnkoll på kalendern som undertecknad. Jag blev själv erbjuden att följa med på F1 till Nurburgring i år, som av en händelse går av stapeln 7 juli i år. Vi ska tydligen åka ned redan tor 4 juli och hem den mån åttonde, vilket ger intressanta möjligheter för en tur runt en viss Nordschleife... Den akuta frågeställningen blir då - är ringen öppen som vanligt trots konkurs- och försäljningssituationen, räknas den fortfarande som allmän väg och kan jag hyra entvåhjuling någonstans för att t ex kunna tillbringa en dag vid slingan?Jaha - då fick du rätt (igen).. Jag var en vecka fel med Kemora..
Då blir det inga Kemora för mig med SMC i år - Jag får ta samtliga Alp pas hela vägen över till Champagne i stället... Hoppas det kan bli med ett brett leende på läppen från Salzburg Ring, då...
Vielen Danke! Jag ska maila några uthyrningsfirmor och kolla vidare. Ja, jag for hoppas att min mogna ålder kan tjäna som förmildrande omständighet när hyresavtal tecknas, i värsta fall kanske ett par oskrapade knäpuckar kan hjälpa till att få bort lite fokus från mitt "patinerade" skinnställ...Enligt deras hemsida verkar de ha öppet för turistkörning
http://www.nuerburgring.de/en/angeb...-nordschleife/opening-times-nordschleife.html
Kan vara värt att skicka ett mail eller ringa innan dock för att bekräfta.
Jag har inte sett någon som hyr ut hojar speciellt för nordslingan men man kan ju allltid prova ett vanligt uthyrningsställe och fråga om försäkringen gäller på nordslingan också...
Edit: första resultatet på Google är en firma som hyr ut S1000RR för turistkörning på ringen; http://www.needforring.com/rent_car_nurburgring.php
De har även Yamaha BW100 om det passar bättre?
Jag tror du kan googla på engelska också, jag googlade på "nürburgring motorrad mieten".
Vielen Danke! Jag ska maila några uthyrningsfirmor och kolla vidare. Ja, jag for hoppas att min mogna ålder kan tjäna som förmildrande omständighet när hyresavtal tecknas, i värsta fall kanske ett par oskrapade knäpuckar kan hjälpa till att få bort lite fokus från mitt "patinerade" skinnställ
Fast en präktig sporthoj vore naturligtvis utmärkt att använda sig av under utflykten, om än en street eller Sporttouring i praktiken funkar lika bra. Yamaha kanske vore det förnuftiga valet, men ett mål kanske ändå kan vara att "följa trafikrytmen"?
Tack för tipsen, då har jag något att utgå från![]()
Vill inte vara sämre så jag har lagt upp min egen film från Salzburgring
Vad kul, snyggt kört!
Du är nån sekund snabbare än mig (jag körde 1.36) och det är så klart lite svårt att smälta... Hur fort gick Bumsen (antar jag väl att du har?) över krönet, in i kurva 11? Min R6 gick 270 på mätaren och var snabbare än en Ducce 996, roligt!
Säger kanske inte så mycket, men efteråt killen fram till mig i depån och var bedrövad. Han kunde inte förstå hur hans maskulint Termignoni-mullrande Ducce kunde bli ifrångasad av en frisörskehoj på semester!
Edit: Och förrsten, är det bättre att ligga lite i mitten genom kurva 11 istället för att driva ända ut mot vänsterkanten?
Jaha, ja matte är inte min grej. Men okej, nu kommer jag sova bra inatt!
Jo, jag hörde att du smög av gasen lite men jag håller med, det var lite pirrigt att titta på mätarn, samtidigt som den snabbaste kurva jag kört genom i hela mitt liv låg framför. Om du då har ytterligare 20 knyck gör du rätt i att hålla ögonen på banan istället!
R6:n var lite kinkig med farten däruppe. Låg jag kvar på femman och pressade ur de sista hundratalet varven, kom jag aldrig över 265 sådär. Om jag däremot lade i sexan segade sig den upp till 270 exakt. Lite märkligt eftersom effekten, enligt bromspappren, ökade ända upp till varvbryt. Den borde väl gått fortare på femman då, tycker jag?
Det här med spåret, jag menar liksom mellan 11:an och 12:an. I min bok driver man ut ända till kanten inför en kurva (inför 12:an alltså), men jag har kollat lite raceklipp på tuben och de håller sig som dig, ganska nära mitten. Det var därför jag undrade.
