Banåkning med instruktör i vår(2006)

Kan du ju säga med all rät Elwe.

Alla här vet nog inte att du är gammalt rr-proffs i den yttersta eliten.

Dr.Bike skrev:
Kan du ju säga med all rät Elwe.

Alla här vet nog inte att du är gammalt rr-proffs i den yttersta eliten.

:) Nja, jag menade egentligen inte att vara elak mot nån, men in my world så känns det lite konstigt att gå kurser i någonting som man måste lära sig själv. Ok, vissa saker är basic och det får ju vara det de lär ut, men ska man börja åka fort så måste man hitta sin egen stil ...
Ingen blir bäst (eller ens bra) om han/hon åker som de flesta andra gör. Det gör ju liksom "alla" redan innan ... man måste hitta något eget som inte de andra har och det får man inte lära sig på kurser, utan man lär sig det själv the hard way.
Beroende på varifrån man startar så lär man sig mer eller mindre på en kurs, men det låter alldeles för ofta som om man går en bankurs för att lära sig köra fort ... Sorry, så är det inte, men man kan lära sig de första trevande stegen.

banåkning

DrPain skrev:
Hej!

Är intresserad av att lära mig åka lite banan och i allmänhet få koll på hojen. Skulle vilja gå en kurs i början av nästa säsong, så att man kan åka "säkert" hela nästa säsong.

Det är jag är ute efter är något liknande det som www.mckursen.nu erbjuder, men tyvärr så kommer de förmodligen köra sin kurs på hösten.

Nu undrar jag om någon känner till någon kurs som går i vår, och som är i samma klass som den som www.mckursen.nu erbjuder.

Tack!
prova www.banåkning.nu med ååå absolut mäst prisvärt o mycket bantid :banana

elwe skrev:
:) Nja, jag menade egentligen inte att vara elak mot nån, men in my world så känns det lite konstigt att gå kurser i någonting som man måste lära sig själv.

I beg to differ, som det heter på norsk. På California Superbike School har vi i hovedsak to forskjellige typer elever: De som er raske - altså de som allerede har farten inne, men som har stagnert, de kommer ikke videre, eller crasher for mye. Og vi har de elevene som gjerne vil kjøre fort (eller fortere enn de allerede gjør), men som ikke får det til. Eller som av forskjellige årsaker ikke tør kjøre fort. Felles for begge de to typene studenter, er at om de stiller på kurs med en VILJE til å lære, så gjør de det. Og slipper altså å bruke en, to, tre, fire sesonger på å "läre sig själv" etter "prøv-og-feil-metoden" - som også har den uheldige bi-effekt at den kan bli fryktelig dyr.

elwe skrev:
Ok, vissa saker är basic och det får ju vara det de lär ut, men ska man börja åka fort så måste man hitta sin egen stil ...

Det der er en veldig utbredt oppfatning både i norsk og svensk roadracing, har jeg forstått. Jeg er uenig igjen. Du blir ikke verdensmester i RR ved å kjøre på følelse og intuisjon. RR er en millimetersport som handler om presisjon, om å forstå fysikken og de kreftene som påvirker en motorsykkel i fart. California Superbike School fikk sin siste verdensmester forrige helg, da Thomas Lüthi vant GP125. Vi har trent ham helt siden i fjor høst. Forrige sesong ble han nummer 25... Han sier selv at han verken hadde vært så rask som i år eller så stabil som i år, uten kunnskapen han har hentet fra våre kurs og fra våre trenere. Og når et kurs funker for en GP-fører, funker det også for alle wannabee's og for alle som bare ønsker å forbedre sin kjøreteknikk.

elwe skrev:
Ingen blir bäst (eller ens bra) om han/hon åker som de flesta andra gör. Det gör ju liksom "alla" redan innan ... man måste hitta något eget som inte de andra har och det får man inte lära sig på kurser, utan man lär sig det själv the hard way.

