Men vänta nu, rikta och balansera är _inte_ samma sak.
Ex vis kan en motor vara i obalans även om veven är helt rak. Däremot kan en motor knappast sägas vara i korrekt balans om veven inte är rak. Eller rättare sagt så är det oväsentligt att prata om balans så länge veven inte är rak.
Att en vev är rak definieras dels av att den har rundgång, dels av att vevslängarna (motorer med mer än en cyl) är rätt indexerade, dels sinsemellan, dels mot eventuell indexering av kamdrev (i den mån det behövs).
Men bara för att veven är rak så behöver den ju inte vara i balans. Och övriga delar i motorn (främst kolvar och stakar) behöver ju inte heller vara i balans bara för att veven är rak.
Riktning av hopsatta vevar görs, som Micke skrev, genom knackning. Vevar i ett stycke (dvs till hojar med glidlagrad vev) riktas genom omslipning till underdimension, i samband med slipningen så slipas samtliga lagerbanor så att de får rätt lägen sinsemellan. Förekommer mig veterligen inte i samband med hojmotorer, rimligen därför att lagerskålar i underdimension inte finns till de flesta hojar. MC-tillverkare är ena jä*la banditer.
Kan intyga att en nyslipad vev (i detta fall till bilmotor) verkligen är betydligt rakare än en begagnad. Den löper så lätt i ramlagren jmf med en beg vev i nya lager att man blir alldeles tårögd när man inser hur bra det blir.