Banåkning med Bike-Events på Mantorp från Lördag och Söndag *modemkiller*

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...

På lördag den 3:e maj ordnade Bike-Events sin första allmänna bandag för alla sorters hojåkare på Mantorp Park. Dit kom allt från posers till racerknuttar.

Så här såg banan ut som det åktes på i både regn och solsken.
mantorp_banskiss.gif

http://www.motorevents.com/ (Mantorps hemsida)

Denna tråd bygger vidare på den som Jonne startat. (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7421) Eller så kan man säga att den kompleterar Jonnes tråd ;)

-----------------------------------------------------------------------------------

För mig började det hela med att packa upp hojen på släp och packa allt som man kan komma på och därefter åka till SpeedAbuser ute i skärgården för att plocka upp honom. Väl där möts man något man inte ser varje dag!

Framför mig står en RD 350 med RGV-kåpor. Precis som förut kanske ni tänker, men nu har den kåpor från RGV årsmodell 97 fram! Fina krashisar som är nymålade med burk.
1

Vi beger oss snabbt :rolleyes: iväg men hinner inte särskilt långt. Efter en bit på E4:an så stannar vi på McD. Fin tröja SpeedAbuser har på sig...
2

Därefter raka vägen till mantorp, väl framme klockan halv ett på natten slår vi läger på nån åker (parkering) precis utanför Mantorp park. Alla som åkt in till banan måste ha sett oss!
3

Nästan precis vid denna skylt bodde vi under två nätter och två dagar.
4

På lördagen varierade vädret från mulet och mkt fuktigt i luft och på mark till kraftigt regn. Här ses SpeedAbuser "toura" fram med endast en hand på styret.
5

SpeedAbuser in action. Det var ruskigt halt på banan (och speciellt för SpeedAbuser som hade helt nya däck och väldigt smala sådana)
6

Det dröjde verkligen inte länge föränn "han" var framme..."Olyckan, jag är olyckan...trallalalalalalalaaaaaaaaa". Speedabuser står vid kanten av banan, chockad efter en highsider i pariskurvan (se banskiss ovan!). Vad händer nu?
7

Jag som i depån märkt att SpeedAbuser inte passerat på ett tag förstår att nåt är galet. Jag springer till platsen där jag tror att han har vurpat (vilket visade sig vara rätt plats). Jag ser honom stå där vid kanten och helt plötsligt kommer en vit hoj och gör en "SpeedAbuser", precis på samma plats. Lyckades nästan få det hela på kort...
8

9

Följden av SpeedAbusers vurpa blev: en fotpinne som gick av, kontrolldosan på vänster sida för blinkers gick i bitar, skrapade kåpor och en ny upplevelse. Självförtroendet var precis detsamma som humöret efter vurpan, dvs på topp, vilket jag tycker är nämnvärt! :rock Killen gillar att vurpa, han skrattar döden rätt i ansiktet! :eek:
10

Fast...lite bekymrad ser han allt ut :rolleyes:
11

Orkar inte lägga upp fler bilder nu! Är nämnligen nylligen hemkommen, dock inte bortkommen, från en studentskiva så detta var allt jag orkade fixa, resten kommer senare "idag".... :crash

Mr.Jim skrev:
Har du inga bilder från Söndagen?
SKÄLVKLART!!! (jag var bara lite trött tjugo i fyra igår natt, så du får ursäkta mig).

Vi fortsätter där jag slutade.

Med något skrapad hoj, och smått lättad ger sig SpeedAbuser ut på banan igen! Allt är OK.
120

Dags för start i depån. Spänningen är olidlig, hur skall detta sluta?
12

Hojarna susar förbi på depårakan. Här ses Guldswartkawwa (igentligen Tuffgultriumph :rolleyes: ) förföljd av nåt moppefucko...
13

Helt plötsligt händer det som man inte tror kan hända...IGEN! SpeedAbuser klotar på slutet av depårakan då han försöker köra ifatt en RS 250 (se bild ovan). Ungefär hundra meter innan kurvan händer något (framhjulssläpp) och SpeedAbuser tillsammans med hoj glider resterande sträcka ut i gräset och lyckas precis missa hojen framför!
Det rödflaggas och skamkärran kommer och plockar upp Speedabuser och hojen med dess lösa delar för det obligatoriska "ärevarvet" inna de åker in i depån.
14

Nu gäller det att hålla i sig, det kränger i kurvorna...
15

Framme, nu börjar utrfågningen: "Hur gick det? Är allt OK? Vad gjorde du?..."
17

Resultatet av den ANDRA vurpan ser ni här...
18

...och här...
19

....och även här...(nice ass)
20

...ännu mer här....
21

Dagen gick fort trotts en timmas väntetid mellan varje åkning för den grupp man var i. När lugnet hade lagt sig över Mantorp Park gick vi ut på skattjakt på banan. Vi hittade kåpglas, kåpdelar och en bit av en fotpinne!
Här ses olycksplats nummer två!
22

Rundturen fortsatte. Bilden visar starkurvan som följs av parisen (se banskiss ovan)
23

Här är chikanen.
24

Efter chikanen kommer strippen!
25

Lördagen avslutades med hellmek av RD:n, tack till Pank som kom mitt i natten med bromsvätska som han lyckats få tag på. Bromsvätskebehållaren hade nämnligen gått sönder och vi i teamet försökte desperat att laga den!
26

Last edited:
Söndagen,Söndagen vi/jag vill ha bilder från Söndagen! Så man får se folk med lite mer nerlägg än 2,2grader!