Trådkap, men - Det finns en kurvtyp som man generellt sett, enligt skolboken för banåka, tar med två APEX och det är kurvor som "nyper" eller "krympande radie"-kurvor. Då får Du en "APEX " på väg in i kurvan, ofta under inbromsning, och en som vanligt i utgången, när kurvan öppnar sig. Anledningen är helt enkelt att det tar för lång tid att åka runt på yttern i väntan på att få svänga, i stället tar Du så rakt spår som möjligt mot svängpunkten....Det här med spåret, jag menar liksom mellan 11:an och 12:an. I min bok driver man ut ända till kanten inför en kurva (inför 12:an alltså), men jag har kollat lite raceklipp på tuben och de håller sig som dig, ganska nära mitten. Det var därför jag undrade.
Det där med spårval är ju lika mycket svart magi som vetenskap tycker jag. Jag hade också kollat på några filmer innan och såg att de inte gick ut hela vägen. Vad gäller att drifta ut i utgången i en kurva brukar jag bara göra det när jag kan ge mer gas genom att göra det. I det här fallet har man så pass hög fart i utgången att accelerationen inte är lika kraftig som i en vanlig kurva där man går ur den på tvåan. Banan är dessutom väldigt bred där så man behöver inte hela banbredden. Varför man inte går så brett in i nästa kurva kan ju bero på många saker. Banan är ju rätt bred i ingången och kurvan är bankad så man kan köra riktigt fort utan att behöva nyttja exakt hela banan. Jag kan inte riktigt förklara varför men jag tyckte inte jag behövde gå bredare in i kurvan för att hålla den fart jag ville. Kan bero på att jag inte körde snabbt nog helt enkelt
Ang. 996:an är jag inte så förvånad, de är ju inte riktigt några rakt-fram-raketer och många ägare har nog nostalgiskt stirrat sig blinda på filmer från race med Fogarty och det är ju inte riktigt samma sak som gathojarnas prestanda
Bland annat den här filmen kollade jag och med tanke på att han åker 12-13 sek snabbare än oss är hans spår bra nog för mig![]()
Trådkap, men - Det finns en kurvtyp som man generellt sett, enligt skolboken för banåka, tar med två APEX och det är kurvor som "nyper" eller "krympande radie"-kurvor. Då får Du en "APEX " på väg in i kurvan, ofta under inbromsning, och en som vanligt i utgången, när kurvan öppnar sig. Anledningen är helt enkelt att det tar för lång tid att åka runt på yttern i väntan på att få svänga, i stället tar Du så rakt spår som möjligt mot svängpunkten.
Et tydligt exempel på detta är Kemora, kurvan före depårakan, kurvan vid 1.30 i denna film (om den inte startar där direkt):
Trådkap avslutat, tillbaka till Saltzburger ring.
Precis, torparn är ett annat skolexempel på nypande eller krympande radie-kurvor - förekommer flitigt på t ex gocartbanor. anledningen till att man särskiljer på "dubbelapex" och "krympande radie" är, om jag förstått det rätt, att dubbelapex ofta är två separata kurvor med en lite raka eller i vart fall parti med en större radie däremellan medan den krympande radiekurvan har en konsekvent minskande radie ändå till dess att den öppnar sig igen. Men tekniken blir densamma, två inre tangeringspunkter i bägge fallen...En annan "nypande" kurva jag kommer att tänka på är ingången till Torparn på Sviestad. Där tjänar man mycket på att hålla sig intill högerkanten i bromsningen, trots att det är en högerkurva. Också en dubbelapex, precis som du skriver. En i ingången/bromsningen, och en i utgången.
Precis, torparn är ett annat skolexempel på nypande eller krympande radie-kurvor - förekommer flitigt på t ex gocartbanor. anledningen till att man särskiljer på "dubbelapex" och "krympande radie" är, om jag förstått det rätt, att dubbelapex ofta är två separata kurvor med en lite raka eller i vart fall parti med en större radie däremellan medan den krympande radiekurvan har en konsekvent minskande radie ändå till dess att den öppnar sig igen. Men tekniken blir densamma, två inre tangeringspunkter i bägge fallen![]()
Vilken kurva är torparn? Jag har bara kört där en gång och för länge sedan så minnet börjar svika mig![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |