Banåkartråden

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...får se hur det blir med lyxkonsumtion a'la banåkning på den här lönen, varmvattenberedaren tyckte det var ett bra läge att kasta in handduken. :död

Det är nästan kul jämnt.
 

Guran_101

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
1995 Suzuki RMX 250,1987 Honda CBR 1000F
...får se hur det blir med lyxkonsumtion a'la banåkning på den här lönen, varmvattenberedaren tyckte det var ett bra läge att kasta in handduken. :död

Det är nästan kul jämnt.

Tänk positivt. nu tar det 20 år till nästa gång.:tummenupp
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jag tycker ni ska bocka av den 3juni nästa år, då kommer det att hända en bra grej i SMC Västmanland......

Och det blir knix på Sala Racing Park den:

2/5-6/6-4/7-1/8-5/9-3/10

Det blir en "kick of" den 31/3

Funktionäravrostning den 14/4 12,00-16,00

Den tredje juni får ni fundera på ett tag till, men fy fan vad bra det blir!!!!!!!
 
Last edited:

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Jag tycker ni ska bocka av den 3juni nästa år, då kommer det att hända en bra grej i SMC Västmanland......

Och det blir knix på Sala Racing Park den:

2/5-6/6-4/7-1/8-5/9-3/10

Det blir en "kick of" den 31/3

Funktionäravrostning den 14/4 12,00-16,00

Den tredje juni får ni fundera på ett tag till, men fy fan vad bra det blir!!!!!!!


Hint?!
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
Bandag Gelleråsen 3 Juli 2012

--------------------------------------------------------------------------------

Vi har bokat Tisdag 3 Juli på Gelleråsen.

Tid: 9-18

Antal grupper: 3 st OBS! Begränsat antal platser!

20 minuters pass

1000kr/ deltagare betalas på bankgiro: 675-4550 El ingår. Går bra att betala 500kr nu och 500kr innan sista februari.

Grupper för gatåkare och licensförare

På inbetalningen ska det framgå om du kör Gatgrupp eller licens och personnummer 6 siffror.

När ni betalt in skickar ni ett mail på mikael@sevaracing.se där ni anger ert personnummer igen (6siffror) och även:

Fullständigt namn

Telefonnummer

Om ni planerar att äta lunch på Pitstop

Ni får gärna fylla på med mer info. ex om det är första gången ni är där eller om ni vill ha lite extra hjälp under dagen. Givetvis går det även att säga till oss direkt på plats.

Eller om ni vill hyra depåbox.

För licensåkare kan vara intressant att veta. Dagen efter är det heldagskörning med KMF (Onsdagskörning)

Klart intressant!!!!
Lovar du kalas väder så betalar ja direkt:tummenupp.
Å så var det de med stadstillhörighet.....Eskilstuna:confused:.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Tor Berg
Den tredje juni kommer det att arrangeras en kurs i stötdämpning, det innebär att vi har ordnat tre experter på området som ska hjälpa oss att förstå hur man ställer in sin cykel så den passar för den som kör. Det kommer att gå till så att man kommer med sin egen hoj till Sala racing park, får en liten teoretisk utbildning för att reda ut begrepp som förspänning, returdämpning och liknande. Sedan går vi ut och får hjälp att grundinställa egen hoj, testköra på banan, justera, se vad som händer när man ändrar på något, och tanken är att man ska få en ökad förståelse för något dom flesta är rädda att rota i. Då kan man i framtiden använda den här kunskapen på ett säkert och bra sätt. Fördelen med den här kursen är att man faktiskt får prova och se vad som händer med cykeln med olika inställningar. Man kan kanske prova att ställa in för passagerare, få någon att åka bakpå några varv och se vad man kan göra för att fortfarande ha en cykel som inte blir konstig i köregenskaperna bara för att man skjutsar eller packar på lite utrustning. Kursen kommer att kosta lite, men man får mycket kunskap och mycket tid på banan för att testa inställningar. Jag tror det här blir en kurs man verkligen kan ha nytta av i framtiden, för jag tror många med mig är lite oroliga för att röra i sina dämpare av rädsla för att göra fel. Men räkna med ca 1200 kr för en hel dags utbildning med massa testning så är det nog inte så farlig kostnad.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Det låter som ett bra initativ Tor.

Men... 1200:- för att åka runt och prova fjädring på en gokartbana...

Inte för att vara allt för negativ men kurvhastigheterna är inte speciellt höga där, om man jämnför med gatan. Visst du lär ju känna skillnad mellan min och max på fjädringen och kanske ställa in rätt häng på hojjen om du inte är för tung. Skjutsa med passagerare lär man ju också märka av om man ändrar lite på fjädringen.

Hade nog hellre sett denna dag på en storbana istället o då kan vi nog dubbla priset.

Sedan kan jag ju säga att det finns alltid en plats på min bönpall för sportis när han vill eller vågar.. :cdevil

Sa du det ena får du avslöja det andra vilka är dom 3 fjädringsexperterna?.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Nu ska jag låta jätteseriös, jag vet bara att den ena kallas Lunkan, och han har med två duktiga killar, det är dom tre. Dom har anlitats av Smc tidigare med bra resultat.

jag tycker utan att vara dum att du kanske inte har förstått budskaper och syftet med den här utbildningen, det handlar inte om att optimera din egen hoj för bästa funktion i alla lägen. Däremot handlar det om att man ska lära sig vad som händer när man skruvar på dom olika komponenterna i stötdämpningen på sin hoj, när man förstår det, då kan man använda sin kunskap för att efterhand prova sig fram för att till slut få dom inställningar som fungerar för kombinationen förare/hoj.
Det är ju med det här som med baken, det som fungerar för dig kanske inte fungerar för mig fast man kör likadan hoj.

Vad det gäller priset, dom här gubbarna jobbar inte gratis, vi ska betala SRP för en hel dag, och vi ska ragga en massa funktionärer som måste vara med runt banan under dagen.

Sedan så fick jag mig en tankeställare av det du säger om storbana, det kanske vi skulle satsa på i ett senare skede, men då ska vi rikta den kursen mot sådana som du, diktig kille som kör fort. Och då behöver vi kanske få ut Öhlins gubbar för att hjälpa till.

Jo, vi har kontakter up i den firman.

Tackar för dina tankar, hoppas jag kunde klargöra lite syftet, sen får du gärna komma, ta med Kristin åxå.

Tor Berg
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bönplats på T-bag? Lite självbevarelsedrift har jag ännu kvar..;)¨

Säkert en rolig och lärorik dag pilla och ställa in, själv har jag aldrig haft det intresset, och en bra injusterad hoj som min känns, så vill jag inte pilla alls..Kan förstå om man kör å det ena hårt på bana dena dagen, å det andra packar på väskor, massa packning och passagerare för långknuff om man vill ha kunskapen och ändra/justera.

Har fått en hoj uppmätt och injusterad, dock så fanns inget att justera in för det var så optimalt det kunda vara på alla mätvärden och hojen jag har nu känns minst lika bra! .Öhlinsgrabbar på en smc bandag på gelleråsen med dåvarande hoj.

För alla som ändrar i tid och otid och "tror" sig veta vad man pysslar med så kan en sådan här dag vara oerhört värdefull och man bör ta tillfället vara med på en sådan dag, det var många hojar som Öhöinsgrabbarna fick justera då många mc förare hade tappat alla värden så de "nollade" och justerade in från början

Och är det en fin dag så vill man gärna komma och titta på detta :)
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Nu äre klart!.. Dököttet dyker också upp på Mike Andersson´s bandag 3 Juli 2012.

Hon kommer köra i lugn grupp, så ni som planerar att steka henne vet vilken grupp ni ska välja. ;) Men utvecklingskurvan har varit brant hittills och hon skyr nog inga medel för att ge igen. Så har ni kört förbi gäller det nog att ni drar på lite extra. För adrenalin+östrogen+WTF=!"jag#¤ska!"#krossa!"#!dina"#¤"#kulor!"#!"i!"#ett!"#!"#skruvstäd%¤#""! :D
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top