Video Bandag på Salzburgring

Tack för bra info, det är inte utan att det känns i själen att Ni har så "nära" till kontinenten och alla klassiska guldklimpar som finns att besöka:tummenupp Denna bana hade jag inte fördjupat mig i tidigare utan bara sett namnet skymta förbi.

Tyvärr är denna säsong lite väl uppbokad med traditionella evenemang, men jag börjar känna en stark lust för en riktig Europarunda med alpvägskörning kombinerat med ett antal bankörningar på väl valda, klassiska banor. Det förgyller tillvaron att se Era filmer, bilder och läsa Era berättelser, kanske läge för en tråd för varje bana där folk kan lägga in sina alster och skriva om sina erfarenheter? Dags att drömma vidare...

Ja Du Roffe... Nu va det faktisk så att jag flackade runt lite i trakterna, även om det var skidor - så var det lite seriös koll inför ett SMC kalass i Heiligenblutt - "Blutten" vid gross Glockner..

Så planen är klar:

- Vi far iväg till SMC´s 50 års frei bier kalas 12-14/7, guider lite folk runt i alp-passen, dricker alla öllerne och krydrar på med lite ban-åka på Salzburg Ring - innan vi tar en IronButt hemåt..
(sku nog tro att det blir över 200 svenske MCs där)

Tar för givet att jag drar på K1300S´n - och jag har noterat att den oxå kan ge lite pirr i magen på bana...

Å´tack för musik tipset - kanoners..

Ja Du Roffe... Nu va det faktisk så att jag flackade runt lite i trakterna, även om det var skidor - så var det lite seriös koll inför ett SMC kalass i Heiligenblutt - "Blutten" vid gross Glockner..

Så planen är klar:

- Vi far iväg till SMC´s 50 års frei bier kalas 12-14/7, guider lite folk runt i alp-passen, dricker alla öllerne och krydrar på med lite ban-åka på Salzburg Ring - innan vi tar en IronButt hemåt..
(sku nog tro att det blir över 200 svenske MCs där)

Tar för givet att jag drar på K1300S´n - och jag har noterat att den oxå kan ge lite pirr i magen på bana...

Å´tack för musik tipset - kanoners..
Jasså, der alte K1200S har ersatts av en yngre skönhet i stallet? Jamen, visst borde väl en gixxer kunna klara av den lilla trippen? Jag blev lite seriöst intresserad faktiskt, Kemora-kursen borde väl fungera ett år om än inte Du och jag är där och styr upp det hela? ;)

Att planera är överskattat, att parera rockar fett.

Jag väljer musik. Villkoret är ej förhandlingsbart.

Mitt namn står i asfalten på Kemora. Därav en snabb IronButt hem, så når vi även Kemora :)

Vi kör - fler som vill med?

Jasså, der alte K1200S har ersatts av en yngre skönhet i stallet? Jamen, visst borde väl en gixxer kunna klara av den lilla trippen? Jag blev lite seriöst intresserad faktiskt, Kemora-kursen borde väl fungera ett år om än inte Du och jag är där och styr upp det hela? ;)

Att planera är överskattat, att parera rockar fett.

Jag väljer musik. Villkoret är ej förhandlingsbart.

Jaha - då fick du rätt (igen).. Jag var en vecka fel med Kemora..
Då blir det inga Kemora för mig med SMC i år - Jag får ta samtliga Alp pas hela vägen över till Champagne i stället... Hoppas det kan bli med ett brett leende på läppen från Salzburg Ring, då...

Jaha - då fick du rätt (igen).. Jag var en vecka fel med Kemora..
Då blir det inga Kemora för mig med SMC i år - Jag får ta samtliga Alp pas hela vägen över till Champagne i stället... Hoppas det kan bli med ett brett leende på läppen från Salzburg Ring, då...
Hmm, Du har alltså samma järnkoll på kalendern som undertecknad. Jag blev själv erbjuden att följa med på F1 till Nurburgring i år, som av en händelse går av stapeln 7 juli i år. Vi ska tydligen åka ned redan tor 4 juli och hem den mån åttonde, vilket ger intressanta möjligheter för en tur runt en viss Nordschleife... Den akuta frågeställningen blir då - är ringen öppen som vanligt trots konkurs- och försäljningssituationen, räknas den fortfarande som allmän väg och kan jag hyra entvåhjuling någonstans för att t ex kunna tillbringa en dag vid slingan?

