Banåkning utan körkort? Går det?

Men fakta är att fsb inte behöver ersätta om de inte vill för så är lagen skriven ;)
Oavsett vad som står i försäkringsbrevet !

Men visst var naiva och tro att det gäller bara rakt av, jag vet motsatsen istället :)

Och jag vet motsatsen också, gång efter gång :) Bilsport/mc, moderna försäkringar och Folksam bland annat.

Min försäkring, gäller enligt folksam på bankörning under förutsättning att det inte är tävling eller träning inför tävling.

Undrar också vad det är för lag som skulle säga att försäkringar bara gäller på allmän väg o_O, så de som fick en bil in i vardagsrummet som sladdat och kört över gräsmattan, skulle inte bilägarens försäkring täcka skador på huset då?

enkelt att slänga ur sig saker helt utan källhänvisning och sen formulera det som att man skulle vara dum om man inte håller med.

vad jag vet gäller trafikförsäkring ALLTID oavsett hur klantig du är eller var du kör med ditt trafikförsäkrade fordon

Undrar också vad det är för lag som skulle säga att försäkringar bara gäller på allmän väg o_O, så de som fick en bil in i vardagsrummet som sladdat och kört över gräsmattan, skulle inte bilägarens försäkring täcka skador på huset då?

enkelt att slänga ur sig saker helt utan källhänvisning och sen formulera det som att man skulle vara dum om man inte håller med.

vad jag vet gäller trafikförsäkring ALLTID oavsett hur klantig du är eller var du kör med ditt trafikförsäkrade fordon
Nej, den gäller i normalfallet INTE inne på inhägnat tävlingsområde.

I fallet med en bil som sladdar in i vardagsrummet genom en trädgård kan man anta att trädgården inte finns inne på en motorbana. Då gäller bilens trafikförsäkring.

Inte så svårt att googla fram.
Det är det här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm första paragrafen som man kan tolka lite olika beroende på typ av arrangemang.
OM man tolkar det som att inte trafikförsäkringen gäller skall detta gälla i stället: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM Om det till exempel körs oreggade hojar av körkortslösa förare så tycker jag det är rätt klart hur det skall tolkas.
/Stefan

Inte så svårt att googla fram.
Det är det här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm första paragrafen som man kan tolka lite olika beroende på typ av arrangemang.
OM man tolkar det som att inte trafikförsäkringen gäller skall detta gälla i stället: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM Om det till exempel körs oreggade hojar av körkortslösa förare så tycker jag det är rätt klart hur det skall tolkas.
/Stefan

Tolkar det som att det beror på vilken typ av bana och om det är kklassat som "inhägnat tävlingsområde". T.ex på kinnekulle ring brukar de kräva trafikförsäkring vid bandagar då den banan saknar giltlig banlicens eller nåt sådant.

men tack för infon :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...