Igjen er jeg sterkt uenig. I alle andre sporter jobber toppidrettsutøvere tett med trenere og instruktører. Hvorfor i all verden skulle det være annerledes med roadracingførere? I tillegg er det jo en fryktelig sløsing både med tid og ressurser å skulle forsøke å finne opp kruttet på nytt, så lenge det er oppfunnet for veldig lenge siden. Eller sagt annerledes: Dersom vi motorsyklister tror at vi ikke kan lære noe av andre, stiller vi med et stort handicapp. Eller for å spørre direkte: Dersom en fersk fører spør deg om råd, så er alt du kan svare at "du må hitte din egen stil, lære the hard way"? Det er ikke spesielt presist, og det er ikke spesielt nyttig eller håndfast informasjon å gi en vitebegjærlig ung fører. Verden har kommet et godt stykke lenger enn det.

elwe skrev:
Beroende på varifrån man startar så lär man sig mer eller mindre på en kurs, men det låter alldeles för ofta som om man går en bankurs för att lära sig köra fort ... Sorry, så är det inte, men man kan lära sig de första trevande stegen.

Jeg skal ikke være så norsk uhøflig at jeg spør deg om hvilke bankurs du har deltatt på. Men jeg kan love deg at de elevene som deltar på f.eks CSS sine kurs - og som ønsker å lære å kjøre fort - de gjør akkurat det. Fordi de får presis informasjon, direkte tilbakemeldinger og en dybdeforståelse som hjelper dem til å håndtere sykkelen slik at de oppnår f.eks lavere rundetider.

Kunnskap er helt essensielt - også om man ønsker å kjøre fort på motorsykkel. I Norge har vi et ordtak som går slik: "Om du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært men ferdig". Og det er jo trist.
--
claus

Hej Claus,

Tack för en trevlig stund på CSS kursen !

Jag är bara tvungen att visa hur mycket en instruktör (Claus) måste ta i för att hänga med sin adept :tummenupp

Bifogat

• _DSC7529_1.JPG
    _DSC7529_1.JPG
    119.9 KB · Visningar: 155
Claus Diseth skrev:
Jeg skal ikke være så norsk uhøflig at jeg spør deg om hvilke bankurs du har deltatt på. Men jeg kan love deg at de elevene som deltar på f.eks CSS sine kurs - og som ønsker å lære å kjøre fort - de gjør akkurat det.
claus

Den frågan är vare sig ohövlig eller svårbesvarad :)
När jag började tävla i RoadRacing, 1969, fanns det inga kurser i Skandinavien öht. Alltså har jag aldrig gått några.
Eftersom jag började åka mc ca 1961, det var innan jag ens fick köra moppe på vägarna, kan man säga att jag har gått den långa vägen och inte nödvändigtvis den med högst verkningsgrad, men jag har under resans gång lärt mig att jag kunnat lära mig själv genom att göra en del egna misstag, lära av andras och framför allt vara uppmärksam.
Det är på gott och ont ... om någon säger till dig att det gör ont om man slår sig på tummen med en hammare så vet du om det. Men, om du verkligen slår dig på tummen så kommer du ihåg det för alltid.

Eftersom alla som gått din kurs inte blir världsmästare så kanske det ändå ligger något i vad jag säger?
Man kan lära sig upp till en viss nivå, men sedan kommer de unika egenskaperna hos varje individ in ...
Rossi, vad är hans hemlighet? Har han gått TVÅ kurser och de andra bara en?

Jag förstår att detta är ditt levebröd och att du naturligtvis har jobbat på argument om varför alla borde gå 3-4 kurser per år.
Det är ändå så att alla inte kör likadant, alla har inte samma förutsättningar att bli bra på inbromsningar, hastighetsbedömning, känslan var i vridmomentskurvan man har mest nyttig effekt, vilket spårval som ger bäst utgång på rakan två svängar bort, varför det inte alltid är den som bromsar senast som kommer fortast ur nästa böj, osv ...
Därför måste man identifiera sina egna styrkor och svagheter och även om man får tips så lär man sig inte det på några timmar ...

