Nazurro visar ett bra spårval i denna post: http://www.sporthoj.com/forum/showt...rn-Sviestad!&p=2680404&viewfull=1#post2680404 Som Du kan läsa kring kommentarerna i tråden vill vissa att man ska ligga ännu högre upp mot vänster vid ingången, sensmoralen kanske ändå är konstant lutning och så rakt in som möjligt mot "svängen".
Vad gäller banor generellt får man komma ihåg att de designats, ritats och byggts för att lura oss förare, helst ändå upp på läktarenDet innebär att ju snabbare man blir, desto mer knepigheter upptäcker vi och tvingas ta ställning till. Jag är inte på något vis snabbast i stan men har kört på rätt många nya banor och förväntas hålla ett hyfsat tempo redan från första varvet, brukar i vart fall försöka kika på en banskiss och ta ut ett spår innan jag kikar på filmer. Riktigt bra är det ju om man får möjlighet att promenera ett varv och få en känsla för lutningar, det är jag tyvärr generellt sett för lat för att göra.
Min enkla minnesregel:
- Krympande radie: två apex, en ofta under broms för så rakt spår som möjligt mot svängpunkten.
- Dubbelapex: två apex, en kurva, raka eller större radie följt av ytterligare en kurva.
- Konstant eller ökande radie: en, ofta sen, apex, kurvan har konstant radie eller är snävast i ingången.
- positiv bankning, d v s lutar in emot apex: mycket nära kurvans insida för så kort färdsträcka som möjligt, liten apexträff nära utgången.
- negativ bankning, d v s lutningen faller från apex: sen svängpkt, en apex nära utgången.
Brukar funka hyfsat som utgångspunkt för mig i alla fall
Men visst är det lite av en svartkonst om man börjar ägna sig åt de snabbaste förarnas spår, i de hastigheterna ter sig banan rätt annorlunda ut. Därför brukar jag koncentrera mig på de som kanske är 3-5s snabbare per varv när jag letar uppslagDet brukar alltid vara spännande och en källa till samtal under ditresan att dela ut en banskiss inom kompisgänget innan man kör en ny bana och be alla ge förslag på sina spår- och växelval
![]()
Banskiss tycker jag är kanon, framförallt när man kört ett eller ett par pass. Man ser mycket tydligare vilken radie kurvorna har, vilka som är mer eller mindre än 90 grader osv. så ibland är det enklare att se vart man kan ladda på och vart man ska hålla igen lite än när man faktiskt befinner sig i kurvan.
När jag tänker efter så påminner Torparn om första kurvan på Brno, kanske inte genom formen på en karta utan mer genom formen hur man tar kurvan för att komma ut så rakt som möjligt på efterföljande raka med en liten knick. Det blir egentligen en lång kurva med konstant radie som sedan nyper till på slutet där man tangerar apex för att komma ut med hyfsat rakt spår genom efterföljande knick, man vill inte behöva slå av på gasen där om man inte vill bli omkörd. Nu är ju Brno lite bredare än Sviestad så man kan inte ligga i ytterspår utan hamnar någon eller några meter utanför innerkant nästan hela kurvan genom. Det är väl så att man kan bara hålla konstant (hög) hastighet på en hoj om man håller en konstant svängradie, gasar man så driftar man ut, saktar man in så kommer man in mot innerkant.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/Brno_(formerly_Masarykův_okruh).svg
Last edited: