Bana vs. gata?

Bana eller gata?


  • Antal röstningar
    0
Blev gatalternativ för mig, trots allt så sätter jag mest mil på gatan per år, även om jag gillar att köra bana mera, men tillfällena skulle bli för få, även om man räknar in crosstillfällena så är ändå gatåkat som har mest tillgänglighet för mig.

Nu börjar man allt mer dock se det mer som en social tillställning, en möjlighet träffa likasinnade vänner så även om det inte blir så mycket gatåka vissa av ggr, så att träffas ta en fika och surra tillsammans..jag tror alla förstår:) Jag skulle sakna det för mycket!
 
Gata, än så länge så har jag inte råd att åka så mycket jag skulle vilja på bana, men förhoppningsvis kan man göra det i framtiden!
Kan tillägga att jag nöjesåkt kanske 5-6 gånger sen jag besökte banan för första gången i somras, man tappar ju helt klart suget på att åka gata när man vet hur roligt oh säkert det är på banan.
 
Verkar vara en av få som verkligen har läst första inlägget.

OM jag var tvungen att välja ett alternativ så är svaret bana. Med motiveringen att det skulle vara det billigaste (och säkraste) sättet att fortsätta utöva min sporthojs-hobby.

Jag gillar absolut att ta en fikarunda med polarna eller dra några snabba repor på favoritvägen men tycker väl att en sporthoj med svindyr försäkring är lite overkill om man enbart skulle köra gata.
 
Verkar vara en av få som verkligen har läst första inlägget.
?

OM jag var tvungen att välja ett alternativ så är svaret bana. Med motiveringen att det skulle vara det billigaste (och säkraste) sättet att fortsätta utöva min sporthojs-hobby.

Jag gillar absolut att ta en fikarunda med polarna eller dra några snabba repor på favoritvägen men tycker väl att en sporthoj med svindyr försäkring är lite overkill om man enbart skulle köra gata.

En ny R1a kostar väl i försäkring per månad ungefär vad en bandag kostar?

Att det skulle vara billigare att köra bana har jag svårt att få ihop
 
Bana!

Min R6a e fan i mig inte gjord för gata! Den e skapad för att köras för fullt ( så mycket jag kan vill säga) Och jag fulkomligen älskar det. Sedan att göra det tillsammans med andra som kör åt samma hål o oftast såå mycket fortare e meningen med livet. Tim
 
Bana, för jag gillar att köra sporthoj och det är bara där jag kan använda den till det den är byggd för.

Att köra sporthoj enbart på gata är som att få en Ferrari i händerna och kommentaren "Gör vad du vill, tyvärr är den strypt till 100 km/h"
 
Last edited:
svårt val då bana är alldeles för roligt men valet hamnade på gata med motiveringen att jag vill kunna ta hojen och dra ut när jag känner för det och inte alltid behöva ta mig till en bana samt att det är underbart roligt att dra ut på en runda tillsammans med trevligt sällskap osv :)
 
Gata, helt klart, man kommer dit man e påväg istället för att bara åka runt runt och aldrig komma fram dit man från första början skulle :P, dessutom har man råd att äta biff istället för bara nudlar
 
Gata av en enda orsak.
Mitt liv är att köra motorcykel. Det livet startade på gatan, och trots över 40 dagar på olika banor i år så visst det är jävligt kul.

Men livet med hoj sker varje vardag. Inte bara på bana.
 
Bana.

Det är skillnad på att köra hoj och åka hoj.

Ligger nog mycket i det!

Tidigare år har det bara varit gatåka, i år var första gången på bana och inför kommande säsong blir det troligtvis bara bana

Det är väl som med allt annat, väldigt individuellt hur man resonerar kring det där..

Gatåka med allt som hör till som umgänget, nya vägar, nya resmål och spontaniteten är ju svårslaget.. men för min egen del som har dåligt med spärrar innanför pannbenet och gärna ligger längst fram i ledet alt. kör mer på 1 hjul än 2 i den mån det går så är förmodligen det smartaste valet bankörning... Än så länge hamnar min röst på GATA, men det kanske ändrar sig efter nästa säsong.

Kul tråd att följa för en som står mitt i valet just nu!
 
Bana, för jag gillar att köra sporthoj och det är bara där jag kan använda den till det den är byggd för.

Att köra sporthoj enbart på gata är som att få en Ferrari i händerna och kommentaren "Gör vad du vill, tyvärr är den strypt till 100 km/h"

Utveckla gärna det där.

