Balansera mc hjul på mc?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Funkar det att balansera hjulena på mc,n om man tar av kedja, frigör bromsklossar,backar o allt annat som kan ta i, och lägger ett vattenpass på vaggan, eller på framgafflarna(där det funkar att mäte tex där man trär på gaffelmuffarna)

Och när man balanserar normalt, på tex två pallbockar med en axel, måste axeln passa precis i lagrena eller kan den va lite mindre? Jag förstår att axeln måste ligga i våg

Svarade i din andra tråd. Balanceringsaxeln man köper har 2 justerbara konor......stavade jag rätt nu?

Axeln måste inte vara perfekt vågrätt så det där vattenpasset behöver du inte. Problemet är att dina hjullager och lagertätningar går antagligen för trögt för att du ska lyckas balansera bra. Men rent teoretiskt så ser jag inget hinder till att balansera på hojen.

Ja, och friktionen gör ju att hjulet inte slutar snurra där det ska snurra. Ingen mening att försöka laborera med 5gram hit och dit då

TS skriver
Och när man balanserar normalt, på tex två pallbockar med en axel, måste axeln passa precis i lagrena eller kan den va lite mindre?

Har flera gånger med Biltemas balanseringsverktyg sett att hjulet snurrar inte på Biltemas 4 kullager (två i varje ändstöd) utan på de inbyggda lagrena i hjulet !
Så att balansera med de inbyggda lagrena ser jag inga problem med.
Och du kan lätt kontrollera detta. Sätt 5 eller 10 gram vikt ut åt sidan med tejp på ditt balanserade hjul. Då ska hjulet rulla runt och vikterna komma längst ner.

I tråden påpekas friktionen mot axeltätningarna men på mina hojar arbetar axeltätningarna mot "hjuldistanserna" som har större diameter än axlarna på mina hojar. Så det går bra.
Just därför går det antagligen inte balansera hjulet med hjulet monterat i hojen.
Men du kan ju göra 5 till 10 gram testet med hjulet i hojen !
Går det så går det !

Jag förstår att axeln måste ligga i våg
Inget jag märkt ! Eller lagt någon tid på !

Last edited:
Jag har biltemas "balanserings axel" och balanserade faktiskt två hjul igår, dock verkar det som att man får smörja WD40 eller linkande i lagren innan den ska användas, verkar vara nåt fett i dom som "stelnar" ihop. Utan att smörja lagren kan jag nog tänka mig att hjulen kan snurra på hojen lager om de går lätt.

En fråga till er som är mer rutinerade balanserare, själv var det hjulpar tre som jag balanserade igår så jag har bara sex hjul på mitt samvete. Tidigare har det räckt med att vikta på ett ställe på fälgen och sen har hjulet varit balanserat så det stått still i vilket läge som helst men denna gång med Thruxtonens bakhjul var det annat.

Jag fick sätta ganska mycket vikter 40 g i positionen kl 12 för att få den tyngsta punkten som var utmärkt med en tejpbit i kl 6 att inte hamna nedåt men då flyttade sig denna tyngdpunkt istället till kl 8 och jag försökte flytta och greja med vikterna men utan resultat. Tillslut tog jag 15 g och satte kl 12 med 40 g vikterna var då i position kl 2 för att balansera ut denna "andra tyngdpunkt".

Är detta ett vanligt fenomen? Har kollat fälgen och den verkar inte slå i sida eller höjdled. Upplevde inga konstigheter igår under de 10 mil jag provkörde.

Mitt tips angående Biltemas och andras balanseringsverktyg - tvätta ur lagrena med brake cleaner eller contact cleaner innan användning. Smörjfett såväl som WD40 genererar alldeles för mycket friktion, medans ett lager som tvättats ur med brake cleaner eller contact cleaner går MYCKET lättare. Dock, glöm inte att åter smörja lagrena med WD40 innan balanseringsverktyget ställs undan, annars kommer de garanterat att rosta.

Det ska räcka med balanseringsvikt på ett ställe, det vill säga på den lättaste punkten. Det fenomen du beskriver låter antingen som för mycket friktion i balanseringsutrustningen eller som att du har en startpunkt med väldigt grov obalans, typ en skev fälg.

Jag har kollat att fälgen inte slår i varken "sidled" eller "höjdled" då den satts upp på balanserings pinnen, vet inte hur det är men det är ju ekerfälgar vi talar om om dessa kan vara kinkigare? Om det skulle vara friktion borde ju också spökat på framhjulet.

Jag tycker också att det borde räcka med en vikt problemet i detta fall blir att jag kan få hjulet att stå stilla i vissa lägen med bara en vikt men inte hela varvet. Då jag satte vikter på två ställen som jag nu har så kan hjulet stå still var som helst på varvet.

Din balanserare kan vara känsligare än 5g så att du måste kompensera bort 1-4g med att sätta en vikt på ett annat ställe. Det kan ha räckt med att flytta de första vikterna nån centimeter åt nåt håll oxå.

Jag testade att flytta vikterna och även öka minska i de olika positionerna först lite och sen ganska mycket åt bägge hållen men jag fick samma resultat att jag kunde få hjulet att stå stilla på vissa delar av varvet men inte runt om hela.

Frågan är ju om det egentligen spela nån större roll om man har vikter på flera ställen? På bildäck med plåtfälg brukade det ju sitta vikter på flera ställen ibland.

Du kan ha vikter på olika ställen, huvudsaken är att hjulet är balanserat. :)

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!