/ Mr.J

Söndagen inleds med friska vindar och mulet väder. :gråta Men, mot eftermiddagen klarnade det upp och de sista timmarna var det soligt. Som tur var hade banan hunnit torka upp rejält under morgonen så den var nästan helt torr förutom på vissa små ställen.

Dagen börjar precis som lördagen med inskrivning och besiktning av hojar, därefter ställs hojar i den grupp de tillhör för att få sin klisterlapp på sig. Jag tyckte att grön grupp gick lite väl söligt (dock mkt pga regnet) på lördag så jag valde röd grupp till söndagen...vilket ifs kan ha berott på att det inte var på tal att åka i grön grupp och gul grupp var full :rolleyes:
27

Röd grupp, röd klisterlapp...
28

Jag på väg ut för första åket! Det var verkligen skillnad mellan röd grupp och grön kan jag säga...de första varven höll jag på att åka av banan flera gånger och fick hjärtat i halsgropen. På de sista varven i första omgången hade jag hittat tempor och min plats i gruppen (dvs längst bak).
29

Så här kunde det se ut när jag drog fram!
30

In i depån.
31

Italian Bikestore från Danmark var där på mantorp, men de satt hellre och snackade gojja i deras tält än att åka med deras fina hojar!!! Snyggt bygge!
32

Bakifrån. (är det inte lite tysk stil över den hojen?)
33

De åkte ingenting på lördag trotts uppsättningen regndäck, på söndagen åkte det några pass, knappt hälften skulle jag tro.
34

Dessa danskar, depån är tom förutom hos dem...millen åktes det dock med en del och en annan mille lyckades klota (eller om det var samma mille?).
49

Denna hoj, mkt fin måste jag tillägga, såg man däremot mkt oftare på banan! Fick höra att den bara gått några tiotal mil och att den höll på att köras in...finns det nåt bättre sätt att köra in den hojen på än full gas på bana?! SÅÅ rätt! :D
35

Här har vi en av de som frivilligt erbjöd sin hjälp och utrustning till låns för att meka ihop SpeedAbusers hoj! DonkeyShot i egen hög person (eller heter han inte Don Quixote?) På bild syns även den trogna Rosinante (om inte minnet sviker mig) som precis är som i riddarromanen, lite risig men trofast :rolleyes:
36

Här har vi Chrilles hoj som vad jag vet inte heter annat än "Chrilles hoj".
37

Här har vi dem, Don Quixote till vänster och Apan till höger tillsammans med hojarna ståendes i mektältet! (notera den gigantiska insexnyckeln som faktiskt inte är nån taskig kopia eller skämt, nån som kan hitta den?)
38

Här har vi den enda riktiga SM-killen (bortsett från nån som körde med en Duke) vars hoj jag kan garantera INTE höll sig inom tillåten ljudnivå...tror tomgången allena gjorde (o)ljud ifrån sig på över 100 dB!
39

Nåt moppefucko som bara var tvungen att köra om nästan alla i kurvorna! Vi drog faktiskt väldigt jämt på rakorna dock...
40

Här kommer jag i full fart! Inget knäskrap för mind del, hur kommer det sig? :D
41

Kanske detta är en av anledningarna till varför jag inte knäskrapade, det var ju över 1 cm kvar på däcket att åka på på kanterna! Bakdäcket var däremot använt ända ut till kanten! :rock Nånting annat som var konstigt var att trotts att banan går i högervarv så hade jag lutat hojen mer åt vänster enligt spåren på framdäcket!
42

Resultatet av den vingliga turen i början av dagen blev lite småskrapor på undersidan av kåpan då jag körde på curbsen.
43

I licensgruppen försökte några spara pengar och köra 2 på 1 hoj!
44

Chrille var på bettet, här i startkurvan med benen utståendes som en groda!
45

250 mot 1000. På rakan gick det inte särskilt fort, man fick "ta igen" i inbromsningarna! Min kurvteknik var inte så pass bra att jag med min lätta hoj kunde hålla ifrån, men det kommer, det kommer....
47

