Ballaste sporthoj 1985?

Kirchhoff skrev:
CB 1100 är coola de också...det är något visst med gamla muskelhojar. Jag hade gärna behållt min, men med två hojar får farsan inte in bilen i sitt dubbelgarage! :rolleyes:
Jo de härmar ju de där gamlingarna nu, fast orginalen har ju obefintliga bromsar och cykeldäck i jämförelse, livet var farligare förr:lol

Å andra sidan framför man ju inte CBn på samma sätt som en modern hoj, den går ju dit den vill, att byta spår i en kurva kan man glömma.
 
Fanns bara en riktig sporthoj 1985, och det var Suzuki GSXR750! :yoparty :banana
 
Nä, en sådan motorcykel ska inte köras som en sporthoj. Den är absolut inte gjord för det. Men vridet...vilket vrid... Fast jag tycker att det går bra att köra sportig landsvägskörning med GSX:en utan att det känns farligt. Fast det kanske bara är jag som saknar rädsla? :kocko
 
Kirchhoff skrev:
Nä, en sådan motorcykel ska inte köras som en sporthoj. Den är absolut inte gjord för det. Men vridet...vilket vrid... Fast jag tycker att det går bra att köra sportig landsvägskörning med GSX:en utan att det känns farligt. Fast det kanske bara är jag som saknar rädsla? :kocko
hehe, Hondan har ju problemet att ramen käns som om den var gjord av gummi ibland:lol

Å andra sidan är hjulbasen på GSXen enorm så kvick kan man ju inte direkt kalla den.

Det upplevda vridet är ju högre än på en R1a iaf, men så är ju utväxlingen lägre med.
 
En RG500 om man mot all förmodan lyckas hitta en sitter heller inte på tvären. Håller man dem i originalskick så är de riktigt driftsäkra.

Lägger man lite drygt samma peng man köpte sin RG för på en massa stuff kan det se ut såhär:

/J
 

Bifogat

  • Sida4_l.JPG
    Sida4_l.JPG
    95 KB · Visningar: 146
Nu när vi är inne på ren mytbildning kan jag ju ta och nämna Suzuki XN85. Rent prestandamässigt inte den häftigaste, men chassimässigt riktigt lyckad.

Funkar bra på bana och stannar när man bromsar. Eller en GSX750ES, som är lite lättare men mycket vanligare. Det skulle ju vara billigt i inköp åxå....
 
RG500-Johannes skrev:
En RG500 om man mot all förmodan lyckas hitta en sitter heller inte på tvären. Håller man dem i originalskick så är de riktigt driftsäkra.

Lägger man lite drygt samma peng man köpte sin RG för på en massa stuff kan det se ut såhär:

/J
Hur har du lyckats inte skrapa i underkåpan?, de var ju kända för sin dåliga markfrigång mins jag.

Inte många sånna man sett, det gick en här ute med nåt trimkit för en himla massa år sen som det var bra tryck i, men nu var det länge sen jag såg en.
Såg dock 2 st rd500 i helgen.
 
Jåke skrev:
Nu när vi är inne på ren mytbildning kan jag ju ta och nämna Suzuki XN85. Rent prestandamässigt inte den häftigaste, men chassimässigt riktigt lyckad.

....
Det är en skum hoj, den heter som hästkraftantalet har jag för mig.
Turbohojarna kommer säkert bli lite av samlarmaskiner i framtiden liksom dessa GP500 kopior som fanns.
 
Jåke skrev:
Nu när vi är inne på ren mytbildning kan jag ju ta och nämna Suzuki XN85. Rent prestandamässigt inte den häftigaste, men chassimässigt riktigt lyckad.

Funkar bra på bana och stannar när man bromsar. Eller en GSX750ES, som är lite lättare men mycket vanligare. Det skulle ju vara billigt i inköp åxå....

Min första hoj var en XN85 ..... :tummenupp
Det var en udda rolig första cykel .....
Kunde bli spännande i kurvorna om man låg på fel vartal
och turbon började ladda :D

Jag körde 5000 mil på 4 år med den önskar att jag hade haft råd o behålla den
när jag bytte till ZZR:en ....

Funderar på att köpa en och renovera till orginal skick.
Hade problem med Krökarna som rostade sönder de var dubel mantlade p.g.a utseende skäl. det var sug rör inne i de grövre ytterrören för att få fart på avgaserna till Turbon.
 
TooL skrev:
det var sug rör inne i de grövre ytterrören för att få fart på avgaserna till Turbon.
Jupp, detsamma med röret in i turbon. Det inre brukar rosta & kollapsa på dem med följd att hojen blir tvärtrött.
Sålde min för tre år sedan ungefär, efter nästan 5000 mil....
En kul sak med dem är att de går jättebra att köra utan ljuddämpare bara man snickrar ihop en liten krök på slutet....

Men det hör ju inte hit.
 
GPZ600R!! (se avataren)

Om man inte vill ha tvåtakt, bra & stadigt chassi, driftsäker än idag och lättare att hitta än RD500

Jag vill ha en CB500Four..oxå.
 
TreoKwak skrev:
GPZ600R!! (se avataren)

Om man inte vill ha tvåtakt, bra & stadigt chassi, driftsäker än idag och lättare att hitta än RD500

.
jo men ack så trist i jämförelse om man idag ser på det hela ur ett nostalgiskt tänkande:lol
Varför en cb500 four föresten?
 
gsxr 750 kom 85. det var den FÖRSTA sporthojen. alltså, det finns inga konurenter om du vill ha sporthoj.
 
KalleNorton skrev:
gsxr 750 kom 85. det var den FÖRSTA sporthojen. alltså, det finns inga konurenter om du vill ha sporthoj.
Vad är en sporthoj då?
Svårt att säga vad som var först, bland japsarna är det väl cb1100R som kom i början av 80-talet.
Men menar man konceptet med aluram. låg vikt o sånt som finns idag är nog gsxr750 först.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top