Målet är inte att tangera några tider av Herr Dähne, utan att flacka runt utan att förbereda med ett enda videospel eller -klipp. DrZ-ätare - vet Du t ex vad som gäller för banan i nuläget?

Jag har faktiskt inte hängt med speciellt bra, det senaste jag hörde är att konkursförvaltaren försöker sälja den.

Enligt deras hemsida verkar de ha öppet för turistkörning

http://www.nuerburgring.de/en/angeb...-nordschleife/opening-times-nordschleife.html

Kan vara värt att skicka ett mail eller ringa innan dock för att bekräfta.

Jag har inte sett någon som hyr ut hojar speciellt för nordslingan men man kan ju allltid prova ett vanligt uthyrningsställe och fråga om försäkringen gäller på nordslingan också :)

Bilar går det däremot att hyra, bl.a. Suzuki Swift Sport i olika trimningsgrad med bur, r-däck osv.

Edit: första resultatet på Google är en firma som hyr ut S1000RR för turistkörning på ringen; http://www.needforring.com/rent_car_nurburgring.php

De har även Yamaha BW100 om det passar bättre? :)

Jag tror du kan googla på engelska också, jag googlade på "nürburgring motorrad mieten".

Last edited:
...Enligt deras hemsida verkar de ha öppet för turistkörning

http://www.nuerburgring.de/en/angeb...-nordschleife/opening-times-nordschleife.html

Kan vara värt att skicka ett mail eller ringa innan dock för att bekräfta.

Jag har inte sett någon som hyr ut hojar speciellt för nordslingan men man kan ju allltid prova ett vanligt uthyrningsställe och fråga om försäkringen gäller på nordslingan också :) ...

Edit: första resultatet på Google är en firma som hyr ut S1000RR för turistkörning på ringen; http://www.needforring.com/rent_car_nurburgring.php

De har även Yamaha BW100 om det passar bättre? :)

Jag tror du kan googla på engelska också, jag googlade på "nürburgring motorrad mieten".
Vielen Danke! Jag ska maila några uthyrningsfirmor och kolla vidare. Ja, jag for hoppas att min mogna ålder kan tjäna som förmildrande omständighet när hyresavtal tecknas, i värsta fall kanske ett par oskrapade knäpuckar kan hjälpa till att få bort lite fokus från mitt "patinerade" skinnställ:)

Fast en präktig sporthoj vore naturligtvis utmärkt att använda sig av under utflykten, om än en street eller Sporttouring i praktiken funkar lika bra. Yamaha kanske vore det förnuftiga valet, men ett mål kanske ändå kan vara att "följa trafikrytmen"? ;)

Tack för tipsen, då har jag något att utgå från:)

Last edited:
Vielen Danke! Jag ska maila några uthyrningsfirmor och kolla vidare. Ja, jag for hoppas att min mogna ålder kan tjäna som förmildrande omständighet när hyresavtal tecknas, i värsta fall kanske ett par oskrapade knäpuckar kan hjälpa till att få bort lite fokus från mitt "patinerade" skinnställ:)

Fast en präktig sporthoj vore naturligtvis utmärkt att använda sig av under utflykten, om än en street eller Sporttouring i praktiken funkar lika bra. Yamaha kanske vore det förnuftiga valet, men ett mål kanske ändå kan vara att "följa trafikrytmen"? ;)

Tack för tipsen, då har jag något att utgå från:)

Det svåra är att definiera "trafikrytmen". Senast jag var där såg jag allt från S1000RR, F430 Scuderia och en Citroen 2CV i samma kurva...

