Balansera veven på en twin.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ska köra utan balansaxlar på min Bonneville, nu undrar jag om nån vet hur fabriker brukar balansera en parallell twin när den använder dubbla balansaxlar? Balanserar dom som vanligt, runt 60-70%, eller kanske 100% och sen låter balansaxlarna fixa resten? Måste jag så får jag väll kolla hur den är balanserad men om nån vet så slipper jag ju.

Edit: Denna fråga gäller även 1 cylindrig motor eftersom man brukar köra samma balansfaktor på dem

Last edited:
Har nu vägt upp veven, den är balanserad till ungefär 60%. Då är nästa fråga, är det lagom eller ska man balansera ut mer? Motorn ska turboladdas och bara användas för dragracing = nära max varvet alltid (9000)

jojje1963 skrev:
Ska köra utan balansaxlar på min Bonneville, nu undrar jag om nån vet hur fabriker brukar balansera en parallell twin när den använder dubbla balansaxlar? Balanserar dom som vanligt, runt 60-70%, eller kanske 100% och sen låter balansaxlarna fixa resten? Måste jag så får jag väll kolla hur den är balanserad men om nån vet så slipper jag ju.

Edit: Denna fråga gäller även 1 cylindrig motor eftersom man brukar köra samma balansfaktor på dem

Kan tyvärr inte svara dig...men kan kanske bidra med nåt.

Alltså för det första kan du inte balansera till 100% nånsin då det enda du gör då är att byta riktining på 100% av obalansen....Men som sagt, hur mycket du ska balansera vet jag tyvärr inte, men antar som du säger att det är runt 65%.

Sen en annan sak.
Jag antar att du ska åka utan balansaxlar för att minska lagerförlusterna?
Visst kan du vinna på det, inte tu tal om annat, MEN om du inte får till det så kan du faktiskt förlora på det iom att vibrationer äter effekt!
Ett exempel på det är att övre toppfästet på en Harley ska göra runt 5 hästar om man inte har det monterat pga att vibrationerna stannar kvar i motorn....
Så med andra ord...lagervinsten kanske inte kan vinnas genom annan balasering?
Om du, hypotetiskt nu alltså, tjänar 2 hästar på att ta bort axlarna...men att dom balanserar ut så mycket bättre än "vanlig" balansering, att du förlorar 3 hästar i vibrationer är det ju bortkastat...?
(Alltså...tänk dig hur du ska kunna balansera bort 5 hästar på en gammal HD när det du kan få dom "gratis" genom att ha fästet kvar...*översätt "fästet" med "dina balansaxlar").

Hoppas du förstår vad jag menar...

Ha det

Jo, du kan ha rätt.
Min tanke är att både lagerförluster, att veva runt balansaxlarna i oljan och att accelerera dem tar lite kraft plus att jag spar vikten. Sen tror jag (bara gissar nu) att vibrationerna finns där ändå fast balansaxlarna vibrerar på andra hållet. Du har helt rätt att vibrationer tar kraft, flyger lite modellflyg oxå och där märks det tydligt, obalanserad propp eller ett löst motorfäste och man kommer ibland inte upp i luften.
Vi får se hur det går, kan ju alltid stoppa i dom igen

jojje1963 skrev:
Jo, du kan ha rätt.
Min tanke är att både lagerförluster, att veva runt balansaxlarna i oljan och att accelerera dem tar lite kraft plus att jag spar vikten. Sen tror jag (bara gissar nu) att vibrationerna finns där ändå fast balansaxlarna vibrerar på andra hållet. Du har helt rätt att vibrationer tar kraft, flyger lite modellflyg oxå och där märks det tydligt, obalanserad propp eller ett löst motorfäste och man kommer ibland inte upp i luften.
Vi får se hur det går, kan ju alltid stoppa i dom igen

Hej igen...

Ett litet tips igen då...eller vad man nu ska kalla det..

Iom att du ska åka rökuttävling med en ganska moderat hoj...
Så...finns det andra saker som ger betydligt mer...mig veterligt i alla fall..*ler*..

För det första....Vad väger du??..
Skulle jag gå till "normal" vikt...så skulle jag köra minst 2 sekunder snabbare mot idag..*ler*..kanske mer tom...

(Det var en passus..det jag egentligen skulle skriva nu var/är):

Alltså...Roterande massa!