Du missförstod mig om du tror att jag sa att det är dumt att gå en bankurs, det är bara det att det sista får man lära sig själv efter bästa förmåga :)

Lycka till med bandagarna.

elwe skrev:
Eftersom alla som gått din kurs inte blir världsmästare så kanske det ändå ligger något i vad jag säger?

Har alla som går kurs målsättningen att ens försöka bli världsmästare?

elwe skrev:
Man kan lära sig upp till en viss nivå, ...
Och det är ju just HÄR en utbildning MED praktik kommer in i bilden. Man får med sig en hel del matnyttigt att öva på efter bara en dags kurs. Övningar som man sedan själv måste se till att befästa. Eftersom det ofta är nytt beteendemönster som skall läras in krävs många tusen repetitioner innan de sitter i "ryggmärgen" och det hinns ju inte med på EN dag. Men bara vetskapen om VAD man skall öva på och HUR är ju en bra bit på vägen, eller hur!? :tummenupp

elwe skrev:
Jag förstår att detta är ditt levebröd och att du naturligtvis har jobbat på argument om varför alla borde gå 3-4 kurser per år.

Anser du att det är fel med utbildning oavsett VEM som genomför den?
Tror du inte att DU, med så lång erfarenhet, skulle kunna lär tex. mig en del om tex. spårval på svenska rr-banor? Det tror nämligen jag!

Den informationen jag skulle kunna få av dig är jag sedan övertygad om att jag skulle kunna ha nytta av, om inte annat för att sänka mina usla tider. :tummenupp

Det är naturligtvis som så att de som har mest att vinna på en eller flera kurser/utbildningar är de med ingen eller bristfällig erfarenhet. Vilket i praktiken innebär att om majoriteten av allla oerfarna mc-förare genomför en eller flera utbildningar i tex. körteknik så ökar ju deras chanser att överleva ute i trafiken. Och det är ju bra!

elwe skrev:
Därför måste man identifiera sina egna styrkor och svagheter och även om man får tips så lär man sig inte det på några timmar ...

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, om man nu har målsättningen att bli snabbast vill säga. För alla oss andra kanske en utbildning/år eller två (om inte annat bara för att det är förb... kul) kan vara till nytta för liv och hälsa!

Lycka till med racingen! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Göran skrev:
Hej Claus,

Tack för en trevlig stund på CSS kursen !

Jag är bara tvungen att visa hur mycket en instruktör (Claus) måste ta i för att hänga med sin adept :tummenupp
Hei Göran! Takk for sist! Håper vi sees neste sesong også!
--
claus

Avarage skrev:
Tror du inte att DU, med så lång erfarenhet, skulle kunna lär tex. mig en del om tex. spårval på svenska rr-banor? Det tror nämligen jag!
Det krävs lite mer än att bara kunna köra fort när man ska lära ut ex broms- & kurvteknik.

Inte för att vara taskig men jag har en kompis som kört tillsammans med elwe ett par gånger och kör du (elwe) likandant som instruktör som du gjorde på landsväg så ser jag mig hellre om efter en annan instruktör. :rolleyes:

AlexH skrev:
Det krävs lite mer än att bara kunna köra fort när man ska lära ut ex broms- & kurvteknik.

Inte för att vara taskig men jag har en kompis som kört tillsammans med elwe ett par gånger och kör du (elwe) likandant som instruktör som du gjorde på landsväg så ser jag mig hellre om efter en annan instruktör. :rolleyes:

Vad jag menade var att en förare med mycket erfarenhet ofta KAN om han/hon verkligen vill komma med konkreta och praktiska tips som en deltagre kan omsätta till praktiskt handling. Men det krävs av den erfarne att han/hon då själv kan bryta ner sin körning, vilket kankse inte är alla förunnat med egen upplärning.