Har du varit där tidigare? Om inte skulle jag föreslå något som du säger, sporttouring eller street. Jag har varit där två gånger på motorcykelspecifika event och det känns bara löjligt att köra min S1000RR, det känns som man kör runt i touringtempo. Vilket jag iofs gör :) vad jag försöker säga är att jag tror det är roligare med en mer gatorienterad hoj, då känns det nog som att man får mer flyt. Att åka runt i turisttempo med en sporthoj blir bara yxigt.

Ta det lugnt om det är första gången och försök vara uppmärksam, det kan vara olja, kylarvätska o allt möjligt skit på banan utan att det flaggas. Du får också betala reparationer på banan ur egen ficka om du kraschar, det täcks inte av försäkringen och jag har hört historier om att det är kontant betalning på plats som gäller. Det brukar dock vara ett mindre problem på mc, dammar man i armcot så hårt att det måste bytas brukar det vara dödsboet som får stå kostnaden...

Last edited:
Vill inte vara sämre så jag har lagt upp min egen film från Salzburgring :)

Vill inte vara sämre så jag har lagt upp min egen film från Salzburgring :)

Vad kul, snyggt kört!
Du är nån sekund snabbare än mig (jag körde 1.36) och det är så klart lite svårt att smälta... Hur fort gick Bumsen (antar jag väl att du har?) över krönet, in i kurva 11? Min R6 gick 270 på mätaren och var snabbare än en Ducce 996, roligt!
Säger kanske inte så mycket, men efteråt killen fram till mig i depån och var bedrövad. Han kunde inte förstå hur hans maskulint Termignoni-mullrande Ducce kunde bli ifrångasad av en frisörskehoj på semester!

Edit: Och förrsten, är det bättre att ligga lite i mitten genom kurva 11 istället för att driva ända ut mot vänsterkanten?

Last edited:
Vad kul, snyggt kört!
Du är nån sekund snabbare än mig (jag körde 1.36) och det är så klart lite svårt att smälta... Hur fort gick Bumsen (antar jag väl att du har?) över krönet, in i kurva 11? Min R6 gick 270 på mätaren och var snabbare än en Ducce 996, roligt!
Säger kanske inte så mycket, men efteråt killen fram till mig i depån och var bedrövad. Han kunde inte förstå hur hans maskulint Termignoni-mullrande Ducce kunde bli ifrångasad av en frisörskehoj på semester!

Edit: Och förrsten, är det bättre att ligga lite i mitten genom kurva 11 istället för att driva ända ut mot vänsterkanten?

Med en sekunds skillnad är du snabbare än mig, få banor man har lika stor fördel av effekt som man har på Salzburgring, det är ju två riktiga dragrace med ett par kurvor emellan :)

Jag var för rädd för att titta på hastighetsmätaren på "rakan" innan kurva 11 så jag har bara GPS-hastigheter :) Jag gav inte heller fullt riktigt hela vägen som du hör i videon, jag fegade sista biten innan 11:an så hojen kan definitivt mer än mig. Enligt GPS:en hade jag runt 260-270 i hastighet innan kurva 10 där jag släppte upp lite, det brukar skilja en 10-15km/h till mätarfart ungefär har jag för mig.

Ang. spåret i 11:an, menar du innan du går in i kurvan eller i utgången? Jag höll ett rätt konservativt spår i den kurvan eftersom det går så pass snabbt och det hade en avkylande effekt när en förare gick av i framför mig i den kurvan i ett tidigare pass. Man vill INTE gå av i den kurvan :)

Last edited:
Jaha, ja matte är inte min grej. Men okej, nu kommer jag sova bra inatt!

Jo, jag hörde att du smög av gasen lite men jag håller med, det var lite pirrigt att titta på mätarn, samtidigt som den snabbaste kurva jag kört genom i hela mitt liv låg framför. Om du då har ytterligare 20 knyck gör du rätt i att hålla ögonen på banan istället!

