Balansering eller inte

Jag balanserade om mina hjul efter en masinbalansering, jag använde helt enkelt biltemas balanserings grejor, det gick åt 15 gram bak och 5 gram fram och jag har aldrig kört en hoj som varit så vibrationsfri tidigare, statisk balansering byger ju på naturlagar medan en maskin inte fungerar bättre än vad den är byggd för, så enkelt är det.

hahahaha :rofl

ni som spyr galla på "däckkrängare" :rolleyes:

jag jobbar själv som däckmontör, e sjukt känslig på bilen när det gäller obalans (har en volvo S60)

men när det gäller hojar, så bryr jag mig inte om vilket, jag kan säga att 95% av er alla... känner ingen skillnad på ett obalanserat bakdäck. VS. ett balanserat.

vet MÅNGA som kör både landsväg & bana & aldrig balanserar sina hjul....
o påstår ni att det sliter mer, så e det obetydligt.. ett däck med fel däckstryck... sliter mer än ett obalanserat

vet folk som haft 3,5 bar i ett 190/55-17 & det är slut på 200 mil (mitt på)
vet folk som haft obalanserat däck i 1000 mil & inte känt ett skit

// Henke

Edit.

klart att jag balanserar åt alla kunder som vill ha det, men jag har aldrig haft ett däck med mer än 50-60 grams obalans i, i så fall har jag roterat & flyttat om viktfördelningen för att minska antalet vikt vid balanseringen

Last edited:

jag jobbar själv som däckmontör, e sjukt känslig på bilen när det gäller obalans (har en volvo S60)

men när det gäller hojar, så bryr jag mig inte om vilket, jag kan säga att 95% av er alla... känner ingen skillnad på ett obalanserat bakdäck. VS. ett balanserat.

o påstår ni att det sliter mer, så e det obetydligt.. ett däck med fel däckstryck... sliter mer än ett obalanserat

// Henke

Edit.

klart att jag balanserar åt alla kunder som vill ha det, men jag har aldrig haft ett däck med mer än 50-60 grams obalans i, i så fall har jag roterat & flyttat om viktfördelningen för att minska antalet vikt vid balanseringen

Du säger ju precis samma sak som min däckhandlare, men ändå vibrerar hojen störande. Vid 150 ruskar speglar,kåpor.. ja allt! Det har den aldrig gjort förut och sist jag böt däck balanserade jag.

Nej, det blir till att inhandla biltemas balanseringsverktyg och balansera själv...

Kommer dock inte att byta däckhandlare då han har mycket bra priser & service (åt mig iaf) och jag har köpt alla mina däck där i över 15 år.

// Henke

Edit.

Ja i många fall funkar det. Men jag och en till körde ERF i höstas och jag balanserade inte sista omg däck. På rakan skakade det så in i helvete!!! Man fick hålla i sig i styret. Fram var stor obalans men bak var ok.
Klart att man åtminstone bör kolla så det är någorlunda balans.

Jag har för mig att färgpricken på däck anger däckets tyngsta punkt och att den därför ska monteras 180 grader relativt ventilen. Bryr mig dock inte om det och sätter bara dit däcket och ser sedan till att alltid balancera hjulet. Det verkar dock som att däcken är väldugt jämna och att man alltid får ungefär samma vikt på samma plats oavsett däck vilket visar att det snarare är obalans i fälgen än på nya däck av bra fabrikat.

...sällan dock som en fälg är tyngst vid just ventilen. Så optimalt är att balansera den utan däck & permanentmarkera ny tyngstapunkt. Då går det åt färre vikter samt större chans att man ev inte behöver sätta vikter alls.

Jag har balanserat fälgarna utan däck och balanserar aldrig vid däckbyte.
Körde 8 bak- och 6 framdäck förra året utan problem.

Jag har dumdristigt nog kört obalanserade däck i racing, började balansera... sänkte varvtiderna, enbart för att framhjulet kunde "kännas" mer i kurvorna. Samma effekt blir det på gatkörning. Framändan lugnar ner sig och du känner vägen bättre.

Så balansering är enligt mig något man ska göra. Men det finns vissa däck som är välbalanserade från början och om fälgen som däcket sitter på oxå är välgjort så kan man slippa balansera.

Men vissa hojar och vissa däck, speciellt toppiga, har verkligen stor obalans i däcken och man kan därmed inte säga att överlag att däck inte behövs balanseras bara för att vissa hojar med vissa däck inte behöver balansering.

Att en däckhandlare lär ut att man aldrig behöver balanseras är mycket dumt. De bör istället lära ut i vilka situationer man bör balansera och i vilka situationer man inte behöver det.

I det här fallet så har ju trådskaparen uppenbara problem med obalans på framhjulet och det skall såklart åtgärdas snarast med ombalansering, eller inköp av nya mer snälla och runda däck.

