Balansering av mc hjul

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Går det att göra själv med saker som t.ex biltema säljer. Eller är det vettigaste att lämna in på verkstad? Och vad ligger priset på ungefär för fram och bakhjul? Endurocykeln jag har så fixar man ju allt själv på, men vågar inte riskera något när det gäller gathojen. Och eftersom besiktningen bara kollade framhjulslagret, styrlagret, blinkers, reflex bak och inställningen på halvljuset, så känner jag att hojen behöver en bättre koll.

Är det värt att slänga in hojen för en översyn hos en firma, eller är det bortkastade pengar?
Drivpkt och själva motorerna har jag ganska bra koll på.

Förra privatpersonen som ägde hojen gick hädan på den.. :(
(Och jag vet att det stavas balansering, men gammal öl i tangentbordet ställer till det)
 
Last edited:
Det handlar om tyngdlagen bara..sätt 2 stolar eller nåt liknande och häng hjulet i sin egen axel mellan och snurra lite lätt..tyngsta punkten kommer hamna neråt.
 
Stannar hjulet i olika lägen är det bra. Vill det envisas med att stanna vid en viss punkt är det läge att balansera.

Det går utmärkt att använda sig av Biltemas grejor.
 
Last edited:
Kom förbi så balanserar jag hjulet helt gratis.


Well, en bit att åka men det är ju säsong :banana
 
Är uppflyttad 08:a, så jag kommer snart ner till fjollträsk igen! :) Måste ju hälsa på syrran mm i Brottby. Så PM:ar dig när jag vet vilken vecka jag kommer! TACK!!! :tummenupp
Välkommen.

edit: har själv en syrra som bor nära Brottby.
Merit eller inte vete fan.
 
Stannar hjulet i olika lägen är det bra. Vill det envisas med att stanna vid en viss punkt är det läge att balansera.

Det går utmärkt att använda sig av Biltemas grejor.

Jag känner av viss obalans i framhjulet, tycker det är svårare att känna av obalans bak. Jobbade som däckis på kendtrill i sätra. Men det gällde ju bara bilar och där var det maskiner som skötte det. Och på enduro hojen beror ju obalans på ekerspänning. Så är ju novis när det gäller hojfälgar!
 
Välkommen.

edit: har själv en syrra som bor nära Brottby.
Merit eller inte vete fan.

Hahaha, ja för mig är det fel sida av stan! Uppvuxen i Alby, Tumba och Tullinge! :)

Är nog den enda som kört Tullinge - Huddinge på bakhjulet med cross. På järnvägsspår. Med pendel i haserna! hehehe Härliga 80-tal!
 
Last edited:
Jag känner av viss obalans i framhjulet, tycker det är svårare att känna av obalans bak. Jobbade som däckis på kendtrill i sätra. Men det gällde ju bara bilar och där var det maskiner som skötte det. Och på enduro hojen beror ju obalans på ekerspänning. Så är ju novis när det gäller hojfälgar!

Eftersom du har varit däckkrängare så vet du förmodligen att maskinerna visar ca 5-10% fel?
Med manuell balansering får du i princip o procent fel. Jag använder personligen Biltemas, senast igår.

Det du behöver till, är vikter, så är det bara en gång du ska balansera så kanske föra dom till en däckverkstad....om du nu inte får tag på vikter gratis.
 
Eftersom du har varit däckkrängare så vet du förmodligen att maskinerna visar ca 5-10% fel?
Med manuell balansering får du i princip o procent fel. Jag använder personligen Biltemas, senast igår.

Det du behöver till, är vikter, så är det bara en gång du ska balansera så kanske föra dom till en däckverkstad....om du nu inte får tag på vikter gratis.

Ja men marginalerna på ett bildäck är ju större då inte känsligheten har så stor betydelse då det inte gäller riktiga högfartsdäck. Dvs allt under 180 km/h! Men har blivit erbjuden hjälp som jag uppskattar väldigt mycket när det gäller hojen. Och förhoppningsvis så lär jag mig av det, så jag grejer det nästa gång.

Men störa hjälparen kan man göra av andra andledningar då! :)
 
Och en balansering på bildäck beror inte enbart på fälg och däck. Där har du även franvagnsinställning, fjädring mm. som spelar in på högfartsdäck..
 
Jag känner också obalans fram. Jag till och med ser eländet. Det är inte så att styret skakar rejält, men man känner en tendens till obalans. Om jag kikar på däck och fälg när jag kör, så "wobblar" båda. Om däcket är obalanserat, kan det få fälgen att "wobbla" också, eller tror ni att fälgen är ojämn?

Mvh Tompten
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top