R6:n var lite kinkig med farten däruppe. Låg jag kvar på femman och pressade ur de sista hundratalet varven, kom jag aldrig över 265 sådär. Om jag däremot lade i sexan segade sig den upp till 270 exakt. Lite märkligt eftersom effekten, enligt bromspappren, ökade ända upp till varvbryt. Den borde väl gått fortare på femman då, tycker jag?

Det här med spåret, jag menar liksom mellan 11:an och 12:an. I min bok driver man ut ända till kanten inför en kurva (inför 12:an alltså), men jag har kollat lite raceklipp på tuben och de håller sig som dig, ganska nära mitten. Det var därför jag undrade.

Jaha, ja matte är inte min grej. Men okej, nu kommer jag sova bra inatt!

Jo, jag hörde att du smög av gasen lite men jag håller med, det var lite pirrigt att titta på mätarn, samtidigt som den snabbaste kurva jag kört genom i hela mitt liv låg framför. Om du då har ytterligare 20 knyck gör du rätt i att hålla ögonen på banan istället!

R6:n var lite kinkig med farten däruppe. Låg jag kvar på femman och pressade ur de sista hundratalet varven, kom jag aldrig över 265 sådär. Om jag däremot lade i sexan segade sig den upp till 270 exakt. Lite märkligt eftersom effekten, enligt bromspappren, ökade ända upp till varvbryt. Den borde väl gått fortare på femman då, tycker jag?

Det här med spåret, jag menar liksom mellan 11:an och 12:an. I min bok driver man ut ända till kanten inför en kurva (inför 12:an alltså), men jag har kollat lite raceklipp på tuben och de håller sig som dig, ganska nära mitten. Det var därför jag undrade.

Hur mycket acceleration du har på olika växlar och när du ska växla kan du räkna ut med din vridkurva och utväxling. Enkelt uttryckt kan man säga att du ska växla när vridet (med hänsyn till utväxlingen) är högre på nästa växel än på nuvarande; http://www.datsuns.com/Tech/whentoshift.htm

Växlar du innan det så har du sämre acceleration på den nya växeln än den tidigare och vice versa. Fast gillar du inte matte kanske det inte är någon höjdare :)

Det där med spårval är ju lika mycket svart magi som vetenskap tycker jag. Jag hade också kollat på några filmer innan och såg att de inte gick ut hela vägen. Vad gäller att drifta ut i utgången i en kurva brukar jag bara göra det när jag kan ge mer gas genom att göra det. I det här fallet har man så pass hög fart i utgången att accelerationen inte är lika kraftig som i en vanlig kurva där man går ur den på tvåan. Banan är dessutom väldigt bred där så man behöver inte hela banbredden. Varför man inte går så brett in i nästa kurva kan ju bero på många saker. Banan är ju rätt bred i ingången och kurvan är bankad så man kan köra riktigt fort utan att behöva nyttja exakt hela banan. Jag kan inte riktigt förklara varför men jag tyckte inte jag behövde gå bredare in i kurvan för att hålla den fart jag ville. Kan bero på att jag inte körde snabbt nog helt enkelt :)

Ang. 996:an är jag inte så förvånad, de är ju inte riktigt några rakt-fram-raketer och många ägare har nog nostalgiskt stirrat sig blinda på filmer från race med Fogarty och det är ju inte riktigt samma sak som gathojarnas prestanda :)

Bland annat den här filmen kollade jag och med tanke på att han åker 12-13 sek snabbare än oss är hans spår bra nog för mig :)

Last edited:
...Det här med spåret, jag menar liksom mellan 11:an och 12:an. I min bok driver man ut ända till kanten inför en kurva (inför 12:an alltså), men jag har kollat lite raceklipp på tuben och de håller sig som dig, ganska nära mitten. Det var därför jag undrade.
Trådkap, men - Det finns en kurvtyp som man generellt sett, enligt skolboken för banåka, tar med två APEX och det är kurvor som "nyper" eller "krympande radie"-kurvor. Då får Du en "APEX " på väg in i kurvan, ofta under inbromsning, och en som vanligt i utgången, när kurvan öppnar sig. Anledningen är helt enkelt att det tar för lång tid att åka runt på yttern i väntan på att få svänga, i stället tar Du så rakt spår som möjligt mot svängpunkten.