Här ser man täten i grön grupp. Pank kör på sin gixxer 750 på "3:a plats".
48

"Jag leder, jag leder!" Eller så håller jag på att bli omkörd/varvad! (vill poängtera att detta INTE var någon tävling....tur det)
50

Chrille igen, eller Grodan Boll som man också kan kalla honom (här ses likheterna väldigt tydligt)
51

Ojsan, moto slutet av dagen var det tydligen någon som tappade koncentrationen. Killen som står lutandes mot däcken har nyss varit med om denna banåknings värsta vurpa! Hojen var mest skrot efteråt! (kåpor och hoj ligger i och efter chikanen)
46

Här ser vi en av arrangörerna som körde i licensgruppen som tittar till förare och vrak. Skamkärra på ingång....(tror föraren fick sig en ganska rejäl törn, hoppas det slutade bra!)
52

Avslutar med en bild på mig själv igen!
53

Det var många bilder som det inte var särskilt bra kvalitet på (suddiga) men om det var någon som var där och och väldigt gjärna skulle vilja se sig själv på bild så kanske jag kan se vad jag kan göra åt saken!

Dagen efter (måndag) upptäcker man effekten av 2 dagars åkande: ont i röven, ont i ben, ont i fötter, en borttappad nyckel (som efter mkt bök hittades mellan sätet i bilen) , många hundralappar fattigare, ett minne för livet rikare och ett par utslitna skor. På skorna syns dock att det var fler högervarv än vänstervarv! (får dessutom lära mig att dra upp fötterna så de inte släpar i marken)

Bifogat

• 105_0569.jpg
    105_0569.jpg
    73.2 KB · Visningar: 298
Kul med bildtexter för oss som inte var där!! :tummenupp Riktigt rolig läsning och tittning!!

(Funderat att sätta tårna på fotpinnarna nästa gång?? :o Blir dyrt i längden det där... :D )

/FrökenW

Originally posted by Bodoe Lördagen avslutades med hellmek av RD:n, tack till Pank som kom mitt i natten med bromsvätska som han lyckats få tag på. Bromsvätskebehållaren hade nämnligen gått sönder och vi i teamet försökte desperat att laga den!
[/B]

vad gör man inte för en möjlighet att få se SpeedAbuser på banan ännu en dag!
:bow

klockrent när man kommer ner på kvällskvisten och se grabbarna sitta o mysa i regnet med en påse chips i bilen o fundera hur fan de ska lösa problemen!
:rock

hittade lite silicon på söndagen åxå, men konstaterade att med tanke på temperaturen skulle det endå aldrig hinna härda, iallafall inte innan helgen var slut.

när blir nästa bandag för er då?

och hittar du några fler (suddiga eller ej) bilder där jag lyckats fastna så kan du ju skicka ett PM.

ps. jag tror nog fan jag ligger två o inte trea på bilden jag e me på...
:1pajas

///Pank

Last edited:
Pank skrev:
ps. jag tror nog fan jag ligger två o inte trea på bilden jag e me på...
:1pajas

///Pank
Så instruktören i röd väst räknas inte?

Jag fick med dig även på denna bild!

Bifogat

• pank.jpg
    pank.jpg
    32.2 KB · Visningar: 250
Och en på Panks hoj, säljer du den får du byta namn, men för guds skull, gör det inte! :tummenupp

Bifogat

• pank2.jpg
    pank2.jpg
    73.6 KB · Visningar: 241
Bodoe skrev:
Och en på Panks hoj, säljer du den får du byta namn, men för guds skull, gör det inte! :tummenupp

nej, varför skulle jag,,,
varje kväll jag går och lägger mig för att sova i min lilla pappkartong vid sidan av motorvägen viskar jag för mig själv:
nudlar är gott,,,det ÄR kul att vara student...nudlar ÄR gott...det ÄR kul att vara student om och om igen tills jag somnar. vilket oftast sker 2 timmar efter jag stiger upp igen, (ja jag vet...monthy pyton ripp off) sedan ber jag självklart till CSN om mer pengar 3 gånger om dagen. (inget har hänt funderar på att testa med gud inför nästa säsong)

///Pank

Sista banåkningsbilden jag lägger upp blir denna, har inga fler som är värdiga att visa! Hojarna blir som suddiga bollar. Nästa gång vet jag hur jag ska ta bättre bilder från bättre vinklar med bättre precision. Extra minne till digitalkameran skall med samt att jag skall orka ladda batteriet. :rolleyes:

54

Grodan????? Apan får jag väl skylla mig själv men Grodan?????

I den här takten kommer jag ha fler öknamn än hår i röva innan sommaren är över.

:D

Tackar Bodoe, snyggt jobbat, man fick va med! :bow

Själv ger man tung respekt på en gång och lägger sig nr. 4 i täten grön grupp!!

Nästa gång hoppar jag oxå upp i ehhhumm ....röd grupp...:crash ... eller så äter jag en varmkorv och kör gul eller nått :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back