Jag kränger alltid däcken själv och brukar resonera så att jag åker och balanserar dom ifall jag känner nåt när jag kör och jag kommer inte ihåg när det hände senast så dom däckhandlare som säger att det inte behövs har nog oftast rätt.

Nu har jag varit på biltema och köpt en balanseringsjigg så nu kommer jag väl börja balansera alla hjul ändå, eftersom jag ändå har den.

Hm...jag fick totalt 30 gram....enbart på framhjulet...

Kan tycka att det borde vara standardförfarande att balansera av däckfirmor...och specielt när jag själv vetat om att det varit vikter på det innan och den här firman säger att det inte behövs undrar jag varför man gav mig det svaret:S....lättja....inkompetens...rutin....

Jag balanserade om mina hjul efter en masinbalansering, jag använde helt enkelt biltemas balanserings grejor, det gick åt 15 gram bak och 5 gram fram och jag har aldrig kört en hoj som varit så vibrationsfri tidigare, statisk balansering byger ju på naturlagar medan en maskin inte fungerar bättre än vad den är byggd för, så enkelt är det.

Hur fungerar den där prylen egentligen? Hänger inte med på hur man ska se var man ska sätta vikter osv (när man kikar på bilderna på biltema hemsida).

Hur fungerar den där prylen egentligen? Hänger inte med på hur man ska se var man ska sätta vikter osv (när man kikar på bilderna på biltema hemsida).

Upp med hjulet i riggen, putta till hjulet lite, och det kommer stanna på ett ställe.
Kör några gånger så du ser att det inte är hyfsat i balans redan, då kommer hjulet stanna på olika ställen, stannar det på samma, så på motsatt sida (längst upp mao, hjulet är tyngst längst ned) motar du med lite vikt, så fortsätter man så...det ger sig när man provar.

Min däckgubbe visade mig lite snabbt, såg ut att kräva lite känsla för hur mycket vikt man skall gå på med, annars kan det nog ta en stund... :D

/J

Klart att det finns däckarbetare med yrkeskunskap... problemet är att inte alla har det, eller snarare att för få har det. :krama 25 års erfarenhet har visat att jag inte kan vara säker på att den däckhandlare jag råkar gå till har mer koll än min morsa. Ställer du samma specifika produktfråga till tre däckmontörer får du i de flesta fall tre olika svar...:rolleyes:
Nej, det blir till att inhandla biltemas balanseringsverktyg och balansera själv...
Låter som en bra lösning, om du är nöjd med handlaren i övrigt. :tummenupp

Upp med hjulet i riggen, putta till hjulet lite, och det kommer stanna på ett ställe.
Kör några gånger så du ser att det inte är hyfsat i balans redan, då kommer hjulet stanna på olika ställen, stannar det på samma, så på motsatt sida (längst upp mao, hjulet är tyngst längst ned) motar du med lite vikt, så fortsätter man så...det ger sig när man provar.

Min däckgubbe visade mig lite snabbt, såg ut att kräva lite känsla för hur mycket vikt man skall gå på med, annars kan det nog ta en stund... :D

/J

Tackar. Ska ut och försöka byta däcket till att börja med. Får jag på skiten drar jag till Biltema imorgon och tjackar balanseringsverktyg och vikter. Lär ju betala sig ganska fort då däcken verkar gå upp i rök av ngn konstig anledning :hihi (iaf bak)

Biltemas balanseringsverktyg leverades med kapslade lager som dessutom var fyllda med nåt segt fett och därför rullade alldeles för tungt.
Jag plockade bort kapslingen och tvättade lagren rena så funkade det fint sen.

Har precis fått hjälp av Road-Ragge (Tack!) med att kränga på ett nytt bakdäck. Vi hade inga grejjor för att balansera det, så det fick vara. Märkte inte av något i motorvägsfart.

Sitter en ganska stor klump med vikter på motsatt sida ventilen (samt lufttryckssensor som sitter på insidan) och jag antar att dessa vikter är för att balansera upp ventil/sensor etc.

Jag märkte inte av några vibrationer. Borde jag bry mig, eller är det bara att gasa?

Har precis fått hjälp av Road-Ragge (Tack!) med att kränga på ett nytt bakdäck. Vi hade inga grejjor för att balansera det, så det fick vara. Märkte inte av något i motorvägsfart.

Sitter en ganska stor klump med vikter på motsatt sida ventilen (samt lufttryckssensor som sitter på insidan) och jag antar att dessa vikter är för att balansera upp ventil/sensor etc.

Jag märkte inte av några vibrationer. Borde jag bry mig, eller är det bara att gasa?
Bara gasa om du inte känner några vibrationer

Tillbehören för att köra mc-hjul på balansmaskin kostar flis. Har däckfirman inte gott om mc-kunder så lönar det sig inte att skaffa det som behövs, och då får man väl köra valser istället. En ond cirkel då man inte kommer få så mycket fler mc-kunder...

Back