Dr.Bike
Guest
Kan du ju säga med all rät Elwe.
Alla här vet nog inte att du är gammalt rr-proffs i den yttersta eliten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dr.Bike skrev:Kan du ju säga med all rät Elwe.
prova www.banåkning.nu med ååå absolut mäst prisvärt o mycket bantidDrPain skrev:Hej!
Är intresserad av att lära mig åka lite banan och i allmänhet få koll på hojen. Skulle vilja gå en kurs i början av nästa säsong, så att man kan åka "säkert" hela nästa säsong.
Det är jag är ute efter är något liknande det som www.mckursen.nu erbjuder, men tyvärr så kommer de förmodligen köra sin kurs på hösten.
Nu undrar jag om någon känner till någon kurs som går i vår, och som är i samma klass som den som www.mckursen.nu erbjuder.
Tack!
elwe skrev:Nja, jag menade egentligen inte att vara elak mot nån, men in my world så känns det lite konstigt att gå kurser i någonting som man måste lära sig själv.
elwe skrev:Ok, vissa saker är basic och det får ju vara det de lär ut, men ska man börja åka fort så måste man hitta sin egen stil ...
elwe skrev:Ingen blir bäst (eller ens bra) om han/hon åker som de flesta andra gör. Det gör ju liksom "alla" redan innan ... man måste hitta något eget som inte de andra har och det får man inte lära sig på kurser, utan man lär sig det själv the hard way.
elwe skrev:Beroende på varifrån man startar så lär man sig mer eller mindre på en kurs, men det låter alldeles för ofta som om man går en bankurs för att lära sig köra fort ... Sorry, så är det inte, men man kan lära sig de första trevande stegen.
Claus Diseth skrev:Jeg skal ikke være så norsk uhøflig at jeg spør deg om hvilke bankurs du har deltatt på. Men jeg kan love deg at de elevene som deltar på f.eks CSS sine kurs - og som ønsker å lære å kjøre fort - de gjør akkurat det.
claus
elwe skrev:Eftersom alla som gått din kurs inte blir världsmästare så kanske det ändå ligger något i vad jag säger?
Och det är ju just HÄR en utbildning MED praktik kommer in i bilden. Man får med sig en hel del matnyttigt att öva på efter bara en dags kurs. Övningar som man sedan själv måste se till att befästa. Eftersom det ofta är nytt beteendemönster som skall läras in krävs många tusen repetitioner innan de sitter i "ryggmärgen" och det hinns ju inte med på EN dag. Men bara vetskapen om VAD man skall öva på och HUR är ju en bra bit på vägen, eller hur!?elwe skrev:Man kan lära sig upp till en viss nivå, ...
elwe skrev:Jag förstår att detta är ditt levebröd och att du naturligtvis har jobbat på argument om varför alla borde gå 3-4 kurser per år.
elwe skrev:Därför måste man identifiera sina egna styrkor och svagheter och även om man får tips så lär man sig inte det på några timmar ...
Hei Göran! Takk for sist! Håper vi sees neste sesong også!Göran skrev:Hej Claus,
Tack för en trevlig stund på CSS kursen !
Jag är bara tvungen att visa hur mycket en instruktör (Claus) måste ta i för att hänga med sin adept![]()
Det krävs lite mer än att bara kunna köra fort när man ska lära ut ex broms- & kurvteknik.Avarage skrev:Tror du inte att DU, med så lång erfarenhet, skulle kunna lär tex. mig en del om tex. spårval på svenska rr-banor? Det tror nämligen jag!
AlexH skrev:Det krävs lite mer än att bara kunna köra fort när man ska lära ut ex broms- & kurvteknik.
Inte för att vara taskig men jag har en kompis som kört tillsammans med elwe ett par gånger och kör du (elwe) likandant som instruktör som du gjorde på landsväg så ser jag mig hellre om efter en annan instruktör.![]()
Jag tyckte du lyckades bra med båda i somras på Ring KnutstorpAvarage skrev:Att köra bra är en sak att förmedla det är en annan!
Göran skrev:Jag är bara tvungen att visa hur mycket en instruktör (Claus) måste ta i för att hänga med sin adept![]()
AlexH skrev:Jag tyckte du lyckades bra med båda i somras på Ring Knutstorp![]()
bromsa förstelwe skrev:Så man får lära sig BÅDE att svänga och bromsa på samma kurs?? Wow![]()
I den ordningen eller tvärtom? Eller kanske samtidigt? Inte dåligt ...
Del två ... lär man sig att växla och gasa då?
Tur man är gammal .. det var mycket enklare förr![]()
AlexH skrev:Det krävs lite mer än att bara kunna köra fort när man ska lära ut ex broms- & kurvteknik.
Inte för att vara taskig men jag har en kompis som kört tillsammans med elwe ett par gånger och kör du (elwe) likandant som instruktör som du gjorde på landsväg så ser jag mig hellre om efter en annan instruktör.![]()
TinaTjejen skrev:bromsa först
svänga sen
inte samtidigt
![]()
elwe skrev:Har det sagts så?![]()
elwe skrev:Har det sagts så?![]()
elwe skrev:Jo du Niklas ... det du säger är att beroende vem du frågar så får du olika svar![]()
Eftersom jag har mest erfarenheter av mig själv utgår jag från mina erfarenheter och min situation och visst fasen ska man bromsa i svängar ..
Det svåra är att lära sig hur mycket det tål under samtidigt nedlägg.
Man lär sig snabbast genom att konstatera vad det INTE tålDet har jag provat många ggr, men det är så att om du inte vet vad det inte tål, ja då vet du inte heller vad du i en viss situation har för marginal om du bestämmer dig för att göra en manöver.
Så varför är det som det är med att bromsa och svänga?
Jo, om du bromsar rakt fram så har du ca en halv handflata som är i kontakt med vägen. "Platten" som du kör på går snyggt in och ut ur radien som bildats från hjulcentrum och vinkelrätt mot hjulet har du ett antal linjer som alla har samma vinkelhastighet OCH samma radier.
När du lägger ner har du också ungefär en halv handflata, MEN, i den kontaktytan har alla punkter visserligen samma vinkelhastighet FAST olika radier till hjulcentrum!! Det gör att de går med olika hastighet! Man löser då ut friktionskoefficienten, till att börja med i kanterna, och det blir mindre rullfriktionsyta att lita till => man stannar lättare hjulet.
Har man mjukare däck så följer gummit med, dvs man får rull- istället för glid-friktion och kan bromsa hårdare under nedlägg. Det gummit som gått för fort, respektive för sakta, har inte börjat glida utan töjt sig och fjädrar tillbaka under resten av varvet som hjulet gör ...
Hmmm, det blev kanske lite överkurs, men det är den fysikaliska förklaringen till varför man kan bromsa hårdare in i svängarna med mjukare däck
![]()
Avarage skrev:Nu åter till dubbdäcksbyte på bilen!![]()
Over and out!
// Niklas
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |