Banåkning utan körkort? Går det?

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Går det att köra på bana i Sverige utan körkort? Som jag har förstått det så måste man antingen ha körkort eller 'race?'-licens och för att ta licensen måste man ha körvana. (Moment 22)

Mitt problem ligger i att jag välte samma kon två gånger på uppkörningen i förrgår och har således baara en chans på mig att slippa köra mellanhoj nästa säsong.
Men om det är så illa att man får dras med ett förbaskat mellankort nästa år måste jag sälja r6an då eller får jag använda den på bana någonstans?

Mvh
John

EDIT LÄS: Jag har inga planer på att köra utan körkort, utan att köra full effekt på ett mellankort ifall jag inte hinner ta kortet i år. Då jag inte är 24 nästa säsong.

Last edited:
Yepp det finns bankörningar där man får köra både utan kk eller licens.

Tror knappast ngn bryr sig om du har ett begränsat kort och kör ostrypt hoj.
Inga försäkringar gäller på banan iaf även om vissa vill påstå det.

gäller på smc kurser :fakta

Glömde en sak, hur är det med avställd hoj? För jag kommer nog inte lappa upp 900kr i månaden för trafikförsäkring om jag inte får köra den i trafik =)

Eller gör du det jävligt enkelt för dig, regga den som 25kw och bort med strypningen så är allt löst? Du "får" köra på både bana och gata, dessutom får du ibland vissa förmåner som billigare premie med tanke på strypningen.

Men fakta är att fsb inte behöver ersätta om de inte vill för så är lagen skriven ;)
Oavsett vad som står i försäkringsbrevet !

Men visst var naiva och tro att det gäller bara rakt av, jag vet motsatsen istället :)

Va! Vad är det försäkringsbolagen inte behöver ersätta enligt hur 'lagen' är skriven? :va
Jag har inte hört någon som har blivit nekad ersättning heller på en smc arrangerad körning.
Sen har jag bekanta som fått ersättning på hoj och skyddskläder efter krasch på privat-arrangerad körning på bana från bilsport o mc så visst kan försäkringen gälla ibland på bankörning. :7peta

Som att den är över 70kw så får jag inte köra den på ett a2 kort! Därav stryps den inte!

edit: a2 innebär att du får köra en hoj på 35kw om den inte härstammar får en hoj med mer än dubbelt alltså 70kw.

Last edited:
Som att den är över 70kw så får jag inte köra den på ett a2 kort! Därav stryps den inte!

edit: a2 innebär att du får köra en hoj på 35kw om den inte härstammar får en hoj med mer än dubbelt alltså 70kw.
källa?
jag får köra 25kw från 72

i stand corrected
(2013)1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten

källa?
jag får köra 25kw från 72

i stand corrected
(2013)1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...or-och-svar-om-nya-regler-for-A-behorigheter/

Bästa av allt är ju om jag klarar uppkörningen nästa gång så man slipper a2kort! :banana

Självklart så går det! Nämn bara inte att du inte har körkort och kommer du in rullandes igenom grindarna så är det ingen som misstänker att du inte har kk :)

Självklart så går det! Nämn bara inte att du inte har körkort och kommer du in rullandes igenom grindarna så är det ingen som misstänker att du inte har kk :)

Eller så gör man som vanligt folk och skaffar sig en licens..?
Eftersom att TS tydligen inte har körvana så känns det ju riktigt korkat att "smyga" sig in på en bankörning när man uppenbarligen inte har på banan att göra...

Eftersom att TS tydligen inte har körvana så känns det ju riktigt korkat att "smyga" sig in på en bankörning när man uppenbarligen inte har på banan att göra...

ehh.. :brinnerup Är det bara proffsen som är på banan? Man är väl där för att lära sig? :smasha:hej

Händer att dom kollar, inte allt för ovanligt. Eller ja i dagsläget har jag faktiskt ingen aning utan lever kvar i dåtiden lite;)
Banan är en förlåtande plats för vissa som irrar omkring. Fast du har en poäng, klarar man inte av en licens så får man nog inte mycket ut av banan heller, skulle tippa på att en parkeringsplats ger samma resultat...

Ta tag i problemet istället?
Lär dig manöverproven, dom ska bara sitta!
Att komma till uppkörningen och inte riktigt behärska alla momenten är som bäddat för en kugg, nöt, nöt, NÖT tills dom sitter!
Ta helst med en polare som kan som kan skrika åt dig när du stirrar på framdäcket i lågfartsdelen...
Och se till att ha en hoj som du kan klara det med, är det för svårt med en RR, men byt eller hyr en hojj som du kan fixa det på..:fyllisar

Kommer självklart ha körkort innan jag ger mig på bankörning, utan körkort menar jag utan körkort för den effekten.

Var högfarten kag kuggade, ingen aning vad som hände gick hur bra som helst både morgonen innan och dagen innan. Gissar på nerver. Kom in för fort första gången, andra försöket jag var för nervös.

Så problemet är snarare att få en tid för uppkörning som passar med körskolan.

Sen, man måste väll kunna vara nybörjare på bana med?

Rätt att försäkring gäller på kurser arrangerade av smc. I detta fallet spelar det dessvärre ingen roll, då du måste ha körkort för att köra en sådan kurs.

Rent lagligt så får man köra på inhägnat, låst område utan körkort. Behöver ju inte tvunget vara en motorbana. Kanske ett åkeri eller dylikt..

Rätt att försäkring gäller på kurser arrangerade av smc. I detta fallet spelar det dessvärre ingen roll, då du måste ha körkort för att köra en sådan kurs.
Dom flesta, är dock fullt möjligt att friskriva sej från detta från bolagsidan.
Rent lagligt så får man köra på inhägnat, låst område utan körkort. Behöver ju inte tvunget vara en motorbana. Kanske ett åkeri eller dylikt..
Inhägnat område är lagen i ett nötskal, räcker inte med 2m stängsel och bevakad/låst grind i ett fall, o i ett annat räcker det med en uppsiktsman på öppet område...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...