Att köra bra är en sak att förmedla det är en annan!

Mvh!
// Niklas

elwe skrev:
Så man får lära sig BÅDE att svänga och bromsa på samma kurs?? Wow :)

I den ordningen eller tvärtom? Eller kanske samtidigt? Inte dåligt ...

Del två ... lär man sig att växla och gasa då?

Tur man är gammal .. det var mycket enklare förr :hihi
bromsa först
svänga sen
inte samtidigt

:hihi

AlexH skrev:

Nu vet jag inte vilket sekel du talar om, men oavsett vilket så har jag aldrig utgett mig för att vara instruktör utan kör MIN hoj som JAG tycker är trevligt för stunden, lite beroende på mood :)
Om nån tycker det skulle vara något att ta efter så är det upp till denne, inget jag rår över ...

TinaTjejen skrev:
bromsa först
svänga sen
inte samtidigt

:hihi

Har det sagts så? :)

elwe skrev:
Har det sagts så? :)

Kan bara svara för egen del och då blir svaret både ja och nej!

I trafikskolan fick man, på 80-talet i alla fall, lära sig att bromsa först och svänga sedan. Men i modern tid :lol lärs ut, på kurser, att vid vissa tillfällen och för att uppnå att hålla bågen i balans och ostörd så mycket som möjligt bör man behålla broms på en bit in i böjen.

En teknik som är svår att lära in men som gör att gaffeln bibehåller (om man gör rätt) sitt komprimerade läge under längre tid och därmed blir hojen mindre ostabil (nervös framända).

Tekniken bygger på att man bibehåller broms samtidigt som man möter med gas för att succesivt släppa av på bromsen (vi talar om frambromsen bara) för att helt ha släppt frambromsen när trycket på framgaffeln är lika stort pga. belastningen i kurvan utan broms.

Att använda denna tekniken på landsväg där underlaget kan variera stort (ex. lösgrus) är väl tveksamt om det är lämpligt att alltid använda. Om inte annat kräver det goda förutsättningar (bra väggrepp).

Därav svaret ja/nej! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Jo du Niklas ... det du säger är att beroende vem du frågar så får du olika svar :)

Eftersom jag har mest erfarenheter av mig själv utgår jag från mina erfarenheter och min situation och visst fasen ska man bromsa i svängar ..
Det svåra är att lära sig hur mycket det tål under samtidigt nedlägg.
Man lär sig snabbast genom att konstatera vad det INTE tål :hihi Det har jag provat många ggr, men det är så att om du inte vet vad det inte tål, ja då vet du inte heller vad du i en viss situation har för marginal om du bestämmer dig för att göra en manöver.

Så varför är det som det är med att bromsa och svänga?
Jo, om du bromsar rakt fram så har du ca en halv handflata som är i kontakt med vägen. "Platten" som du kör på går snyggt in och ut ur radien som bildats från hjulcentrum och vinkelrätt mot hjulet har du ett antal linjer som alla har samma vinkelhastighet OCH samma radier.

När du lägger ner har du också ungefär en halv handflata, MEN, i den kontaktytan har alla punkter visserligen samma vinkelhastighet FAST olika radier till hjulcentrum!! Det gör att de går med olika hastighet! Man löser då ut friktionskoefficienten, till att börja med i kanterna, och det blir mindre rullfriktionsyta att lita till => man stannar lättare hjulet.

Har man mjukare däck så följer gummit med, dvs man får rull- istället för glid-friktion och kan bromsa hårdare under nedlägg. Det gummit som gått för fort, respektive för sakta, har inte börjat glida utan töjt sig och fjädrar tillbaka under resten av varvet som hjulet gör ...