Som du kanske är medveten om...så har det sen det sena 80-talet utvecklats två saker här i Sverige...
Det ena är att man SKA ha Största Volymen...och...Bredaste Bakdäcket...

Volymen kan vi lämna där hän i detta fall...
Men när det gäller bakdäcket...så har ju Triumph som du vet fallit in i modet för länge sen o monterat ett däck som är långt bredare/tyngre än vad nån levande människa behöver....
Så...Jag äger o åker på världens än idag tyngsta tillverkade hoj....i flera versioner....o har knappt samma bakhjul som en 125:a idag...
O det funkar hur bra som helst!

Tyvärr har det sen minst 10 år tillbaka varit så att modet sagt att "bredare är bättre"..trots att det egentligen är tvärtom till en viss gräns...
O visserligen är du nära den gränsen iom att du håller på med rivstartstävlingar...
Men ändå....Istället för nåra fjuttiga hekton i balansaxlar...så är jag ganska så enormt övertygad om att du kan gå ner ett bra antal kilon i bakhjulsvikt.....

Alltså...(nu kör jag ju visserligen inte rivstartstävlingar)...men jag har flera hojar...den svagaste med 120 hästar...den tyngsta väger 425 kilo.....o bakdäcken har 120 bredd...

Jag kan snyta näsan på att du har betydligt grövre ENBART pga av modet....

Testa att gå ner ett antal dimensioner o du vinner betydlig mer än att köra utan balansaxlar....

Jag kommer inte ihåg tyvärr...Men när Harley-Drags infördes för länge sen så vart det en som vann utav tusan...
Efter en säsong...då alla andra la 100 000:- på att trimma...så gjorde han inget annat än att minska ner sitt bakhjul viktsmässigt...så han vann återigen...
(OBS!!...Berätta INTE detta för nån här på Sporthoj...Alla tror ju..helt naturligtvis pga all reklam...att hojen går fortare ju bredare bakdäcket är)...

Så....hoppas även det kan hjälpa lite....

Ha det

Last edited:
Du har gett mig huvudbry hela helgen. Låg i badkaret och fungderade på dina balansaxlar. :va

Hur jag än funderar så kommer jag till samma resultat. Låt dom sitta kvar i.

Jag gjorde själv i ordning en stånka motor. Demonterade balansaxlar, balanserade till 68%. Pressade, fräste, riktade och fixade till leda. Troligtvis blev resultatet bra, teoretiskt. Det slutade med att jag blev skepptisk och satte i en annan orginal vevaxel och balansen igen.
Jag kom fram till att balansaxeln är bra. :yoparty

OM, det finns en haveri-risk med axlarna. Kanske man ska fundera på att ta bort dem. Dom ser ju stabila ut på bilden i alla fall. :tummenupp

kawa1300 skrev:
Hej igen...

Ett litet tips igen då...eller vad man nu ska kalla det..

Iom att du ska åka rökuttävling med en ganska moderat hoj...
Så...finns det andra saker som ger betydligt mer...mig veterligt i alla fall..*ler*..

Ha det

Hehe, mångar bra förslag där men...
Jag väger 72kg (186 lång) så där är nog inte mycket att hämta. Förra året körde jag med 160 däck och 120hk, det var på gränsen, problemt jämfört med en gathoj är att ju lägre och längre hojen är ju mer däck behövs. Ska nu köra med 180 däck och 200hp och ännu lägre hoj. Men visst har du rätt, breda däck är :yoparty
Balansaxlarna väger 2.5kg och snurrar 9000rpm, blir nog nästan lika tungt som ett bakhjul att dra runt :hihi

Mats757 skrev:
Du har gett mig huvudbry hela helgen. Låg i badkaret och fungderade på dina balansaxlar. :va

OM, det finns en haveri-risk med axlarna. Kanske man ska fundera på att ta bort dem. Dom ser ju stabila ut på bilden i alla fall. :tummenupp

Kul att du fick nått att tänka på medan du bada. Jo, jag har funderat över hur dom tål 9000 varv oxå (orginal stopp är 7400) men i fjor hände inget med dom.
Iaf så är det försent, jag satte ihop motorn i går, utan balansaxlar. Rapport kommer i vår. Jag bryr mej inte ett dugg om det vibrerar men om man får mer effekt med axlarna i så åker dom i igen.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing