balansering av däck

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
En fråga till er som byter själva, balanserar ni både fram å bak för bankörningarna? Ska testa byta själv nu i helgen, men känns lite onödigt med balansering bak,eller?

mvh Fredrik

freding skrev:
En fråga till er som byter själva, balanserar ni både fram å bak för bankörningarna? Ska testa byta själv nu i helgen, men känns lite onödigt med balansering bak,eller?

mvh Fredrik

Har stor betydelse vad för däck du kör med också.

Kör du med dunlop räjsdäck är det ett måste, de kan kräva otroliga vikter. Men många mer 'standard' däck, michelin, bridgestone etc kan du kränga på och de är bra.

Jepp, Dunlop kan vara otroligt felbalancerade!

Freding - Bor i GBG men kommer vara i Stora Höga Fredag eftermiddag till söndag tror jag. Ska du kränga själv? Ett skruvstäd och tre däckjärn samt lite YES ska räcka ;)

Två däckjärn, eventuellt skruvstäd och jävligt mycket YES då? :3freak Har du tid får du gärna visa lite... Har hört om vissa som fixar otroligt "lätt"...
mvh Fredrik

Inga problem. Om du har chans att komma förbi med fälg/däck så löser vi det!

Rolle Rotax skrev:
Har stor betydelse vad för däck du kör med också.

Kör du med dunlop räjsdäck är det ett måste, de kan kräva otroliga vikter. Men många mer 'standard' däck, michelin, bridgestone etc kan du kränga på och de är bra.

Men det är ju bara om man kränger på ett vänstervarvsdäck som ett högervarvs... ;)

Jag slutade med vikter för mer än två år sedan och har inte känt något behov av dem sedan dess. När jag tänker efter var mitt största balanseringsproblem fälgarna. Vikterna hamnade alltid på samma ställe. Detta var på en Aprilia RS250 med Dunlopdäck. Jag har dock inte slängt vikterna för det lär säkert komma en dag när jag kör in i depån med ett skakande fram- eller bakhjul och då åker vikterna på, men till dess kör jag naturelle.

Teddy skrev:
Jag har dock inte slängt vikterna för det lär säkert komma en dag när jag kör in i depån med ett skakande fram- eller bakhjul och då åker vikterna på, men till dess kör jag naturelle.
Allt för lägre ofjädrad vikt. :tungan

Lyckades kränga själv på första försöket, löjligt lätt att få på det andra. Varför har jag gett bort sura pengar till däckhajar??? :(
Lät den gamla vikten sitta, märkte inte av nåt på kinnekulle :tummenupp

balansera eller inte beror mycket på däcket också... ifjol var dunlop sånna däck som behövdes balanseras tyckte jag då... 150g gick det åt som värst på ett nytt däck.

fast igår monterade jag ett D208 utan att behöva ha nåt på alls...

Däckkrängar/balanserare köper du billigt från Eus Krängare/balanserare

Köpt mig ett nytt continental...har ett metzler z4 på innan....vad tror ni...balansera?
Vanliga gatudäck...

Pratade med en kille med egen mc-firma en bit från örebro...hehe...höll på å skratta ihäl mig...får låna verktyg, depåstöd, däckmaskin å plåster...för 200:-....å då skulle han hjälpa mig med allt med lite pekpinne...kliar mig i huvudet...måste vara mer effektivt att han själv byter det...menmen...sparar ett par 100:-

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna