Balansering av motor/ högkomp kolv

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tänkte lämna iväg hojen till vintern för en genomgång av motor mm. Ringde runt och hörde mig för vad som bör göras/bytas och passade på att höra vad dom rekomenderade för åtgärder för att få ut lite extra pulver ur motorn.
Precis som jag antog är det kolvringar och kamkedja som bytas.

Vad dom i första hand rekomenderade va balansering av motor. Kan ngn svara på vad det mer exakt innebär?

Andra steget skulle vara att trycka i en högkomp. kolv. Vad den rent praktiskt gör förstår jag men kan ngn svara på hur den ändrar motorkaraktär och hur mkt effekt den kan tänkas ge? ...och hur det påverkar slitage på övriga komponenter

tackvare semestertider så kunde jag inte få pris eller ens svar på om mekarna var kompetenta/hade utrustning för att utföra jobbet. kanske ngn som vet en firma på västkusten som kan rekomenderas? kanske ngn som gjort liknade åtgärder och vet ungefär vad det kostar?
 
1) balansera en stånka kan man inte, iaf inte i vanlig bemärkelse. Vad jag antar att dom menar är att ändra nåt på vevaxeln, t.ex., motvikternas massa (ändrar s.k. balansfaktorn), och kanske även nåt m balansaxeln. Sånt ändrar hur vibrationerna känns. Och ibland påstås det kunna öka effekten. Kanske sant, påstås bero på mindre friktion, kan ligga nåt idet. Men troligast: om man lättar roterande massan blir den piggare, framförallt på lägre växlar.

2) Högre komp brukar ge bredare effektkurva, drar bättre överallt. Men oxå hårdare gång o större risk f spikning. Slitaget är inget att bekymra sig över, men högre effekt ger alltid större påkänningar av ett eller annat slag.
/u
 
ulf_lundin skrev:
1) balansera en stånka kan man inte, iaf inte i vanlig bemärkelse. Vad jag antar att dom menar är att ändra nåt på vevaxeln, t.ex., motvikternas massa (ändrar s.k. balansfaktorn), och kanske även nåt m balansaxeln. Sånt ändrar hur vibrationerna känns. Och ibland påstås det kunna öka effekten. Kanske sant, påstås bero på mindre friktion, kan ligga nåt idet. Men troligast: om man lättar roterande massan blir den piggare, framförallt på lägre växlar.

2) Högre komp brukar ge bredare effektkurva, drar bättre överallt. Men oxå hårdare gång o större risk f spikning. Slitaget är inget att bekymra sig över, men högre effekt ger alltid större påkänningar av ett eller annat slag.
/u

Ang. balansering så va det just det jag blev lite konfunderad över. Enl. de 2 firmor jag hittills pratat med va detta ngt dom kunde rekomendera och att det skulle ge bättre klös i motorn. Men som sagt va där ingen som kunde svara på vad det direkt innebar p g a att mekanikerna hade semester
 
På en enstånka innebär en balansering mestadels att man flyttar varvtalet för vibrationerna upp eller nedåt.

Skippa högkompskolvar. Låt nån duktig ta en titt på topplocket och porta det och sen plana det ca 0.7 till 1.00 mm - eller hur mycket ventil/kolvavståndet tillåter. Flata kolvtoppar är att föredra pga av en bättre flamfront = mera pulver.
 
andersbrink skrev:
På en enstånka innebär en balansering mestadels att man flyttar varvtalet för vibrationerna upp eller nedåt.

Skippa högkompskolvar. Låt nån duktig ta en titt på topplocket och porta det och sen plana det ca 0.7 till 1.00 mm - eller hur mycket ventil/kolvavståndet tillåter. Flata kolvtoppar är att föredra pga av en bättre flamfront = mera pulver.

Ja det kanske är ett vettigt alternativ?
"nån duktig" till att titta på toppen har jag ändå inte, ingen som kan rekomendera ngn?
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top