Jag röstade gata. Åka hoj är mycket mer än bara körningen. Sen är det mer spännande att brassa på favoritvägen eller när man kommer på en helt ny rolig väg med bra asfalt och sköna kurvor.. Sen tycker jag synd om alla som stirrar sig blinda på diken och lyktstolpar finns så mycket mer att se. :rolleyes:

Tycker det var skitkul de få gångerna jag kört nån form av bana och hoppas det blir mer.
 
Kul med så många inlägg i tråden! :tummenupp

Nu är det som tur är inte så att man måste välja det ena eller andra i verkliga livet.

Men var jag tvungen skulle det bli bana. "Once you go black you cant go back..." :gnissla

Gatåkningen dog nästan helt för mig efter jag tog licensen. Det är mycket trevligare att hänga i depån och häckla kompisarna (och bli häcklad!) än att sitta och käka kanelbullar på ett fik nånstans.
 
Utveckla gärna det där.

Jag röstade gata. Åka hoj är mycket mer än bara körningen. Sen är det mer spännande att brassa på favoritvägen eller när man kommer på en helt ny rolig väg med bra asfalt och sköna kurvor.. Sen tycker jag synd om alla som stirrar sig blinda på diken och lyktstolpar finns så mycket mer att se. :rolleyes:

Tycker det var skitkul de få gångerna jag kört nån form av bana och hoppas det blir mer.
Kan absolut utveckla mitt resonemang.
En sporthoj är till 100% byggd för att prestera snabbaste möjliga varvtider på en RR bana. Effekt, chassie, sittställning och bromsar, allt är anpassat för detta.

Om man väljer att köpa en sån hoj för att köra enbart gata så väljer man ett riktigt dåligt alternativ eftersom det inte finns en sportmössa att man kan utnyttja och njuta av hojens prestanda. Till gatåkning finns det bättre alternativ än RR-hojar. Vad ska man med 180hk till om man bara skall köra en social tur och fika?

Notera att jag nu tagit ställning till TS fråga:
Bana vs. gata?
Om du var tvungen att välja endast det ena eller andra.
 
Om man väljer att köpa en sån hoj för att köra enbart gata så väljer man ett riktigt dåligt alternativ eftersom det inte finns en sportmössa att man kan utnyttja och njuta av hojens prestanda. T

Man kan utnyttja 30% och ändå njuta 100%, det behöver inte vara 100%-100%
 
Bana. Gata är skitläbbigt. Älgar, vita skåpbilar, bara som exempel alltså...
 
Måste jag välja så blir det gata utan snack.
Väljer man bana så blir det ju inte mycket hojåkande per säsong typ 10gånger varav det enligt Murphys lag lär regna på minst sju utav bandagarna.
 
Kan absolut utveckla mitt resonemang.
En sporthoj är till 100% byggd för att prestera snabbaste möjliga varvtider på en RR bana. Effekt, chassie, sittställning och bromsar, allt är anpassat för detta.

Om man väljer att köpa en sån hoj för att köra enbart gata så väljer man ett riktigt dåligt alternativ eftersom det inte finns en sportmössa att man kan utnyttja och njuta av hojens prestanda. Till gatåkning finns det bättre alternativ än RR-hojar. Vad ska man med 180hk till om man bara skall köra en social tur och fika?

Notera att jag nu tagit ställning till TS fråga:
Bana vs. gata?
Om du var tvungen att välja endast det ena eller andra.

Vet inte om jag håller med om att en modern japstüsen är 100% bananpassad, sen om det är en gathoj anpassad för bana eller tvärtom vet jag inte. Grunden är byggd för att kunna anpassas till räser. Visst är det på bana den kommer till sin absoluta rätt men tycker nog efter att ha bytt från 600cc till 1000cc att det visst finns ett värde i att ha 180 hästar på gata.. :yoparty
Sen pressar jag givetvis inte chassi, bromsar, däck, etc till max, det ligger en bra bit över min förmåga både på bana och gata såklart. :)
 
Kan absolut utveckla mitt resonemang.
En sporthoj är till 100% byggd för att prestera snabbaste möjliga varvtider på en RR bana. Effekt, chassie, sittställning och bromsar, allt är anpassat för detta.

Dom är väl byggda och anpassade för gata. Det är också av den anledningen som man uppdaterar fjädring och bromsar, fotpinnesatser mm. när man kör på bana.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top