Skilj på begreppen balansera och rikta. Dom flesta verkar ju kunna det när det gäller
fälgar, gaffelben, ramar, styren etc, men när det gäller vevaxlar verkar det svårare av nån anledning.
En 1 cyl motor går inte att balansera. Punkt slut.
(Jo, jag vet att man kan ändra balansfaktor, men det är en helt annan sak.)
Så denna tråd handlar om hur man riktar en vevaxel, som Robban o Peder var inne på.
En vevaxel ska vara rak, eftersom den snurrar i (2 el. fler) ramlager som ligger i rät linje.
Och det är vad man vill uppnå med riktningen. Alltid.
På en motor m ej delbar storände på staken måste vevaxeln tas isär för att byta vevstakslagret
och sen pressa ihop axeln igen. Riktningen går ut på att i efterhand finjustera pressningen sas.
För en motor m delbar storända bockar man helt enkelt till vevaxeln tills den är rak.
Toleranserna är små, 100-dels mm eller så. En riktad vevaxel ska behandlas försiktigt,
både vid hanteringen och vid monteringen. På motorer m vertikalt delat vevhus är det
lätt att förstöra riktningen om man gör fel vid monteringen, bankar in vevaxeln eller
pressar ihop vevhuset oförsiktigt.
/u