Banåkning med instruktör i vår(2006)

Avarage skrev:
Val av bromsteknik påverkas ju i väldigt stor grad av yttre förutsättningarna så som väggrepp (blött, grus, torr asfalt, grusväg etc.) så frågan är väl mer vilka förutsättningar som gäller än vem man frågar!? Att sedan körtekniken/erfarenheten spelar roll är ju naturligtvis också en faktor som påverkar men även en väldigt erfaren förare väljer olika tekniker beroende på yttre faktorer. Fördelen han/hon har jämfört med en oerfaren är att den oerfarna kanske bara har EN bromsteknik att ta till (i bagaget) medan den erfarne har flera att välja mellan!

// Niklas

Nja .. som du själv säger så anpassar man sig till rådande omständigheter, men måste justera lite beroende på vindriktning/vindhastighet, temperatur, osv.
Vad många inte tänker på är att man kan använda ungefär samma bromspunkter på de flesta ställen, även i blött. Du kommer nämligen långsammare ur kurvorna och har inte samma hastighet in mot nästa böj som om det hade varit torrt. Är det en väldigt lång raka (typ som Imatra var) så ligger man på toppvarv ändå så måste man bromsa tidigare, men i Sverige är långa rakor inte så vanliga. Tyvärr har de förstört många banor med en massa onaturliga chikaner och liknande ... tråkigt .... snart blir det väl hastighetsbegränsning också ...
Annars, man kör som vanligt men anpassar sig till friktionskoefficienten. Det är inte "olika tekniker", bara en anpassning till omständigheterna :)
 
elwe skrev:
Nja .. som du själv säger så anpassar man sig till rådande omständigheter, men måste justera lite beroende på vindriktning/vindhastighet, temperatur, osv.
Vad många inte tänker på är att man kan använda ungefär samma bromspunkter på de flesta ställen, även i blött. Du kommer nämligen långsammare ur kurvorna och har inte samma hastighet in mot nästa böj som om det hade varit torrt. Är det en väldigt lång raka (typ som Imatra var) så ligger man på toppvarv ändå så måste man bromsa tidigare, men i Sverige är långa rakor inte så vanliga. Tyvärr har de förstört många banor med en massa onaturliga chikaner och liknande ... tråkigt .... snart blir det väl hastighetsbegränsning också ...
Annars, man kör som vanligt men anpassar sig till friktionskoefficienten. Det är inte "olika tekniker", bara en anpassning till omständigheterna :)

Kör du på samma sätt, tankesätt menar jag, på allmän landsväg som på bana? Jag tänker då bla. på "Du kommer nämligen långsammare ur kurvorna och har inte samma hastighet in mot nästa böj som om det hade varit torrt."?

Bromsar du dig alltid in i kurvor med frambromsen, även när du kör på grusväg?

Mvh!
// Niklas
 
Avarage skrev:
Kör du på samma sätt, tankesätt menar jag, på allmän landsväg som på bana? Jag tänker då bla. på "Du kommer nämligen långsammare ur kurvorna och har inte samma hastighet in mot nästa böj som om det hade varit torrt."?

Bromsar du dig alltid in i kurvor med frambromsen, även när du kör på grusväg?

Mvh!
// Niklas

Med en Ducce undviker man grusvägar. Hamnar man ändå på en så är det roligt att köra med uppställ, men grusväg, sväng och frambroms är ingen bra kombination om man har asfaltsdäck. Annars lärde jag mig en hel del genom att köra grusväg med clipon :) Resulterade visserligen i 10-12 vurpor per säsong -66 och -67, men det var lärorikt och karaktärsdanande.
När det gäller asfalt och landsväg så axxar man inte ut ur böjarna och håller stumt, man hittar sin rytm (som är olika från dag till dag)
Använder oftast bara motorbromsen när vi kör i grupp, fast får någon gång ibland justera ner hastigheten i böjen och gör det helst då med handbromsen.

Kör jag själv så yes, då bromsar jag ofta in i böjarna, men man bör ha koll på hur det ser ut med ev möte, grus, parkerade bärplockare, rådjur, mm. Man måste lägga in lite marginal för detta.
Det kan skita sig ändå, men nuförtiden kör man med mer marginal än man gjorde för 30 år sedan :)
 
elwe skrev:
Med en Ducce undviker man grusvägar. Hamnar man ändå på en så är det roligt att köra med uppställ, men grusväg, sväng och frambroms är ingen bra kombination om man har asfaltsdäck. Annars lärde jag mig en hel del genom att köra grusväg med clipon :) Resulterade visserligen i 10-12 vurpor per säsong -66 och -67, men det var lärorikt och karaktärsdanande.
När det gäller asfalt och landsväg så axxar man inte ut ur böjarna och håller stumt, man hittar sin rytm (som är olika från dag till dag)
Använder oftast bara motorbromsen när vi kör i grupp, fast får någon gång ibland justera ner hastigheten i böjen och gör det helst då med handbromsen.

Kör jag själv så yes, då bromsar jag ofta in i böjarna, men man bör ha koll på hur det ser ut med ev möte, grus, parkerade bärplockare, rådjur, mm. Man måste lägga in lite marginal för detta.
Det kan skita sig ändå, men nuförtiden kör man med mer marginal än man gjorde för 30 år sedan :)

Känner igen mig i delar av det du skriver, kanske inte just det om vurpor på mitten av 60-talet för då var jag bara en liten pöjk. :D Men att man använder olika bromstekniker beroende på omständigheterna, vilket var just det jag vara ute efter.

Träning, i alla dess former, är bra för hälsan och då tänker jag inte bara på konditionsträning/styrekträning utan mental träning samt det denna tråden handlar om. Nämligen körtekniksträning. Och i alla former av träning har man nytta av att få vägledning av dem som kan för att sedan träna upp sina färdigheter kanske på egen hand.

Med många mil i sadeln under varierande förutsättningar får man en viss färdighet. Man kan till och med bli väldigt duktig UTAN hjälp. Det finns väldigt många exempel på det inom motorsporten. Men det blir helt klart enklare att nå en viss nivå på sin körteknik om man får hjälp på traven! Och vad som är mest intressant är att våra unga mc-kollegor har bra mycket större chans att överleva den kritiska första tiden på plastraketerna som många rullar runt på.

Nu är det måndag igen och dags för en ny härlig arbetsvecka :arsele :D Och ingen hojkörning blir det på låång tid framöver, för jag har uppnått den aktningsvärda åldern som resulterar i bekvämlighet, tyvärr! :huvet

Får "torrbryta" lite och försöka tänka mig till körteknik fram tills vitsipporna slår ut igen! :hihi

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top