Balansering av mc hjul

Jag känner också obalans fram. Jag till och med ser eländet. Det är inte så att styret skakar rejält, men man känner en tendens till obalans. Om jag kikar på däck och fälg när jag kör, så "wobblar" båda. Om däcket är obalanserat, kan det få fälgen att "wobbla" också, eller tror ni att fälgen är ojämn?

Mvh Tompten
Det fenomenet hade jag med ett totalt plattslitet bakdäck. Ägaren före mig måste ha kört precis enbart rakt fram och lyft hojen så den pekade åt rätt håll i kurvorna :huvet I intervallet 68-73kmh skakade styret så man inte såg det, annars var det inga som helst problem, inga vibrationer öht, och när jag böt sulor så var problemet puts väck.

Det fenomenet hade jag med ett totalt plattslitet bakdäck. Ägaren före mig måste ha kört precis enbart rakt fram och lyft hojen så den pekade åt rätt håll i kurvorna :huvet I intervallet 68-73kmh skakade styret så man inte såg det, annars var det inga som helst problem, inga vibrationer öht, och när jag böt sulor så var problemet puts väck.

Ok, får avvakta till nästa däckbyte då. Det är ju som sagt inte det minsta störande. Och några högre hastigheter når man inte så ofta på en Bulldog. :)

Det handlar om tyngdlagen bara..sätt 2 stolar eller nåt liknande och häng hjulet i sin egen axel mellan och snurra lite lätt..tyngsta punkten kommer hamna neråt.

Att göra det med hjulets egna lager brukar inte bli bra.
Dels för att de oftast är tätade (=bromsar rejält) och dels därför att de kan ha en eller annan trög punkt.
Maskin för dynamisk balansering eller Biltemas (motsv) anordning för statisk dito ska det vara!

Denna video visar en del tips om balansering.

På tuben hittar man allt.(använder den en hel del)
Kasta verkstadshanböckerna, man kan ju helrenovera en motor med hjälp av youtube :)

Bra beskrivning av principen. Dock så rullar det väldigt lätt på filmen och som G-L nämner......
Dels för att de oftast är tätade (=bromsar rejält) och dels därför att de kan ha en eller annan trög punkt.
Maskin för dynamisk balansering eller Biltemas (motsv) anordning för statisk dito ska det vara!

Men TS hjul kanske också rullar lätt? Då blir det väl bra med den billigare går det så går det (gsg)-metoden eller hur?

Funkar alldeles utmärkt,,gjort det i många år men annars går biltemas också bra

Ja har du otur så kan fälgen vara skev, eller oval. Men prova att balansera först.:tummenupp

Bifogat

• 51kQ-Y5o4GL._SY355_.jpg
    51kQ-Y5o4GL._SY355_.jpg
    23.3 KB · Visningar: 101
  • 2000021023.jpg
    2000021023.jpg
    12.1 KB · Visningar: 69
När bilhjul balanseras statiskt så verkar sådana här tingestar användas.
https://www.youtube.com/watch?v=hp3ShyNzK84

Medans MC-hjul balanseras statiskt med sådana här
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/hjulbalanserare-mc-2000021023/

Varför denna skillnad? :va

För att bildäck inte blir centrerade om man monterar dem på en såndär pinne., man balanserar enkelsvingsfälgar på samma sätt som bildäck om man vill vara noga.

Ok, då kan jag alltså med fördel tillverka en adapter eller särskild stång för mina bilhjul och använda MC-prylarna om jag tolkar dig rätt?

Det borde väl inte vara något problem att göra så, förutsatt att du inte får en lätt avvikelse från centrumlinjen med adaptern som kan påverka balanseringen.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan