balansera

DeinneMan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
enköping
Hoj
suzuki rgf
tja! är intresserad av motorer och har precis fixat min motocross motor själv från att inte kunna någonting till att ge de ett försök och lära mig en hel del.

men nu så är det såhär att ja hör ofta att vissa lämnar in sina motorer hit och dit för att få dom balanserade och så vidare nu är min fråga vad tusan gör man då?


/danne
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... vad tusan gör man då?/danne

Man balanserar vevaxel/vevparti för att motorn ska vibrera så lite som möjligt. Detta ger bättre driftsäkerhet och något mer effekt (ingen sanslös skillnad).
Inget som görs förrän det börjar handla om riktigt seriös satsning på racing av ett eller annat slag. Svårt att motivera pengarna på nåt enklare bygge.:va :va

Till ämnet balansering kan man möjligen också räkna in vägning av kolvar (gäller puffror med två eller fler cyl) så att de väger lika. Justeras genom att bearbeta kolven på lämpligt ställe (oftast långt ner på skörten eller om det finns "onödiga" partier inuti kolven).
Om nån ska göra detta så gäller följande:
Bearbetar man på fel sätt och eller på fel ställe så sänker man driftsäkerheten markant, man kan med andra ord riskera haveri. Så skyll nu inte på mig om nån nu ger sig på detta efter denna ytterst summariska beskrivning!:gnissla
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Balansera är egentligen fel ord folk använder.

Det man GÖR i samband med renovering av underdelen (en del är överseriösa och river ner en ny hoj för att fabriken gjort det halv-dant) är att man RIKTAR vevpartiet. Du kollar helt enkelt att vevaxel stumparna är jämna mot varandra. Är det inte jämna så knackar man till dem. Mäter med två indikator klockor. Upp till 0,03 mm är OK. Allt över, ingen höjdare. Allt under är nära på hantverk.

Det gör verkligen en otrolig skillnad på hur hojen känns med "sne" respektive "rak" vev. Borde egentligen folk hålla koll på bättre, ÄVEN för motionärer eller nybörjare.
 

DeinneMan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
enköping
Hoj
suzuki rgf
okej tack så mycket! men micke skulle du kunna förklara lite mer hur detta att man riktar staken fungerar? alltså har inga planer på att göra detta är mest nyfiken och intresserad helt enkelt! men man tar alltså bort staken från veven och riktar den eller?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
okej tack så mycket! men micke skulle du kunna förklara lite mer hur detta att man riktar staken fungerar? alltså har inga planer på att göra detta är mest nyfiken och intresserad helt enkelt! men man tar alltså bort staken från veven och riktar den eller?


Man riktar inte staken, man riktar vevhalvorna. Vevhalvorna (de stora klumparna på vevpartiet) ska ligga parallellt med varandra, och det är de man mäter med indikatorklockorna
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Och för att utföra dessa ingrepp, så bör man använda en sådanhär.
Sen finns det en specialvåg som mäter vilken ända på staken som skall bearbetas, vid viktoptimering.
 

Bifogat

  • bal.JPG
    bal.JPG
    83.5 KB · Visningar: 330
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Men vänta nu, rikta och balansera är _inte_ samma sak.
Ex vis kan en motor vara i obalans även om veven är helt rak. Däremot kan en motor knappast sägas vara i korrekt balans om veven inte är rak. Eller rättare sagt så är det oväsentligt att prata om balans så länge veven inte är rak.

Att en vev är rak definieras dels av att den har rundgång, dels av att vevslängarna (motorer med mer än en cyl) är rätt indexerade, dels sinsemellan, dels mot eventuell indexering av kamdrev (i den mån det behövs).
Men bara för att veven är rak så behöver den ju inte vara i balans. Och övriga delar i motorn (främst kolvar och stakar) behöver ju inte heller vara i balans bara för att veven är rak.

Riktning av hopsatta vevar görs, som Micke skrev, genom knackning. Vevar i ett stycke (dvs till hojar med glidlagrad vev) riktas genom omslipning till underdimension, i samband med slipningen så slipas samtliga lagerbanor så att de får rätt lägen sinsemellan. Förekommer mig veterligen inte i samband med hojmotorer, rimligen därför att lagerskålar i underdimension inte finns till de flesta hojar. MC-tillverkare är ena jä*la banditer. :tomten

Kan intyga att en nyslipad vev (i detta fall till bilmotor) verkligen är betydligt rakare än en begagnad. Den löper så lätt i ramlagren jmf med en beg vev i nya lager att man blir alldeles tårögd när man inser hur bra det blir. :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Och för att utföra dessa ingrepp, så bör man använda en sådanhär.
Sen finns det en specialvåg som mäter vilken ända på staken som skall bearbetas, vid viktoptimering.


Är den speciellt till större motorer eller kan man även använda den till mindre vevaxlar ?

Hur går det till när man använder den , ser intressant ut :)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Skilj på begreppen balansera och rikta. Dom flesta verkar ju kunna det när det gäller
fälgar, gaffelben, ramar, styren etc, men när det gäller vevaxlar verkar det svårare av nån anledning.

En 1 cyl motor går inte att balansera. Punkt slut.
(Jo, jag vet att man kan ändra balansfaktor, men det är en helt annan sak.)

Så denna tråd handlar om hur man riktar en vevaxel, som Robban o Peder var inne på.
En vevaxel ska vara rak, eftersom den snurrar i (2 el. fler) ramlager som ligger i rät linje.
Och det är vad man vill uppnå med riktningen. Alltid.

På en motor m ej delbar storände på staken måste vevaxeln tas isär för att byta vevstakslagret
och sen pressa ihop axeln igen. Riktningen går ut på att i efterhand finjustera pressningen sas.

För en motor m delbar storända bockar man helt enkelt till vevaxeln tills den är rak.

Toleranserna är små, 100-dels mm eller så. En riktad vevaxel ska behandlas försiktigt,
både vid hanteringen och vid monteringen. På motorer m vertikalt delat vevhus är det
lätt att förstöra riktningen om man gör fel vid monteringen, bankar in vevaxeln eller
pressar ihop vevhuset oförsiktigt.
/u
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Är den speciellt till större motorer eller kan man även använda den till mindre vevaxlar ?

Hur går det till när man använder den , ser intressant ut :)

Den sväljer nog dom flesta "normala" vevarna.

Man skruvar på specifika motvikter som gör att veven skall ha en nollbalans
och kör runt veven i maskin ungefär som en hjulbalanseringsmaskin, har den inte det, tar man bort/lägger till material på lämpligt ställe tills veven får en nollbalans.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top