Balla/konstiga/värdelösa fordon.

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
En sådan skulle jag vilja bygga fast lättare, som en liten gocart med hoj eller skotermotor i. Borde ju inte vara så svårt och fasen vad man skulle flyga fram över snö och vatten!

En sådan klipper dom vass med i sjöarna häromkring, en nybyggd alltså.

Pontonerna funkar dock bäst i sidleses på fastare material.

Den är är kul. En sådan vill jag ha!

[YOUTUBE-ID]dJfSS0ZXYdo[/YOUTUBE-ID]

Finns flera olika skogsmaskiner med ben:
walking_macine.jpg

Men den här är nog konstigast:
skogskliv250_45636a.jpg

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article555921.ece

Sen råkade jag hitta denna flytande lastbil på Maskinisten.se
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=14601
2089_dsc00915_1.jpg

2089_dsc00916_1.jpg

2089_dsc00929_1.jpg

Jag vet! :) Dom kör ju den i Sverige (Stockholm?) men jag har inte hört så mycket om den.
Jag har då aldrig sett den, och jag rör mig en hel del i stockholmstrafiken. Hur länge har den funnits tro? Om den där ska göra nytta så borde man sett den i beredskap vid påfarter när det är rusningstrafik.

men annars är den ju bra för goldwingägarna som vill ta med sig bilen på mc-semestern. :-)

Man får hoppas att "släpet" har bromsar. kan gå illa om man vill stanna hastigt med den där.

Last edited:
Jag har då aldrig sett den, och jag rör mig en hel del i stockholmstrafiken. Hur länge har den funnits tro? Om den där ska göra nytta så borde man sett den i beredskap vid påfarter när det är rusningstrafik.

men annars är den ju bra för goldwingägarna som vill ta med sig bilen på mc-semestern. :-)

Vad jag vet så har uppfinnarna fört en hittills fruktlös kamp att få den godkänd i Sverige. Vet inte om de har fått den godkänd annorstädes.
Det har iaf varit TV-program om projektet.

En kritik från myndigheter var just bromsfrågan. Men om jag minns rätt åtegick då uppfinnarna till ritbordet varefter bromsar infördes på dollyn. Vet dock inte vad som hände sedan.

Känns lite kluvet. uppfinningen är ju genial vid proppar i tätt trafikerade städer. Samtidigt kan jag förstå arbetsmiljöaspekten. Det torde krävas en entusiastisk och skillad förare.

Jag menar, tänk bara på alla krav och regler för arbetsmiljö och skydd som gäller för oss med vanliga dönicke-jobb. I ett germansk samhälle som vårt torde ju en sån där farkost behöva omgärdas med en massa restriktioner gällande de för årstiderna förekommande väglagen etc.

Det känns inte som att Sverige skulle bli först ut direkt. Möjligtvis i ett latinskt eller asiatiskt samhälle.

Men ngn kanske vet mer om hur det gick sedan?

Last edited:
HAHA. Filmklippet heter "Japanese Towtrucks". Det där är faktiskt en svensk uppfinning. Filmad i Sverige dessutom.

Jag tror det är lite skämtsamt från inläggaren, att det är en Honda hoj.
YT-Inläggaren skriver ju att det är en svensk uppfinning.

Läste för några år sedan om dom här, tror dom skulle användas i Japan eller Kina.

Edit: Hittade en bild, filnamnet säger Japan iallafall.

Bifogat

• japanese-tow-cycle-4.jpg
    japanese-tow-cycle-4.jpg
    36.3 KB · Visningar: 80
Last edited:
Jag tror det är lite skämtsamt från inläggaren, att det är en Honda hoj.
YT-Inläggaren skriver ju att det är en svensk uppfinning.

Aha. Jag läste varken på YT eller vidare i denna tråd innan jag kommenterade. En polare till mig var inblandad i det där, och enligt honom skall två st rulla i Sthlmstrafiken (2007)

Under rubriken " Balla/konstiga/värdelösa fordon" skulle jag vilja inkludera samtliga elbilar som finns på marknaden i dag, dom uppfyller nämligen samtliga, alla villkor.

Balla: Såväl Teslan som G-wiz är ju balla, fast på olika sätt.
Konstiga: Såväl Teslan som G-wiz får väl anses som konstiga
Värdelösa: Ja, om man ställer dom krav man normalt kan göra på bensindrivna bilar.

Jag skulle ändå gärna vilja ha en, som leksak/ploj/busfordon.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti