balansering av däck

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
ska byta mitt första bakdäck på hoj, har kollat in lite filmer på hur det går till och det verkar ju inte så svårt. men man ser aldrig nån balansera däcket, som man gör på bildäck. skall man inte göra det på hoj eller är det bara överkurs? :va

-dB_mike skrev:
ska byta mitt första bakdäck på hoj, har kollat in lite filmer på hur det går till och det verkar ju inte så svårt. men man ser aldrig nån balansera däcket, som man gör på bildäck. skall man inte göra det på hoj eller är det bara överkurs? :va

Balansera ska du göra.

-dB_mike skrev:
måste man ha en speciell balansingsmaskin för detta?

Nej. :)
Härom dagen bytte jag däck för första gången på egen hand, och lyckades balansera tillfredsställande med extremt primitiva hjälpmedel.

Av med det gamla däcket, på med det nya. Av med de gamla vikterna. Pumpa hjulet, och i med hjulaxeln. Fram med en liten 1,5 m vikbar aluminiumstege som råkar ha ett extra steg på "baksidan" som stabilisering, i exakt samma höjd som det nedersta på framsidan. Ställde isär stegen lagom mycket så att hjulet rymdes och axeln nådde att ligga ovanpå fotstegens vinklade innerkanter. Vägde av med vattenpass. Hjulaxeln rullade lätt på kanterna och rullade dessutom lätt i hjullagren. Det visade sig fort var tyngsta punkten låg. Fram med silvertejp och tejpade fast 15 g på motsatta sidan, på chans. Det blev bingo direkt, den kvarvarande obalansen var iaf inte tillräcklig för att få hjulet att röra sig, och jag var rätt petig. Gjorde rent och satte fast klistervikterna (10 g + 5 g) ordentligt på var sin sida om fälgens mitt.
Klart.

Hade jag haft ork att svetsa ihop en balanseringsjigg, eller råd att köpa en för en tusenlapp, så hade det förstås gått smidigare och varit mer exakt. Men detta blev bra nog. :tungan

Bifogat

• stegbalansering.jpg
    stegbalansering.jpg
    13.4 KB · Visningar: 67
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...