Et tydligt exempel på detta är Kemora, kurvan före depårakan, kurvan vid 1.30 i denna film (om den inte startar där direkt): http://www.youtube.com/watch?v=S3Sol53a3ho#t=1m30s

Trådkap avslutat, tillbaka till Saltzburger ring.

Last edited:
Det där med spårval är ju lika mycket svart magi som vetenskap tycker jag. Jag hade också kollat på några filmer innan och såg att de inte gick ut hela vägen. Vad gäller att drifta ut i utgången i en kurva brukar jag bara göra det när jag kan ge mer gas genom att göra det. I det här fallet har man så pass hög fart i utgången att accelerationen inte är lika kraftig som i en vanlig kurva där man går ur den på tvåan. Banan är dessutom väldigt bred där så man behöver inte hela banbredden. Varför man inte går så brett in i nästa kurva kan ju bero på många saker. Banan är ju rätt bred i ingången och kurvan är bankad så man kan köra riktigt fort utan att behöva nyttja exakt hela banan. Jag kan inte riktigt förklara varför men jag tyckte inte jag behövde gå bredare in i kurvan för att hålla den fart jag ville. Kan bero på att jag inte körde snabbt nog helt enkelt :)

Ang. 996:an är jag inte så förvånad, de är ju inte riktigt några rakt-fram-raketer och många ägare har nog nostalgiskt stirrat sig blinda på filmer från race med Fogarty och det är ju inte riktigt samma sak som gathojarnas prestanda :)

Bland annat den här filmen kollade jag och med tanke på att han åker 12-13 sek snabbare än oss är hans spår bra nog för mig :)

Trådkap, men - Det finns en kurvtyp som man generellt sett, enligt skolboken för banåka, tar med två APEX och det är kurvor som "nyper" eller "krympande radie"-kurvor. Då får Du en "APEX " på väg in i kurvan, ofta under inbromsning, och en som vanligt i utgången, när kurvan öppnar sig. Anledningen är helt enkelt att det tar för lång tid att åka runt på yttern i väntan på att få svänga, i stället tar Du så rakt spår som möjligt mot svängpunkten.

Et tydligt exempel på detta är Kemora, kurvan före depårakan, kurvan vid 1.30 i denna film (om den inte startar där direkt):

Trådkap avslutat, tillbaka till Saltzburger ring.

Tack för era analyser av spåret!

DR-Zätare
Du har rätt, rakan efter kurva 12 är inte så lång att man tjänar något på att ta "omvägen" för att ta höjd och hämta fart.

Roffe
En annan "nypande" kurva jag kommer att tänka på är ingången till Torparn på Sviestad. Där tjänar man mycket på att hålla sig intill högerkanten i bromsningen, trots att det är en högerkurva. Också en dubbelapex, precis som du skriver. En i ingången/bromsningen, och en i utgången.

...En annan "nypande" kurva jag kommer att tänka på är ingången till Torparn på Sviestad. Där tjänar man mycket på att hålla sig intill högerkanten i bromsningen, trots att det är en högerkurva. Också en dubbelapex, precis som du skriver. En i ingången/bromsningen, och en i utgången.
Precis, torparn är ett annat skolexempel på nypande eller krympande radie-kurvor - förekommer flitigt på t ex gocartbanor. anledningen till att man särskiljer på "dubbelapex" och "krympande radie" är, om jag förstått det rätt, att dubbelapex ofta är två separata kurvor med en lite raka eller i vart fall parti med en större radie däremellan medan den krympande radiekurvan har en konsekvent minskande radie ändå till dess att den öppnar sig igen. Men tekniken blir densamma, två inre tangeringspunkter i bägge fallen :)

Jag har aldrig riktigt listat ut hur man gör med 180-gradare, ibland verkar man ta de som en dubbelapex, ibland som enkel apex och i vissa fall som allt möjligt annat.

På Brno finns tre 180 gradare där första kurvan går man in tidigt men håller sig 1-2 meter utanför apex nästan hela vägen runt innan man tangerar mot slutet och sedan ger gas, nästa 180-gradare inne i stadiumsektionen tar man som en dubbelapex och den sista som ligger längst nere innan man vänder tillbaka tar man som en enkelapex där man håller innerspåret nästan hela vägen.

Det verkar ha något med storleken att göra också, mindre kurvor verkar man oftare ta som dubbelapex så man kan bromsa sig till första, glida ut lite, komma tillbaka in och ge gas från det andra. Det kanske inte lönar sig i de större kurvorna och därför håller man ett jämnare spår invid kanten.

Vid 17 sek kommer första kurvan (där CRT-hojen tar ett annat spår), vid 1.03 den andra och vid 1.30 den sista men som de tar helt annorlunda, de verkar ta den som en vanlig kurva med sent apex för att få fart på efterföljande raka.

Som sagt, spårval verkar vara en svart magi.

Last edited:
Precis, torparn är ett annat skolexempel på nypande eller krympande radie-kurvor - förekommer flitigt på t ex gocartbanor. anledningen till att man särskiljer på "dubbelapex" och "krympande radie" är, om jag förstått det rätt, att dubbelapex ofta är två separata kurvor med en lite raka eller i vart fall parti med en större radie däremellan medan den krympande radiekurvan har en konsekvent minskande radie ändå till dess att den öppnar sig igen. Men tekniken blir densamma, två inre tangeringspunkter i bägge fallen :)

Vilken kurva är torparn? Jag har bara kört där en gång och för länge sedan så minnet börjar svika mig :)

Vilken kurva är torparn? Jag har bara kört där en gång och för länge sedan så minnet börjar svika mig :)

Nazurro visar ett bra spårval i denna post: http://www.sporthoj.com/forum/showt...rn-Sviestad!&p=2680404&viewfull=1#post2680404 Som Du kan läsa kring kommentarerna i tråden vill vissa att man ska ligga ännu högre upp mot vänster vid ingången, sensmoralen kanske ändå är konstant lutning och så rakt in som möjligt mot "svängen".

Vad gäller banor generellt får man komma ihåg att de designats, ritats och byggts för att lura oss förare, helst ändå upp på läktaren :) Det innebär att ju snabbare man blir, desto mer knepigheter upptäcker vi och tvingas ta ställning till. Jag är inte på något vis snabbast i stan men har kört på rätt många nya banor och förväntas hålla ett hyfsat tempo redan från första varvet, brukar i vart fall försöka kika på en banskiss och ta ut ett spår innan jag kikar på filmer. Riktigt bra är det ju om man får möjlighet att promenera ett varv och få en känsla för lutningar, det är jag tyvärr generellt sett för lat för att göra.

Min enkla minnesregel:
- Krympande radie: två apex, en ofta under broms för så rakt spår som möjligt mot svängpunkten.
- Dubbelapex: två apex, en kurva, raka eller större radie följt av ytterligare en kurva.
- Konstant eller ökande radie: en, ofta sen, apex, kurvan har konstant radie eller är snävast i ingången.
- positiv bankning, d v s lutar in emot apex: mycket nära kurvans insida för så kort färdsträcka som möjligt, liten apexträff nära utgången.
- negativ bankning, d v s lutningen faller från apex: sen svängpkt, en apex nära utgången.

Brukar funka hyfsat som utgångspunkt för mig i alla fall:)

Men visst är det lite av en svartkonst om man börjar ägna sig åt de snabbaste förarnas spår, i de hastigheterna ter sig banan rätt annorlunda ut. Därför brukar jag koncentrera mig på de som kanske är 3-5s snabbare per varv när jag letar uppslag:) Det brukar alltid vara spännande och en källa till samtal under ditresan att dela ut en banskiss inom kompisgänget innan man kör en ny bana och be alla ge förslag på sina spår- och växelval :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...