Hmmm, det blev kanske lite överkurs, men det är den fysikaliska förklaringen till varför man kan bromsa hårdare in i svängarna med mjukare däck
:)

elwe skrev:
Jo du Niklas ... det du säger är att beroende vem du frågar så får du olika svar :)

Eftersom jag har mest erfarenheter av mig själv utgår jag från mina erfarenheter och min situation och visst fasen ska man bromsa i svängar ..
Det svåra är att lära sig hur mycket det tål under samtidigt nedlägg.
Man lär sig snabbast genom att konstatera vad det INTE tål :hihi Det har jag provat många ggr, men det är så att om du inte vet vad det inte tål, ja då vet du inte heller vad du i en viss situation har för marginal om du bestämmer dig för att göra en manöver.

Så varför är det som det är med att bromsa och svänga?
Jo, om du bromsar rakt fram så har du ca en halv handflata som är i kontakt med vägen. "Platten" som du kör på går snyggt in och ut ur radien som bildats från hjulcentrum och vinkelrätt mot hjulet har du ett antal linjer som alla har samma vinkelhastighet OCH samma radier.

När du lägger ner har du också ungefär en halv handflata, MEN, i den kontaktytan har alla punkter visserligen samma vinkelhastighet FAST olika radier till hjulcentrum!! Det gör att de går med olika hastighet! Man löser då ut friktionskoefficienten, till att börja med i kanterna, och det blir mindre rullfriktionsyta att lita till => man stannar lättare hjulet.

Har man mjukare däck så följer gummit med, dvs man får rull- istället för glid-friktion och kan bromsa hårdare under nedlägg. Det gummit som gått för fort, respektive för sakta, har inte börjat glida utan töjt sig och fjädrar tillbaka under resten av varvet som hjulet gör ...

Hmmm, det blev kanske lite överkurs, men det är den fysikaliska förklaringen till varför man kan bromsa hårdare in i svängarna med mjukare däck
:)

Kontentan av det du och jag har diskuterat är att man kan åt minstånde öka förståelsen bland hojåkare med hjälp av teori vilket underlättar inlärningen av praktiken.

Att sedan öva in koordinationsförmågan etc. är dock något vi var och en måste tampas med. Men om vi inte förstår vad som händer och VARFÖR vi kan/bör/skall göra si eller så. Ja, hur läraktiga blir vi då!?

När det gäller däcks uppbyggnad mm så är det en hel vetanskap vilket förklarar varför även de mest garvade rr-förare (ex. Rossi & Co) har experter med sig ut på tävlingarna. Så att gå in på detaljer om vilka däck som funkar bäst vid olika tillfällen och körstilar blir lätt överkurs för de flesta av oss, inkl. mig. Men är det igentligen intressant under en utbildning av majoriteten av hojåkarna!?

JAG tycker det är intressant för jag lär mig mer om vilka däck som passar mig vid olika tillfällen och jag lär mig hur jag skall resp. inte skall köra med dem. Ibland lyssnar man på dem med mer erfarenhet och lär av dem ibland måste man köra huvudet i väggen själv för att fatta :huvet Jag har använt båda inlärningssätten :D

Nåväl, nu spårade jag aningen ur eftersom diskussionen gällde bromsteknik och då i synnerhet bromsning innan och/eller i en kurva.

Val av bromsteknik påverkas ju i väldigt stor grad av yttre förutsättningarna så som väggrepp (blött, grus, torr asfalt, grusväg etc.) så frågan är väl mer vilka förutsättningar som gäller än vem man frågar!? Att sedan körtekniken/erfarenheten spelar roll är ju naturligtvis också en faktor som påverkar men även en väldigt erfaren förare väljer olika tekniker beroende på yttre faktorer. Fördelen han/hon har jämfört med en oerfaren är att den oerfarna kanske bara har EN bromsteknik att ta till (i bagaget) medan den erfarne har flera att välja mellan!

Nu åter till dubbdäcksbyte på bilen! :arsele

Over and out!
// Niklas

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT