elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
Avarage skrev:Val av bromsteknik påverkas ju i väldigt stor grad av yttre förutsättningarna så som väggrepp (blött, grus, torr asfalt, grusväg etc.) så frågan är väl mer vilka förutsättningar som gäller än vem man frågar!? Att sedan körtekniken/erfarenheten spelar roll är ju naturligtvis också en faktor som påverkar men även en väldigt erfaren förare väljer olika tekniker beroende på yttre faktorer. Fördelen han/hon har jämfört med en oerfaren är att den oerfarna kanske bara har EN bromsteknik att ta till (i bagaget) medan den erfarne har flera att välja mellan!
// Niklas
Nja .. som du själv säger så anpassar man sig till rådande omständigheter, men måste justera lite beroende på vindriktning/vindhastighet, temperatur, osv.
Vad många inte tänker på är att man kan använda ungefär samma bromspunkter på de flesta ställen, även i blött. Du kommer nämligen långsammare ur kurvorna och har inte samma hastighet in mot nästa böj som om det hade varit torrt. Är det en väldigt lång raka (typ som Imatra var) så ligger man på toppvarv ändå så måste man bromsa tidigare, men i Sverige är långa rakor inte så vanliga. Tyvärr har de förstört många banor med en massa onaturliga chikaner och liknande ... tråkigt .... snart blir det väl hastighetsbegränsning också ...
Annars, man kör som vanligt men anpassar sig till friktionskoefficienten. Det är inte "olika tekniker", bara en anpassning till omständigheterna
