Balansera däck

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Efter många om och men så beslutade jag mig att kunna kränga mina egna däck. Alla verktyg inhandlades och även en http://www.jakewilson.com/p/53/-/39...ing-and-Truing-Stand?term=tusk+wheel+balancer

Efter krängningen av de nya Michelin Pilot Power 3 så skulle jag balansera. Jag hade markeringen av däcken vid ventilerna. Bakdäcket tog 10 g på motsatt sida.
Nu till det märkliga, framhjulet visade sin tyngsta sida tvärs över där ventilen sitter och krävde 35g vid ventilen för att bli balanserat!
Hur kommer detta sig och hur ska man vrida däcket för att inte kräva så många vikter?
 
Du kan ju prova att rotera däcket ett halvvarv på fälgen och se om det gör någon skillnad.

35 gram skulle jag inte krångla för. Bakdäcket på min Gixxer ligger alltid i det området...
 
Ok, då låter jag det vara. Provkörningen gick ju bra. Blev bara "besviken" när bakhjulet bara tog 10g. Händer det nästa gång jag byter ska jag prova vrida däcket.
Tack för input =)

Där är makeringen jag menar, under 2CT-texten
20130519_111929[1].jpg
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top