jojje1963 skrev:
Jo, du kan ha rätt.
Min tanke är att både lagerförluster, att veva runt balansaxlarna i oljan och att accelerera dem tar lite kraft plus att jag spar vikten. Sen tror jag (bara gissar nu) att vibrationerna finns där ändå fast balansaxlarna vibrerar på andra hållet. Du har helt rätt att vibrationer tar kraft, flyger lite modellflyg oxå och där märks det tydligt, obalanserad propp eller ett löst motorfäste och man kommer ibland inte upp i luften.
Vi får se hur det går, kan ju alltid stoppa i dom igen
Hej igen...
Ett litet tips igen då...eller vad man nu ska kalla det..
Iom att du ska åka rökuttävling med en ganska moderat hoj...
Så...finns det andra saker som ger betydligt mer...mig veterligt i alla fall..*ler*..
För det första....Vad väger du??..
Skulle jag gå till "normal" vikt...så skulle jag köra minst 2 sekunder snabbare mot idag..*ler*..kanske mer tom...
(Det var en passus..det jag egentligen skulle skriva nu var/är):
Alltså...Roterande massa!
Som du kanske är medveten om...så har det sen det sena 80-talet utvecklats två saker här i Sverige...
Det ena är att man SKA ha Största Volymen...och...Bredaste Bakdäcket...
Volymen kan vi lämna där hän i detta fall...
Men när det gäller bakdäcket...så har ju Triumph som du vet fallit in i modet för länge sen o monterat ett däck som är långt bredare/tyngre än vad nån levande människa behöver....
Så...Jag äger o åker på världens än idag tyngsta tillverkade hoj....i flera versioner....o har knappt samma bakhjul som en 125:a idag...
O det funkar hur bra som helst!
Tyvärr har det sen minst 10 år tillbaka varit så att modet sagt att "bredare är bättre"..trots att det egentligen är tvärtom till en viss gräns...
O visserligen är du nära den gränsen iom att du håller på med rivstartstävlingar...
Men ändå....Istället för nåra fjuttiga hekton i balansaxlar...så är jag ganska så enormt övertygad om att du kan gå ner ett bra antal kilon i bakhjulsvikt.....
Alltså...(nu kör jag ju visserligen inte rivstartstävlingar)...men jag har flera hojar...den svagaste med 120 hästar...den tyngsta väger 425 kilo.....o bakdäcken har 120 bredd...
Jag kan snyta näsan på att du har betydligt grövre ENBART pga av modet....
Testa att gå ner ett antal dimensioner o du vinner betydlig mer än att köra utan balansaxlar....
Jag kommer inte ihåg tyvärr...Men när Harley-Drags infördes för länge sen så vart det en som vann utav tusan...
Efter en säsong...då alla andra la 100 000:- på att trimma...så gjorde han inget annat än att minska ner sitt bakhjul viktsmässigt...så han vann återigen...
(OBS!!...Berätta INTE detta för nån här på Sporthoj...Alla tror ju..helt naturligtvis pga all reklam...att hojen går fortare ju bredare bakdäcket är)...
Så....hoppas även det kan hjälpa lite....
Ha det